boty Startet 1.August.2008 Link til dette innlegget Startet 1.August.2008 Er det noen som har montert slik motor i ein slik båt?? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Velkommen i dette utmerkede forum Jeg har hatt både Mørebas 7200 og AQAD40; og med all respekt så synes jeg kombinasjonen av disse måtte være skremmende - for ikke å si direkte livsfarlig . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
boty Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Ka er det som er problemet? Båten eller motoren?Trur du båten tåler denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 tja desse båtene ble da levert originalt med hekkaggregat bensin 130 hk ogutenbordsmotor 85 og 115 hk. effekten skulle nå ikkje være noe problem. er det vekten du tenker på som et problem eller? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Nå er vel en AQAD41 på ca 200 dieselhester, så jeg vil tro det blir litt mer vekt og hk enn båten opprinnelig var konstruert for. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
eysteind Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 veier vel fort over 600kg.... Tror ikke dette er smart. Synes min båt på 26 fot er baktung med denne motoren! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 (redigert) aah såg ikkje det sto AQAD41 i overskriften. las om Poseidon som skreiv AQAD40 og den har jo på langt nær samme effekt. 6ookg? hehe ja DA blir den nok ganske segen! best å lavære Redigert 2.August.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 (redigert) Nå er vel en AQAD41 på ca 200 dieselhester hva skiller en dieselhest fra en bensinhest da skal tru bortsett fra at dieselhesten er en tung røykmaskin?? Redigert 2.August.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 sitt heller inn en 4 sylindret bensiner i denne båten,jeg tror ikke det blir rimeligere å kjøre med en aq41 motor, hadde det vert en større båt hadde jeg vurdert diesel Sitér dette innlegget Link to post
boty Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Det sto ein aqd32 6syl disel på 125hk.Så vekta blir noke lunde d samme, men dei motorene er veldig simple. Har jo sett desse båtene med store bensin motorer.?Det er plass. Men det er vekta eg lurer på ja, blir gjerne litt bak tung. Sitér dette innlegget Link to post
boty Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 var 106 hk ikkje 125. Står bak på båten max. power 125 Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 hva skiller en dieselhest fra en bensinhest da skal tru bortsett fra at dieselhesten er en tung røykmaskin?? En diesel hest er justert inn av diesel mengde så lenge det er nok luft.En bensin motor er det luft som er begrensning. Når en bensin motor står i et lukket motor rom med dårlig ventilasjon vil lufta den suger inn miste tetthet! Stiger temperaturen fra 25 til 50 grader vil luftas tetthet reduseres med ca 10%. Dette gir da en effekt reduksjon på 10%! En diesel motor vil miste like mye luft men så lenge den har nok luft vil effekten bli ca det samme! Derfor snakker mange om diesel hester og bensin hester. Pr def skulle de gå akkurat like godt! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 dieselhest er et tøvete begrep Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Trodde diesel-hk v.s. bensin-hk hadde med dreiemoment å gjøre, jeg. En del mer NM i en diesel, og kan derfor ha større propell...eller mer vriding... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
boty Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Det er mer dreiemoment i disel og du har det tidlegere på registeret.Men de eg lurer på e om båten tåler aqad42+290dp Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 DEt som kan gjøres hvis det er for lite bæring akter er vel å støpe på en kasse bak slik at man forlenger den med cirka 2 fot. Dette har jeg sett på en båt og kassen var laget cirka 5 cm over bunnen på båten. Førte iflge eier til at båten lå finnere i vannet ved i ro ligge samt at den var bedre når den skulle opp i plan. Litt usikker på om den var støpt i glassfiber eller laget av aluminium Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
boty Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Sitter fortsatt og funderer på dette. Men eg trur eg prøver. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 altså, dette vil kun ha effekt ved stilleligge og sakte fart. flaps vil gi større effekt straks du begynner å kjøre Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Ja har du sittet og lurt på dette 1 år, sier jeg bare; go for it NB, men skyld ikke på meg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Mener å huske at AQAD41 veier ca 550kg med drev. Kjenner ikke vekta på AQD32'en , men antar den er endel lettere, ikke så grovbygd blokk samt ikke turbo/intercooler. Kjenner til flere som har satt i 40/41 motorer i Fjord 21, har fungert relativt greit men ulempene er jo kraftig planingsteskel. (Hjelper heller ikke at skrogets planingsterskel sammenfaller med turtallsområdet før tuboen begynner å lade skikkelig) Vil faktisk tro at Mercruisers 1.7liter på 117hk kan fungere bra i mørebasen..? Etter min kjennskap til Mørebas skrogene så er de relativt flate i bunn, slik at det er sjelden man vil få nyttiggjort seg av 200hk uten å riste løs nyrer og fyllinger... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boty Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Takker for nyttige tips. Får sjå ka eg gjere. Har ståenede aqad 41. Prisen på 1.7 er vel noke dyrere. Har og eit problem med diseltank, den skulle ha vore montert i baug muligens, erfaringer?? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hei jeg har kjørt denne båten en god del med 31 motoren på 110hk trir jeg. perfekt til denne båten, med bare 4.syl blir den korttere i motorromet + at båten slipper å bli så tung i hekken.. jeg oppnådde en fart på 27knop på GPS med 5 voksene ombord Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.