Jump to content

oppnår ikke maks turtall vp aq 175,hva kan være feil?

hei sveis

Recommended Posts

Jeg har en Marex 23 fot daycruiser med eldre volvo penta aq 175 innenbordsmotor.Kjøpte båten i våres,da var den nystoffet,klarte da å få opp ett maks turtall på ca 3800 omdr.Nå får jeg ikke mer enn ca 3100 omdr. ved fullt pådrag.Riktig turtall ved full gass skal være 4800 omdr. for denne motoren.Båten sliter å komme opp i plan med 4-5 personer,klarer maksfart ca 24-25 knop med lett lastet båt. Jeg har ikke sjekket båten under vannlinje,vet heller ikke hvor stor propell som sitter på. Motoren har nyoverhalte topper for ca 3-4 år siden på marina. Den er meget lettstartet,går jevnt og pent. Kan det være dårlig kompresjon? groe? lagvis med gammelt bunnstoff? eller for stor propell ? Jeg håper det ikke er utslitt motor,men da ville jeg kanskje merket det ellers?

Hei sveis, og velkommen til forumet.

Først, vet du at turtelleren er riktig? det kan du sjekke med en turtallsmåler fra chlasen.

I og med at du har mistet turtall underveis i sesongen er det nærliggende å tro at groe og guff er årsaken til det. men det kan selvsagt være andre ting. Eller det kan være at motoren har mistet effekt. sjekk ting som bensinfilter, kjør en tur uten flammehemmer, og se om du får høyere turtal da. sjekk plugger, og ta gjerne en kompresjonstest for sikkerhets skyld. Sjekk også om båten ligger lavere i vannet en når du kjøpte den. Vekt skal vist også ha litt å si.

Det er flere faktorer som spiller inn på turtallet. Det aller viktigste er vel riktig propell. Jeg har en Marex Gambler hvor jeg fikk satt inn ny motor i fjor (Mercruiser 4.3 MPI, Alpha One).

Med den første propellen fikk jeg ikke mer omdreining enn 3900-4000RPM,, I håndboken stod det at man skulle ha mellon 4400 - 4800... Fikk byttet propell og da kom jeg opp i 4500 RPM.. Endte opp i en Mercury Black Max 15" og 17 i pitch.

En annen faktor er om båten din har gammel bunnsmøring.. Hvis du har bare malt over og aldri fjernet den gamle så er det en kilde til at båten ikke kommer opp i fart.. Så neste vår: fjern den gamle bunnstoffet helt og legg på nytt + primer.

/O.D.

Vil anbefale deg å kjøpe en manual på din motor og lese litt.

Det er kjempe mange ting som kan få din motor til å yte for lite også mange bagateller.

Noe av det første du bør gjøre er å ta en komptest og studere dine tennplugger.(Står gjerne litt om dette med bilder i en manual.)

Har du stift tenning er nok dette noe du bør ta en titt på og gjerne bytte til stiftfri tenning.

Komptester har de på Biltema til 189,- enkel å bruke.

Ringer du en VP forhandler kan de nok beregne hvilken propell du bør ha.(De hjalp meg.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...