Jump to content

50 hk mercury går ujevnt og stopper

Nylon

Recommended Posts

Hei,jeg har en 50 hk mercury,som går veldig ujevnt,den poffer i fra 1 forgasser av og til,motoren stopper om man skal gi den pådrag,og det høres ikke ut som den går på alle 3 eller,hvis jeg tar av luftfilter boksen virker det som den går noe lettere, Har byttet plugger rensket forgasserene.

Er det noen som har gode tips til hva som kan være feilen??

Kan også være tenningsdelen eller gjernen som er kondens i,dette kan skje i hvertfall hvis denne har stått en stund.Min kompis hadde samme problem samme motor.Han skrudde av boksen satt denne i stekovn halv time ca 100 gr .Du for da drevet ut fukten av denne.Ble bra etter dette.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

I fjor har motoren vert under sjøvann,men ble tatt hånd av på ett båtverksted,og gjort ren. motoren ble kjørt i hele fjor sommer,og jeg kjøpte den for 14 dager siden, motoren ble testet på land men da jeg fikk den på båten,var den ikke særlig villig, dette er da en 99mod, forgasserene ble justert med 1 1/4 omdreidning ut, jeg skal nå prøve å drive ut fukta fra tenningsdelen.

forgasserene ble justert med 1 1/4 omdreidning ut

Er i bestefall KUN en grunnjustering, motoren MÅ justeres mens den går !!

Start motoren, kjør den drifts varm ( noen min på tomgang går greit )

La motoren gå på tomgang mens du justerer blandeskruen på forgassen ( ta en forgasser om gangen ).

Det gjelde å finne det punktet hvor motoren går lettest ( høyest på tomgang ), juster skruen ca 1/8 omdreining om gangen ( ut eller inn ).

Skru justerings skruen sakte INN til motoren hoster og vill stoppe..merk deg punktet, skru så skruen UT til motoren fusker, du skal da justere deg ca midt imellom disse ytterpunktene .

Gjenta på de andre forgasserne, må antagelig gå litt frem og tilbake imellom de for å få riktig resultat .

Hvis motoren hoster kraftig og vil stoppe kan du justere skruen kjapt 1/2 omdreining ut, vil som oftest hold motoren igang...fortsett justering....

La det ta det tiden det tar, ikke stress...... :cool:

Hvis tomgangen kommer forhøyt justeres den ned på GASS staget ( er som oftest en justering skrue der ), 750 > 800 omdreininger er bra .

Kort forklart..

• Skruen INN gir mindre bensin, magrere blanding (bensin/luft )
  • Skruen UT gir mere bensin, fetere blanding (bensin/luft )

Når du er fornøyd med justeringen, tar du båten ut på en prøvetur......

Hvis den stopper når du setter den i gir eller den er motvillig når du gir på kan du justere ut skruene ca 1/8 omdreining, prøv igjen....

Hvis du IKKE får noen respons på justeringa tyder det på andre feil på motoren ...

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...