Jump to content

Mørebas 7200 med aqad41, noen som har dette?

boty

Recommended Posts

Velkommen i dette utmerkede forum :sailing:

Jeg har hatt både Mørebas 7200 og AQAD40; og med all respekt så synes jeg kombinasjonen av disse måtte være skremmende - for ikke å si direkte livsfarlig . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

tja desse båtene ble da levert originalt med hekkaggregat bensin 130 hk ogutenbordsmotor 85 og 115 hk. effekten skulle nå ikkje være noe problem. er det vekten du tenker på som et problem eller?

Nå er vel en AQAD41 på ca 200 dieselhester, så jeg vil tro det blir litt mer vekt og hk enn båten opprinnelig var konstruert for.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

sitt heller inn en 4 sylindret bensiner i denne båten,jeg tror ikke det blir rimeligere å kjøre med en aq41 motor, hadde det vert en større båt hadde jeg vurdert diesel :flag:

Det sto ein aqd32 6syl disel på 125hk.Så vekta blir noke lunde d samme, men dei motorene er veldig simple. Har jo sett desse båtene med store bensin motorer.?Det er plass. Men det er vekta eg lurer på ja, blir gjerne litt bak tung. :smash:

hva skiller en dieselhest fra en bensinhest da skal tru bortsett fra at dieselhesten er en tung røykmaskin??

En diesel hest er justert inn av diesel mengde så lenge det er nok luft.En bensin motor er det luft som er begrensning. Når en bensin motor står i et lukket motor rom med dårlig ventilasjon vil lufta den suger inn miste tetthet! Stiger temperaturen fra 25 til 50 grader vil luftas tetthet reduseres med ca 10%.

Dette gir da en effekt reduksjon på 10%! En diesel motor vil miste like mye luft men så lenge den har nok luft vil effekten bli ca det samme!

Derfor snakker mange om diesel hester og bensin hester. Pr def skulle de gå akkurat like godt!

DEt som kan gjøres hvis det er for lite bæring akter er vel å støpe på en kasse bak slik at man forlenger den med cirka 2 fot. Dette har jeg sett på en båt og kassen var laget cirka 5 cm over bunnen på båten. Førte iflge eier til at båten lå finnere i vannet ved i ro ligge samt at den var bedre når den skulle opp i plan. Litt usikker på om den var støpt i glassfiber eller laget av aluminium

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 11 months later...

Mener å huske at AQAD41 veier ca 550kg med drev. Kjenner ikke vekta på AQD32'en , men antar den er endel lettere, ikke så grovbygd blokk samt ikke turbo/intercooler.

Kjenner til flere som har satt i 40/41 motorer i Fjord 21, har fungert relativt greit men ulempene er jo kraftig planingsteskel. (Hjelper heller ikke at skrogets planingsterskel sammenfaller med turtallsområdet før tuboen begynner å lade skikkelig)

Vil faktisk tro at Mercruisers 1.7liter på 117hk kan fungere bra i mørebasen..?

Etter min kjennskap til Mørebas skrogene så er de relativt flate i bunn, slik at det er sjelden man vil få nyttiggjort seg av 200hk uten å riste løs nyrer og fyllinger...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 month later...

Takker for nyttige tips. Får sjå ka eg gjere. Har ståenede aqad 41. Prisen på 1.7 er vel noke dyrere. Har og eit problem med diseltank, den skulle ha vore montert i baug muligens, erfaringer??

Hei jeg har kjørt denne båten en god del med 31 motoren på 110hk trir jeg. perfekt til denne båten, med bare 4.syl blir den korttere i motorromet + at båten slipper å bli så tung i hekken..

jeg oppnådde en fart på 27knop på GPS med 5 voksene ombord

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv