Jump to content

VP md32A - lavt max turtall - svart røyk mm - propellskade


amos

Recommended Posts

Førstegangs reder på en 25" Plattgatter (Furuholmen skrog). Motoren har stått ustartet i 2 år, og jeg skiftet filtre, olje osv før oppstart.

Starter, og går forsåvidt ok på tomgang slik jeg ser det. Max turtall på denne motoren er oppgitt til 4000/m, og jeg regner med at den yter bedre enn det også?! For min del oppnådde jeg de første timene et turtall på ca 2200, og etterhvert 2500....på grensen der kommer det veldig svart eksos, som blir hvit/blåaktig når jeg slipper gassen litt tilbake.....Her snakker vi om max 7-8 knop, noe som må være for sakte på en slik motor??

 

Har lest litt om dieseldyser osv her på forumet, og lurer på om det rett og slett kan være tilfelle at man halverer ytelsen om disse er dårlige??

 

Kan det være andre ting?

 

Så et spm om propell;

På denne sitter det en 4-bladers stålpropell, og det ene bladet har åpenbart vært borti harde bunnforhold. Ytterst på bladet er det ca halv cm som er bøyd inn 90 grader, altså ikke helt optimalt sannsynligvis. Merker ingen vibrasjon grunnet dette, men vil kanskje tro at akslingen ikke har godt av det i lengden? Vil man miste potensiell hastighet også?

 

Håper noen kan hjelpe meg....er førstegangs båteier, så mangler MYE erfaring - vil at alt skal være så optimalt som mulig:) På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Svart røyk på sugediesel kommer normalt av at motoren jobber for tungt. At den får for mye diesel ift luft. Det at du ikke får mer enn 2500rpm underbygger dette.

Vanlige årsaker er for stor propell eller at båten er grodd under. Skade på propellen kam selvsagt føre til at den blir tyngre å dra rundt, men slik du beskriver det kan dette neppe være årsaken. Men du må uansett få rettet ut propellen.

 

Har du spurt forrige eier hvilket turtall han oppnådde?

Link to post
Share on other sites

Forrige eier har oppgitt rundt 14 knop som hastighet, altså så godt som dobbelt av hva jeg får. Om propellen ikke er årsaken....hva kan isåfall være? Luftinntak / filtre??

 

Hvordan beregner man evt hvilken propellstørrelse som er optimal til hver enkelt motor / båt?

 

Har det ingenting med dyser osv og gjøre?

Link to post
Share on other sites

Ikke noe luftfilter på denne. Hadde dieseltilførselen vært dårlig ville du ikke fått svart røyk. Da må det heller være noe med lufttilførselen.

Dyser kan ikke utelukkes, men jeg synes overbelastning høres mer sannsynlig ut. Dersom propellen med sikkerhet ikke er byttet, og båten ikke grodd, kan dyser og innspr. pumpe være en mulighet. (Sjekk at plombene på pumpa ikke er brutt)

 

Slippkalkulatoren på medlemssidene vil gi en pekepinn på om stigningen på propellen er riktig. På din båttype vil jeg anta normalt slipp er rundt 30%.

Link to post
Share on other sites

Hvis det stemmer at forrige eier har oppnådd 14 knop med samme motor og propell, så må nesten feilen ligge et annet sted. Dysene kan jo være en mulig synder, det samme kan gjennomslag pga koksede stempelringer etter lang tids lagring. Du vil i så fall også erfare oljeforbruk, og mye grå/blå røyk.

 

Ellers var vel Volvo litt overoptimistiske når de oppga max turtall på disse motorene. Resultatet var motorhavarier i hopetall, inntil eierene fant ut at motorene faktisk holdt greit om man la seg til et eget max turtall 7-800 o/min under max. Så realistisk turtall hos deg vil vel ligge et sted rundt 3200 o/min, ikke 4000. En annen ting med disse motorene er at de må varmes opp forsiktig, lavt turtall inntil motoren er god of gjennomvarm. Det samme gjelder før stopp, la motoren surre og gå en tid på tomgang for nedkjøling før motoren stoppes. Dette gjelder forsåvidt alle båtmotorer, men særlig for MD32 som ikke helt ufortjent har fått tilnavnet "krølltoppen" pga topper som vrir seg ved for hard belastning!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for god respons!

Jeg skal sjekke disse tingene ved første anledning - og kom samtidig på følgende;

 

Det er frieksos fra pakningen til eksosmanifoilen, så det oser godt i motorrommet. Har kjøpt inn pakninger og skal skifte, MEN.....kan det tenkes at denne røykfylte luften fører til krøll i.f.m luftinntaket?? ...og at det kan bidra til problemer?

(jeg spør som jeg har vett til....og er sikkert helt på villspor?!) :confused:

 

Kjenner ikke til om propellen er skiftet....men båten er iallefall nysmurt og vært på vannet 1 uke. Kjørte den fra Hankø der den sto, og hjem til Asker på fredag. Hadde en anelse bedre turtall etter 6 timer, enn da jeg startet....ca 2500, som resulterte i 1 km/t raskere (målt med gps).

 

Noen som kjenner til en eller annen motorentusiast i asker m/omegn?

Redigert av amos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer det eksos inn i motor rom vil motoren suge dette inn. Dette vil gjøre at lufta motoren suger inn vil inneholde CO2 fra forbrenninga. Oksygen innhold blir da redusert! Temperaturen stiger også alt dette vil føre til lavere ytelse! Tett eksoslekkasje og sørg for kald luft til motoren!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...