Jump to content

farten på norkapp 17 fot?

bleiking

Recommended Posts

Jeg har en nordkapp 17 fot med en 140 hester volvo penta

den har jeg pressa opp i 22 knop på en god dag

det er fort nok det men det jeg lurer på er

- Jeg har sett lignende nordkapp med mindre motor som visst nok skal gjøre 40 knopp

og flere som gjor over 30 knopp

- hvordan har det seg at min går så mye saktere en de andre

- går det på propell størelsen eller???

- hvordan finner du ut om du har riktig propell

- hva er mest økonomisk kjøring med en slik båt

føler at den sluker bensin

Det første jeg ville gjort var å ta rede på hvilket turtall du oppnår på motoren din, og sammenlikne det med hva som skal være toppturtall.

Nordkapp 17 planer veldig lett så du skulle ikke ha noe problem med å få mye større fart. Kjørte en sånn med en 50 hk påhenger og den gjorde jo større fart enn din båt ...

Her ligger det en hund begravet et sted, det er helt sikkert.

Såvidt jeg vet er det ikke noe inspeksjonluke eller blugg akterut ved bunnen som kan inspiseres gjennom, så damå en vel skjære ut ett hull oppi for inspeksjon, evt må det også graves vegg litt skum for og se ned mot bunnen om det er vann der, etterpå endt arbeid må du plastre det igjen... En annen ting er jo å prøve å få veid båten for å få indikasjon, men det forutsettter at en har en konkret formening om hva den skal vrie normalt sett.

Hei! Jeg har en draco 17TL med VPAQ 140, denne motoren skal yte 125 hk. båten gjør 32kn, og går ikke mye dårligere med mye last, Noe lengre tid og gå i plan bare.

Du skriver at du har volvo penta 140 hk. vet ikke hvilken motor du har.men hvis det er en B-21 eller B-23 skal du ha 5500 o pr min på maks.

Jeg har drev med utveksling 2,15-1 og 15*17 propell

Norske båter er best!

Båt og motor er på sykehus nå

og ifølge dem så skal jeg ha mye og gå på

ca 40% eller noe slikt

så de skulle se på det mens de først var i gang

dyrt med båt gitt

spesielt når du ikke er særlig teknisk av deg selv

men han mente at den burde gjør erundt 30 visst de fikk fiksa det som eventuelt var galt

blir spennende og se :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...