Jump to content

Valg av kartplotter

Lotus

Recommended Posts

Det har skjedd svært mye på kartplotterfronten de siste par årene. Større skjermer, mer lyssterke skjermer, raaskere prosessorer og bedre kart med mer funksjonalitet.

Selv har jeg brukt C-map PC kart og en 15" dagslysskjerm. Meget fornøyd med C-map kart for PC, selv om de begynner å bli en del år. Er også fornøyd med kartprogrammet jeg bruker. Kona er imidlertid ikke like fornøyd. Det tar tid å koble opp utstyret og på siste tur gikk PC'en i dvalemodus fordi jeg hadde glemt å slå av inaktivitetskontroll og skjermsparer. PC, inverter, ekstern skjerm og diverse løse ledninger ser derfor ut til å måtte vike for en kjekk julepresang. Så nå er jeg i den heldige situasjon at kona synes vi bør bruke mange penger på en kartplotter. Mmmm, ja sier jeg da.

Så hva velger jeg? Har visse krav til skjerm nå som jeg er vant til en 15-tommer. Særlig mindre enn 10 tommer er derfor uaktuelt. Og skjermen skal være "sunlight viewable", ikke bare "daylight viewable".

Så var det dette med kart. Synes c-map funker bra, men Bluecart, Navionics og andre kan kanskje være bedre?

Kort sagt. Trenger råd om en kartplotter med et bra kartformat, bra skjerm og bra menyfunksjonalitet.

Noen som har tips?

Kan anbefale Northstar M121 - samme som Navman 8120, som jeg bruker selv. Bruker C-Map Max MegaWide brikke.

12" display. Klar og god i sollys. Greie menyer, selv om det er forbedringspotensiale.

Du kan kople til trasducer for ekkolodd - uten dyr extra boks imellom.

Har også veldig bra AIS meny om du ønsker å kople til det.

Jeg kjøpte den på ebay.com og med kart kom alt på under 13.000 NOK.

Har ikke erfaring med andre kart-typer, men det er det ganske sikkert andre som har.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det hadde vært fint om dere legger ut lysstyrken på de skjermene dere snakker om, enten i form av candela per kvadratmeter eller en annen enhet, eksempelvis nits. Jeg minner om at lysstyrken til Raymarine C-Serien er 400 nits og E-Serien er 1000 nits. "Nits" anvendes for for å angi lysstyrken på dataskjermer. Dette er identisk med candela per kvadratmeter. - cd/kvm.

Jeg har en passe stor Interphase, 10". den er treeeeg selv etter software oppdatering av Høcom. Maken til Finn kode:13433480 Idag ville jeg valgt noe annet.

Før du velger en plotter, prøv den og se at zoom osv er så kjapt at du kan leve med det.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Pussig hvordan prisene kan være så forskjellige.

Interphase'n på Finn koster 14990 på tilbud.

I min amerikanske favorittnettbutikk koster den 1226 dollar. Det blir ca kr. 6150. Med moms og frakt ca 8.000.

Northstar M121så grei ut. Har i tillegg tittet på Standard Horizon CP500 til $1611. Virker som en knallbra kartplotter.

Raymarine E120 og Garmin 4010 eller 4012 er nok de sikreste valgene når det gjelder kartplotter. Har ikke hørt noen som har vært misfornøyde med disse. Disse har også de mest lyssterke skjermene på markedet.

Garmin 4000 serien er billigere enn Raymarine E-serien og leveres også med GPS antenne inkludert i prisen.

Har 2 stk Garmin ombord , en 172c og en 2010 . Dett er er lynkjappe plottere som ikke henger eller er treige på noen måte , karta er også bra hos Garmin . Hadde en Navman før ,den var treig og hang stadig hvis jeg zoma mye ut/inn.Hørt at dem har blitt bedre ,men ikke helt bra enda. Regner med den nye serien til Raymarine er topp også,men dem koster jo litt da. Husk at større jo bedre ,gjelder det meste det ........

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg har hatt to Garmin plottere og en Raymarine, dog var sistnevnte tilnærmet lekeplotter sammenlignet med Garmin 3010 og 4008.. Har også benyttet med av C-map på pc'en og var meget fornøyd med dette systemet også..

Sommeren 2007 brukte jeg kun pc og C-map, monterte Garmin 4008 i våres på båten.... og på jomfruturen fra Langesund til Kristiansand så fungerte plotteren bra, men jeg var nede i pc vesken og fisket opp pc og koblet den opp... Manglet oversikten på plotteren.... kunne jo selvsagt brukt paprikartene til dette, men lat som jeg er synes jeg det var greit med at oc'en holdt meg oppdatert... min konklusjon er 8,4 tommers skjerm er noe i misnte laget for den måten jeg burker navigssjonssystmet ombord....

Så kjøp så stor skjerm som overhodet mulig, og mindre enn 10 tommer hadde jeg ikke tenkt på... men derimot 12 eller 15 tommer hadde vært høvelig storleik.... Jeg er også kommet dithen at jeg ikke blir yngre med årene og ikke ser jeg bedre med årene heller, så dermed trenger jeg stor skjerm.......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg kjøpte komplett elektronikk-pakke tidligere i år. Hadde store problemer med å velge type, men etter råd fra "eksperter" falt valget til slutt på

Simrad NX45 plotter. Dette fordi det ble sakt at alle de store leverandørene har gode produkter, men at i likhet med PC-er er det ofte den som sist kom på markede som er den beste. Simrads plotter kom på markede i slutten av -07, men Raymarine har vel en ny på tur.

Sparte kr. 15.000,- på å gå for et tilbud fra Høcom i forhold til min lokale forhandler.

Er i alle fall storfornøyd med valget.

Jetter råd fra "eksperter" falt valget til slutt på Simrad NX45 plotter. Dette fordi det ble sakt at alle de store leverandørene har gode produkter, men at i likhet med PC-er er det ofte den som sist kom på markede som er den beste. Simrads plotter kom på markede i slutten av -07, men Raymarine har vel en ny på tur.

Denne modellen fra Simrad er basert på Northstars siste modeller.

Jeg har hatt to Simrad plottere - begge CX 44. Har nå Raymairne E120. Trives mye bedre med Raymarine plotteren. Det som er viktig for meg er at oppdateringen av kartet er rask nok ved zoom, at skjermen har bra lysstyrke også i direkte sollys og at plotteren er enkel i bruk. De to første kriterinne er på en måte noe som må oppfylles - og som både CX 44 og E120 oppfyller. E120 er dog mange mange ganger enklere å bruke. Menyene er forståelige og bruksanvisningen er til og med forståelig. Vet ikke om NX 45 er bedre enn CX 44 - men håper for Simrad's del at den er det :wink:

Jeg har erfart at servicen fra Navionics (som eier Simrad og Northstar) er bra - de har også fått en ny servicesjef som har stilt bra opp for oss (Tom fra Bilradioservice). Dog har jeg hørt flere forhandlere si at Raymarine's service er bedre. Har heldigvis ikke hatt behov for service fra dem til nå :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg gikk fra Bluechart til C-map på PC og tilbake til Bluechart G2 vision.... for sistnevnte så måtte jeg slå av all tilleggsinformasjon som dette kunne vise, ble for mye "støy" på bildet med alle denne "nice to have" informasjon..... For å være helt ærlig så fant jeg mest hjemme i C-map på PC'en.... det var derfor jeg gikk ned og sjekket pc'en på kartbordet når jeg var i tvil om Bluechart i plotteren.. Men jeg tror dette har mye med vane å gjøre og ikke noe annet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du har ikke vurdert å fortsette med en PC-basert løsning da - men montere en stasjonær PC (eller evt. carputer) istedenfor bærbar? Jeg har hatt et prosjekt på dette og er veldig fornøyd med funksjonalitet og pris, men det er selvfølgelig mer krevende.

Jeg skjønner selvfølgelig fordelen med å få en ferdig løsning i en boks, men jeg synes desverre at pris/ytelse er meget ugunstig.

...og forresten - når det gjelder lysstyrke så kan det være vanskelig å måle dette i NIT. Jeg har selv ca. 600 NIT, men det fungerer særdeles godt i sollys siden den fungerer transreflektivt (solen reflekterer i skjermen og bidrar med belysning).

Tror det er smart å ligge unna Furuno Navnet 3D til de har fått orden på software og kart. Det er rekorlange tråder på diverse amerikanske forum der misfornøyde eiere lufter sine frustrasjoner.

Jeg er muligens i byttemodus på nav-siden og vurderer Simrads nye GlassBridge.

Det er her snakk om 2 stk GB40 med 10,4`-skjermer, HD-radar med digital signalbehandling, ekkolodd, Simnet-intergrering, m.m.

Er det noen på forumet som har erfaring med GB?

Det finnes svært lite referanser på dette systemet på nettet enda.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Liker ikke at det er separat tastatur på disse. Ser for meg at det blir vanskelig å bruke når man slår i sjø.

Absolutt et godt poeng.

GB40 har imidlertid en liten, smal ekstern betjeningsmodul som kan plasseres "hvorsomhelst",

for eksempel på en god plass innen normal rekkevidde for hånden og fingrene.

Det er ikke alltid samme avstand er like ideell for både øyne (plotterplassering) og fingrene (betjeningsmulighet).

Det hadde vært nyttig å få praktiske tilbakemeldinger på dette.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Jeg skjønner selvfølgelig fordelen med å få en ferdig løsning i en boks, men jeg synes desverre at pris/ytelse er meget ugunstig.

Har vurdert det. Når man har en løsning som fungerer, sitter det ganske langt inne å bruke 15-20.000 på en ny kartplotter med mindre skjerm. På den annen side er en ren kartplotter mye greiere. Slik jeg har det nå blir det f.eks knotete å bruke gps'en til å styre autopiloten.

Antar at jeg på en ny plotter bare kan koble inn autopiloten via nmea til kartplotteren og klikke på navigate knappen til autopiloten for å få den til å navigere etter den aktuelle ruten i kartplotteren.

Pussig hvordan prisene kan være så forskjellige.

Interphase'n på Finn koster 14990 på tilbud.

I min amerikanske favorittnettbutikk koster den 1226 dollar. Det blir ca kr. 6150. Med moms og frakt ca 8.000.

Dette ser du i enda større grad på dyre garmin plottere/system. 5012 f.eks. over 45 000,- veiledende her i landet

Hvordan blir det £2,249.95?

Grovt regnet med 1 pund = 10,20 NOK

22 939 NOK

+ 25 %

=28 000.

Dette er et regnestykke norske forhandlere missliker å bli konfrontert med.

Garmin har også internasjonal garanti dersom problemer oppstår (Som norske forhandlere/importør ikke later til å vite om)

mvh

Lars,

(som kommer til å importere plotter, radar og nye instrumenter i løpet av vinteren...)

Redigert av Lbjordal (see edit history)
....

mvh

Lars,

(som kommer til å importere plotter, radar og nye instrumenter i løpet av vinteren...)

Du får si fra da! :smiley: Vurdere å selge min Simrad pakke. Består av Simrad NX45, GPS, 4kw Radar. Radaren er pakket opp for et par dager siden, men ikke montert. NX45'en har jeg testet nå et par helger. Og er ikke fornøyd sammenlignet med PC løsningen jeg har fra før.

Mulig jeg følger Otliie sitt prosjekt så jeg får alt litt mer samlet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...