Jump to content

Mørebas 7200 med aqad41, noen som har dette?


boty

Recommended Posts

hva skiller en dieselhest fra en bensinhest da skal tru bortsett fra at dieselhesten er en tung røykmaskin??

 

En diesel hest er justert inn av diesel mengde så lenge det er nok luft.En bensin motor er det luft som er begrensning. Når en bensin motor står i et lukket motor rom med dårlig ventilasjon vil lufta den suger inn miste tetthet! Stiger temperaturen fra 25 til 50 grader vil luftas tetthet reduseres med ca 10%.

Dette gir da en effekt reduksjon på 10%! En diesel motor vil miste like mye luft men så lenge den har nok luft vil effekten bli ca det samme!

Derfor snakker mange om diesel hester og bensin hester. Pr def skulle de gå akkurat like godt!

Link to post

DEt som kan gjøres hvis det er for lite bæring akter er vel å støpe på en kasse bak slik at man forlenger den med cirka 2 fot. Dette har jeg sett på en båt og kassen var laget cirka 5 cm over bunnen på båten. Førte iflge eier til at båten lå finnere i vannet ved i ro ligge samt at den var bedre når den skulle opp i plan. Litt usikker på om den var støpt i glassfiber eller laget av aluminium

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
  • 11 måneder senere...

Mener å huske at AQAD41 veier ca 550kg med drev. Kjenner ikke vekta på AQD32'en , men antar den er endel lettere, ikke så grovbygd blokk samt ikke turbo/intercooler.

 

Kjenner til flere som har satt i 40/41 motorer i Fjord 21, har fungert relativt greit men ulempene er jo kraftig planingsteskel. (Hjelper heller ikke at skrogets planingsterskel sammenfaller med turtallsområdet før tuboen begynner å lade skikkelig)

 

Vil faktisk tro at Mercruisers 1.7liter på 117hk kan fungere bra i mørebasen..?

Etter min kjennskap til Mørebas skrogene så er de relativt flate i bunn, slik at det er sjelden man vil få nyttiggjort seg av 200hk uten å riste løs nyrer og fyllinger...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei jeg har kjørt denne båten en god del med 31 motoren på 110hk trir jeg. perfekt til denne båten, med bare 4.syl blir den korttere i motorromet + at båten slipper å bli så tung i hekken..

jeg oppnådde en fart på 27knop på GPS med 5 voksene ombord

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...