Jump to content

Kvaliteten på Suzumar gummibåt ?

Rastløs

Recommended Posts

Vi kjøpte en Suzumar slepejolle nå i Juni. Etter bare litt over en måneds bruk ser jeg imidlertid at alle maljene til tauet som går rundt båten er kraftig angrepet av rust. Er det vanlig på disse båtene ( siden de er så billige) eller er det noe jeg bør reklamere på ?

( Det vi har er en Suzumar 230)

Rustproblemet var visst noe som kom på Suzumar for et år eller to siden. Før dette var det ikke slike kraftige korrosjonsproblemer på maljene i Suzumar. Jeg har en 2003 Suzumar 265 og der er det ikke rust på noen av maljene - de er dog nå etter 5 år noe oksydert/irret, men det er mer antydning av grønt irr og ikke noe brun rust.

Jeg ville tro Suzumar hadde løst rustproblemet med maljene, men dette kan jo være en "overligger" som har ligget hos forhandler som ikke har vært bevisst på problemet?

en i klassen har en slik båt eller en 8 foter.. denne vill jeg si var rett og slett dårlig kvalitet på.. alt some kunne bli ødelagt ble ødelagt.

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Jeg regnet med at Suzumar hadde tatt tilbake de modeller som hadde denne svakheten, det var på ett par årsmodeller de hadde vanlige "stålmaljer" som rustet etter mindre enn en mpned bruk. Jeg leverte inn min jolle sist vinter og fikk dette utbedret av forhandler. Siden dette ikke påvirket båten så valgte jeg å levere inn båten etter at sesongen var over for jollebruk etter at jeg underrettet forhandler pr.e mail på høsten.

Fikk satt på nye maljer og tau...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er en kjent problem med en dårlig produksjonserie av Suzumarbåter. Dette er en Garantisak. Jeg har hørt flere som fikk enten byttet båten eller fikk skiftet maljene. Det finns også flere tråder her på forumet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

en i klassen har en slik båt eller en 8 foter.. denne vill jeg si var rett og slett dårlig kvalitet på.. alt some kunne bli ødelagt ble ødelagt.

Kan du gi flere eksempler på hva som har gått i stykker? Det er vel ikke helt rettferdig å påstå at kvaliteten er dårlig uten å gi noen konkrete eksempel på hva som har gått i stykker?

Mitt inntrykk er at Suzumar ikke er blant de dårligste gummibåtene - kanskje ikke den aller beste modellen/fabrikatet, men heller ikke blant de dårligste. På min 9-foter (265) er nå etter 5 år og ganske mye bruk fremdeles ingen ting gått i stykker og det er vel kun disse maljene på enkelte årsmodeller som er rapportert som et stort probolem.

den toften i midten knakk, den ene åren knakk, rust osv som sydvesten sa, og de metall platene kom det sprekker i.. men denne båten ble behandlet litt "røft".. men allikavell den skal tåle litt.. men de positive sidene som jeg synest er at den har såpass store luft "tanker".. kan noen hjelpe meg? husker ikke hva det het..

Edited by Tohatsu (see edit history)

Mvh -Matros-

--------------

Da har jeg fått svar tenker jeg. Det er m.a.o ikke en ukjent problemstilling. Det blir å lempe den inn i bilen og kjøre den tilbake til forhandler. ( værmeldingene tyder på at det ikke blir "jollevær" på en stund allikevel. Takk for tilbakemeldinger. :smiley:

Suzumar jollen vår (320) går på tredje sesongen nå og har fortsatt ikke noe og utsette på den,kjempejolle i forhold til pris synes jeg :yesnod: .

sto det skjæret i kartet????

den toften i midten knakk,

Knakk....? I min Suzumar 265 er denne toften en brun og lakkert usedvanlig kraftig tofte der det har sittet personer på 110 kg og hoppet i bølgene med en 8 Hk påhenger som gir båten bra fart. Jeg kan ikke se for meg at noen kan knekke en slik tofte når den er montert i båten, men det kan selvsagt være en litt annen utgave av toften i den omtalte gummibåten...?

den ene åren knakk,

Ja det er vel mulig.....? men ut fra erfaringene med årene i min egen Suzumar må det da rimelig mye makt til - ikke normal bruk, inkludert "fossroing".

rust osv som sydvesten sa,

Ja DEN kjenner vi etter hvert godt til fra et par av de nyeste årsmodellene.

og de metall platene kom det sprekker i..

Hvilke metallplater? Er dette en RIB eller en gummibåt med oppblåsbar kjøl?

men denne båten ble behandlet litt "røft".. men allikavell den skal tåle litt..

Jo selvsagt skal den "tåle litt" :yesnod:

men de positive sidene som jeg synest er at den har såpass store luft "tanker".. kan noen hjelpe meg? husker ikke hva det het..

Pongtong (engelsk ponton)

Stor diameter på pongtongene og i alle fall på 265 er pontonene delt i 3 separate kammer pluss at man har et 4. og 5. luftkammer med dørken og kjølen.

Jeg har ikke noe annet å utsette på min 310 jolle enn dette med rusten som er kejnt for importør og ble løst på en ryddig og profesjonell måte... som forventet.

Ellers så har jeg ikke noe å utsette på jollen, den virker å være solig nok til mitt bruk og toften er vel noe set sterkeste vil jeg tro.. som vel er i 3/4" vannfast kryssfiner bestående av hel haug med lag..... Den tåler min feite ræv på gode 0,11 tonn uten noen problemer, og det meste av båten er nok forsvunnet lenge før toften knekker.. Årene er av vanlig alumiumskvalitet og virker solide nok til den roingen jeg er i stand til i allefall..

Lett fin jolle som kun veier 32 kg på en 3.10 meter, og denne kan jeg trygt kan anebfale..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

ja midt toften knakk eller sprakk.. den er iallfall ubrukelig..når du legger vekten din oppå den så bøyer den seg, og er nummeret før du sitter i bunnen på båten.

vi var 3 stykker i båten og han som satt der veier rundt 70 kan jeg tenke meg.

og de platene oppi som bygger opp gummibåten har det kommet sprekker i.

Mvh -Matros-

--------------

Jeg har ikke noe annet å utsette på min 310 jolle enn dette med rusten som er kejnt for importør og ble løst på en ryddig og profesjonell måte... som forventet.

Ja det er vel Erling Sande som importerer denne, og reklamerer med at de skal være perfekte i kombinasjon med en Suzuki motor.

- Antar at de ikke ønsker å ødelegge for merkenavnet Suzuki ved å ha dårlige "spin off" produkter.

PS ! Min 2,5 hesters Suzuki motor har jeg intet å utsette på. Den tar meg til land og er super lett å håndtere , - både på rekka og ved montering på jolla.

Vi har hatt en slik gummijolle i ca. fem år, og er førnøyd med den. Har bare en ting å utsette på den og det er hempene som toften skal henge i, de har gått oppløsning etterhvert. Merket det tredje året og nå er den ene helt borte og den andre veldig tynnslitt.

Bare for å få avsluttet denne tråden på skikkelig vis.

Jeg leverte båten inn på Mandag. Fredag fikk jeg telefon om at den var ferdig. - Så nå har jeg nytt tau og flotte syrefaste maljer. Det er vel nok et eksempel på at når man skal kjøpe båt/utstyr bør man velge en importør/forhandler som har et seriøst ettermarkeds apparat.

Heisann, min Suzumar har vert med i to sesonger nå og jeg har ikke noe å utsette på båten. Jeg opplevde derimot at det medfølgende hvite fortøyningstauet slet seg flere ganger i sommer, siste gangen ble det badetur for å få den inn igjen.

Så til dere som har jollen, bytt ut dette tauet, det koster sikkert 50 kroner!