bleiking Startet 2.August.2008 Link til dette innlegget Startet 2.August.2008 Jeg har en nordkapp 17 fot med en 140 hester volvo penta den har jeg pressa opp i 22 knop på en god dag det er fort nok det men det jeg lurer på er - Jeg har sett lignende nordkapp med mindre motor som visst nok skal gjøre 40 knopp og flere som gjor over 30 knopp - hvordan har det seg at min går så mye saktere en de andre - går det på propell størelsen eller??? - hvordan finner du ut om du har riktig propell - hva er mest økonomisk kjøring med en slik båt føler at den sluker bensin Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 synest 22 knop hørtest forferedelig lite ut med så stor motor, men ja det har med proprell og tiltingen din av motoren mest sannsynlig tror jeg. vist du ikke har fått mye vann i dobbel bunnen eller tatt mye vekt inn i båten som ting og tang.. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Lars K Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Min Nordkapp 17HT med gammal Yamaha 85hk gjør 34 gpsknop.... Ville nok sjekket propell og dobbelbunnen for vann. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Det første jeg ville gjort var å ta rede på hvilket turtall du oppnår på motoren din, og sammenlikne det med hva som skal være toppturtall. Nordkapp 17 planer veldig lett så du skulle ikke ha noe problem med å få mye større fart. Kjørte en sånn med en 50 hk påhenger og den gjorde jo større fart enn din båt ... Her ligger det en hund begravet et sted, det er helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Hadde en 17,5 som det hadde stått innebords i, bygde om og hev på relativ ny 60 hk, da gjorde båten 30-31 knop! Som nevnt tidligere, sjekk at maksturtall oppnås, dette må sjekkes før annet kan konkludres, antar disse med en B20 motor gjorde en ca 30 knop?? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Jeg har en nordkapp 17 fot med en 140 hester volvo penta den har jeg pressa opp i 22 knop på en god dag det er fort nok det Ville ikke slått meg til ro med det nei, fort nok, kanskje det, men god drivstofføkonomi NEI Sitér dette innlegget Link to post
Wakeboarder Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 (redigert) Med riktig propell og kjøttkaker til middag gjorde båten min 32 knop. VP AQ130 Nå går den i ca 25 grunnet feil propell. Kan ikke gi full gass, for da går turtallet langt over det som er sunt. Sinnsyk aks da! :) Redigert 2.August.2008 av Wakeboarder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 ok takk for mange gode svar neste spørsmål er da noen som vet hvordan jeg finner ut om det er vann i dobbelt bunn da?? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Såvidt jeg vet er det ikke noe inspeksjonluke eller blugg akterut ved bunnen som kan inspiseres gjennom, så damå en vel skjære ut ett hull oppi for inspeksjon, evt må det også graves vegg litt skum for og se ned mot bunnen om det er vann der, etterpå endt arbeid må du plastre det igjen... En annen ting er jo å prøve å få veid båten for å få indikasjon, men det forutsettter at en har en konkret formening om hva den skal vrie normalt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Hei! Jeg har en draco 17TL med VPAQ 140, denne motoren skal yte 125 hk. båten gjør 32kn, og går ikke mye dårligere med mye last, Noe lengre tid og gå i plan bare. Du skriver at du har volvo penta 140 hk. vet ikke hvilken motor du har.men hvis det er en B-21 eller B-23 skal du ha 5500 o pr min på maks. Jeg har drev med utveksling 2,15-1 og 15*17 propell Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
SvartRøyk Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Hadde maken med en sliten AQ115. Virket som den gikk fort husker jeg men den gjorde 23 på GPS bare. Turtallet var riktig så vidt jeg vet. Båten er relativt tung og bred. Påhengerutgaven er lettere tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Takk takk for all hjelp alle sjøulker men det er en ting til jeg lurer på det er hvor på propellen ser jeg hvilken dim o.l det er på den altså all info og i svaret deres husk at jeg er helt grønn så jeg trenger en god forkalring takk takk alle mann Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 dimensjon står oftest stemplet inn i bosset. Eller på en av vingene. Kan også være tært bort slik at det er vanskelig å tyde Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bleiking Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 det er greit nok det men hva er bosset for noe?? hvor sitter det Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 i midten av propellen, dvs du må ta den av for å se det. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 du kan og ta en titt under båten og sjå om bunnen er konkav. dette vil redusere toppfarten betydelig Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 hva vil konkav si da??? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Sikker på at du har 140 hk da og ikke en 115 hk? Båten din ble vel ikke levert med 140 hk. Hadde selv maken båt en gang med B20 115 hk og denne gjorde vel 22-23 knop Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bearded Beast Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 hva vil konkav si da??? konkav vil si at bunnen på båten buer innover. at bunnen ikkje er flat. i så tilfelle så vil båten legge seg veldig på nasen og bremse i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 skal ikke si noe bombe sikkert men ifølge papirene så er det en 140 hester Og jeg satser jo selfølgelig på at det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Gitt at det er vann i skummet Hvor stor er sansynligheten for at den skal synke da?? Dørken føles fast og gir ikke etter noe særlig er det et tegn på at det ikke er noe vann i skummet elle motsatt eller ikke noe tegn i det hele tatt?? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Det er ikke en AQ140 du har med 125hk? Min går 22knop, har fått opplyst at den er ca. 1800kg. Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Båt og motor er på sykehus nå og ifølge dem så skal jeg ha mye og gå på ca 40% eller noe slikt så de skulle se på det mens de først var i gang dyrt med båt gitt spesielt når du ikke er særlig teknisk av deg selv men han mente at den burde gjør erundt 30 visst de fikk fiksa det som eventuelt var galt blir spennende og se Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 er det noen som har noen gode råd på hvordan bygge ny motor kasse med maks lyd demping slik at det blir litt mindre bråk i den Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Sjekk med noen som driver med bilstereo, de har som oftest effektive dempematter osv og sikkert også andre tips Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.