Jump to content

Volvo Penta 120S drev – vil ikke koble fra


Star

Recommended Posts

I seilbåten min har jeg et Volvo Penta 120S seildrev, og i den siste tiden har jeg fått problemer med at jeg får ikke koblet fra og satt propellen i fri. Enten går båten forover eller så går den akterover. Jeg har sjekket alle overføringer fra koblingshendelen til drevet, og feilen ligger ikke der. Armen på gearet stiller seg i korrekt posisjon når koblingshendelen står i fri, men likevel slipper ikke koblingen. Stanser jeg motoren og starter den igjen, så er koblingen i fri. Like etter oppstart når motoren fortsatt bare går på tomgang fungerer at som det skal, men har jeg gått litt på full fart, om så bare 15-20 minutter, er problemene det i fullt monn.

 

Er det noen som har en formening om hva problemet kan være, eller som har opplevd tilsvarende?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Opplevde hos min VP MD2B når den går varm er det ikke mulig å sette den i fri eller revers. Men her hjalp det ikke bare å starte motoren på nytt. Ikke før gearkassen var kjølet ned, noe som gikk litt fortere med hjelp av vannslange fra tanken, var det mulig å få spaken bakover i fri. Min MD2B er utstyrt med RB gear, som deler oljesirkulasjonen med motor. Håper enda at dette problemet vill forsvinne etter at jeg har fått orden på kjølingen.

Redigert av rudir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...