mhemil Startet 2.August.2008 Del på Facebook Startet 2.August.2008 Ankervinsjen akter er Anchorlift og har en liten hvit fjernkontroll som visstnok også kan styre baugpropellen på båten (Bavaria 29 Sport). Er det noen som har fått dette til å fungere? Hva må gjøres? I tillegg, hva slags batteri sitter i fjernkontrollen? Hadde litt problemer med den sist gang, men det er vanskelig å vite om fjernkontrollen er på eller av da on-knappen ikke gir tilbakemeldinger i form av lyd eller lys (skrudde opp, men så kun baksiden på en printplate inne i den lille ovale hvite enheten) ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Denne fjernkontrollen har 4 kanaler og du bruker kun to til vinsjen, de to andre kan du bruke til baugpropell eller annet. Det finnes noen tynne ledninger som er styrestøm, to av disse er ikke tilkoblet om du har ledige kanaler. Disse to må du koble til releet på baugpropellen for at dette skal fungere. I prisnippet blir dette likt som det er koblet for vinsjen. Sjekk koblingsskjemaet for fargekoder for de forskjellige kanalene... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mhemil Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Dette skjønner (så langt) ikke så mye av. Det jeg ser er kun fjernkontrollen. Hvor enheten som denne kommuniserer med sitter vet jeg ikke, og heller ikke hvordan denne fungerer. Utdypende svar mottas med takk.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Det er ingen andre enn den som har montert fjernkontrollen som vet hvor denne sitter, så enten kontakter du han eller så må du lete litt i båten til du finner det. Har du ikke kompetanse om dette så anbefaler jeg at du setter bort jobben til noen som kan dette. Baseenheten er normalt ikke montert så langt unna releet til vinsjen siden mottageren kommuniserer med dette... og reelet sitter et eller annet sted på kabelene mellom visnj og batteri... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mhemil Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Kjenner du til fjernkontrollen, den lille hvite litt ovale? Vet du hvilket batteri som sitter i? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Har ikke peiling på hvilket batteri som sitter i, men en telefon til Anchorlift i Ole Deviksvei i Oslo gir nok et svar.. Hyggelig å prate med et de også, og ikke minst behjelpelig Ole Deviksvei 30 0666 Oslo Norway Phone: + 47 22 64 80 40 Fax: + 47 22 64 80 43 post@anchorlift.com Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Aquarius Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Dette skjønner (så langt) ikke så mye av. Det jeg ser er kun fjernkontrollen. Hvor enheten som denne kommuniserer med sitter vet jeg ikke, og heller ikke hvordan denne fungerer. Utdypende svar mottas med takk.... Hei, styreenheten/mottakeren til fjernkontrollen er som regel montert i dashbordet - stripset til kabelbunten som ligger under rattstammen. Styreenheten tilkobles både hovedbryter anker og Anchorlift betjeningsbryter. Løft ut bryterpanelet på dashbordet så tenker jeg du finner enheten hvis du følger ledningene fra hovedbryter anker. Styreenheten har en flatsift multikontakt med ubenyttede ledninger for forrigling til rele for baugprop. Ser at Anchorlift ikke har lagt ut info om denne modellen på nett ennå, så du må nok ta kontakt med Anchorlift for et koblingskjema. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Victora III Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Dette skjønte ikke jeg heller mye av. For å kunne fjernstyre baugpropellen må jo denne utstyres med en trådløs sender koblet til releet, som kan kommunisere med fjernkontrollen, på samme måte som aktervinsjen har en trådløs sender (som på 29 sport sitter like over de to batteriene helt akter på babor side). For det er da vel ikke standard med en trådløs sender på baugpropellen?? Den har iallefall ikke jeg sett noe til. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Moderator har blitt hissig og slettet Aquarius' og mitt forrige innlegg, sikkert pga for mye sitering. Det jeg skrev var at på min Bav 29 Sport sitter ankervinsjen på styrbord side og fordelen med det er at jeg har full kontroll og sikt til denne fra førerposisjon ved trekking. Ulempen er at båten som i utgangspunktet heller veldig svakt mot styrbord ikke blir mere rett av kjetting og anker på samme side. Jeg får vel kompensere med et nytt forbruksbatteri montert på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Enheten som Swande refererer til over batteriene er normalt selve styrereleet for vinsjen. Dette ser slik ut: Sammen med dette monteres også gjerne sikringen (automat) som ser slik ut: Selve mottakeren er altså gjerne montert under bryterpanelet på dasjbordet, eventuelt bak luken under gass/gearhendelen. Mottakeren likner gjerne på den høyre enheten i dette bildet: Vær obs på at du nødvendig vis ikke har en 4-kanals mottaker selv om du har en 4-kanals håndsender. Jeg hadde settet på bildet. Senderen har 4 kanaler, mottakeren bare 2. Snakk med Anchorlift, så skaffer de sikkert en 2-kanals mottaker til som passer til håndsenderen. Denne kan du da knytte opp mot baugpropellen. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Victora III Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Takk for korrigeringen, Aquarius! Dette var nytt og nyttig for meg. Har i tidligere båt hatt mottaker som har sett akkurat ut som den firkantede boksen, men ser at den her selvsagt mangler antennen. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Hvis du er i tvil, anbefaler jeg å snakke med Robin på Lunde Motorbåt. Han er superflink og gjør en overlegen jobb. Bruker nok ikke mer enn en time på jobben, og da koster det ikke så mye. Har selv fått han til å koble ankervinsj forran og bak på samme kontroll (den hvite, ovale, med OK i midten). Før hadde jeg den som er avbildet her, men den var for svak og Lunde Motorbåt byttet enheten uten å nøle. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Har snakket med Anchorlift, og de bekrefter at jeg har en 4 kanals sender/mottaker og skal kople dette en av de nærmeste dagene. Å koble vinsjen forut har jeg faktisk ikke tenkt på, men føler at jeg vil få mere bruk for baugpropellen, spesielt når jeg kjører båten alene og i vind. Kan hoppe på land med en fortøying, og så evt. kjøre båten inn mot vinden med baugpropellen. Ligger også endel på svai, men sjelden alene, og da har jeg jo noen som kan styre vinjen samtidig som jeg holder kontroll med ankeret. (Synes forresten det er vanskelig å vite hvor mye kjetting jeg har ute foran, noen tips ?) Anchorlift anslo ca en times jobb å kople dette. mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Fjerkontrollmottakeren er garantert ikke i dashbordet! Jeg vil tro at den er plassert ved siden av styringsreleet til vinsjen bak, som du sikkert finner i motorrommet et sted. BAre følg strømkablene fra vinsjen bak. Du må strekke kabler fra baugpropellen til fjernkontrollmottakeren i motorrommet for å få det til å fungere. Det er ingen vanskelig jobb, men tar garantert mer enn en time å strekke den kablen på en skikkelig måte og koble og stripse kabler skikkelig. Llykke til! Mottakeren er forresten en hvit boks. Den som er avbildet i tråden her gikk ut av produksjon for et drøyt år siden. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Det er korrekt. Har lokalisert mottakeren (den hvite boksen) i motorrommet. Blir derfor jobb med å strekke kabler fra dashbord, ned via midtkabin og så til motorrommet. Det virker greit på min båt. Forholdsvis lett å komme til kabelgatene. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 litt usikker på hvorfor du skal opp i dashbord. Tenker du å koble deg inn på bryterpanelet der oppe? Det lar seg gjøre, men har inntrykk av at det mest vanlige er å koble seg rett på releet på baugpropellen, altså kabelstrekking fra radiomottaker i motorrom til baugpropellmotor. Batteriet er av klokketypebatteri. Husker ikke størrelsen, men bare å åpne de fire skruene og demontere fjernkontrollen. Enkel sak Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Hvorfor trekke helt frem til baugpropell nå ledningene fra denne går til dashbord. Er vel mye enklere å kople seg på her enn å trekke helt fram? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.