Jump to content

farten på norkapp 17 fot?

bleiking

Recommended Posts

Jeg har en nordkapp 17 fot med en 140 hester volvo penta

den har jeg pressa opp i 22 knop på en god dag

det er fort nok det men det jeg lurer på er

- Jeg har sett lignende nordkapp med mindre motor som visst nok skal gjøre 40 knopp

og flere som gjor over 30 knopp

- hvordan har det seg at min går så mye saktere en de andre

- går det på propell størelsen eller???

- hvordan finner du ut om du har riktig propell

- hva er mest økonomisk kjøring med en slik båt

føler at den sluker bensin

synest 22 knop hørtest forferedelig lite ut med så stor motor, men ja det har med proprell og tiltingen din av motoren mest sannsynlig tror jeg. vist du ikke har fått mye vann i dobbel bunnen eller tatt mye vekt inn i båten som ting og tang..

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Det første jeg ville gjort var å ta rede på hvilket turtall du oppnår på motoren din, og sammenlikne det med hva som skal være toppturtall.

Nordkapp 17 planer veldig lett så du skulle ikke ha noe problem med å få mye større fart. Kjørte en sånn med en 50 hk påhenger og den gjorde jo større fart enn din båt ...

Her ligger det en hund begravet et sted, det er helt sikkert.

Hadde en 17,5 som det hadde stått innebords i, bygde om og hev på relativ ny 60 hk, da gjorde båten 30-31 knop! Som nevnt tidligere, sjekk at maksturtall oppnås, dette må sjekkes før annet kan konkludres, antar disse med en B20 motor gjorde en ca 30 knop?? :wink:

Jeg har en nordkapp 17 fot med en 140 hester volvo penta

den har jeg pressa opp i 22 knop på en god dag

det er fort nok det

Ville ikke slått meg til ro med det nei, fort nok, kanskje det, men god drivstofføkonomi :confused: NEI :rolleyes:

Med riktig propell og kjøttkaker til middag gjorde båten min 32 knop. VP AQ130

Nå går den i ca 25 grunnet feil propell. Kan ikke gi full gass, for da går turtallet langt over det som er sunt. Sinnsyk aks da! :)

Edited by Wakeboarder (see edit history)

Såvidt jeg vet er det ikke noe inspeksjonluke eller blugg akterut ved bunnen som kan inspiseres gjennom, så damå en vel skjære ut ett hull oppi for inspeksjon, evt må det også graves vegg litt skum for og se ned mot bunnen om det er vann der, etterpå endt arbeid må du plastre det igjen... En annen ting er jo å prøve å få veid båten for å få indikasjon, men det forutsettter at en har en konkret formening om hva den skal vrie normalt sett.

Hei! Jeg har en draco 17TL med VPAQ 140, denne motoren skal yte 125 hk. båten gjør 32kn, og går ikke mye dårligere med mye last, Noe lengre tid og gå i plan bare.

Du skriver at du har volvo penta 140 hk. vet ikke hvilken motor du har.men hvis det er en B-21 eller B-23 skal du ha 5500 o pr min på maks.

Jeg har drev med utveksling 2,15-1 og 15*17 propell

Norske båter er best!

Hadde maken med en sliten AQ115. Virket som den gikk fort husker jeg men den gjorde 23 på GPS bare.

Turtallet var riktig så vidt jeg vet. Båten er relativt tung og bred. Påhengerutgaven er lettere tror jeg.

Takk takk for all hjelp alle sjøulker

men det er en ting til jeg lurer på

det er hvor på propellen ser jeg hvilken dim o.l det er på den

altså all info

og i svaret deres husk at jeg er helt grønn så jeg trenger en god forkalring

takk takk alle mann

dimensjon står oftest stemplet inn i bosset. Eller på en av vingene. Kan også være tært bort slik at det er vanskelig å tyde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

i midten av propellen, dvs du må ta den av for å se det.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sikker på at du har 140 hk da og ikke en 115 hk? Båten din ble vel ikke levert med 140 hk. Hadde selv maken båt en gang med B20 115 hk og denne gjorde vel 22-23 knop

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

hva vil konkav si da???

konkav vil si at bunnen på båten buer innover. at bunnen ikkje er flat. i så tilfelle så vil båten legge seg veldig på nasen og bremse i vannet.

Gitt at det er vann i skummet

Hvor stor er sansynligheten for at den skal synke da??

Dørken føles fast og gir ikke etter noe særlig er det et tegn på at det ikke er noe vann i skummet elle motsatt eller ikke noe tegn i det hele tatt??

Båt og motor er på sykehus nå

og ifølge dem så skal jeg ha mye og gå på

ca 40% eller noe slikt

så de skulle se på det mens de først var i gang

dyrt med båt gitt

spesielt når du ikke er særlig teknisk av deg selv

men han mente at den burde gjør erundt 30 visst de fikk fiksa det som eventuelt var galt

blir spennende og se :sailing:

Sjekk med noen som driver med bilstereo, de har som oftest effektive dempematter osv og sikkert også andre tips