Jump to content

Diesellekkasje - kan tetningsmasse brukes?

pantzatt

Recommended Posts

Imellom hovedtankene mine er det en 1,1/4'' slange med dreieventil på midten. Der hvor slangene er koblet inn på ventilen pipler det litt diesel ut.

Slangene er av den harde stive typen (se bildet men se vekk fra den j... grønnfargen som nå er overmalt med hvit kolør :lol: ), og det nytter ikke å dra slangeklemmene mer til (dobbelt sett på begge sider).

Til vinteren skal jeg bytte alle slangene til fra tank og motor, men tenkte på en enklere provisorisk løsning frem til da. Har nettopp hatt tanker ute grunnet dieseldyr, og ser meg ikke syn i å tømme tankene en gang til før kong vinter setter inn.

Så spørsmålet mitt er:

Kan jeg smøre noe tetningsmasse rundt slangekobling om det ikke skal stå i mer enn et halvt år eller så?

Tenker da på pl200, tec7, sikaflex eller lignende.

Eller vil dette blande seg med dieselen å gjøre vondt verre?

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17629/dsc00496.jpg

Det finnes en ganske kraftig vulkaniseringstape om du kommer til å få surret på denne. Inneholder ikke lim så vidt jeg vet men vulkaniserer til seg selv når du strekker og surrer rundt. Vulkanisering vil neppe påvirkes/løses opp av diselsøl som lim lett vil gjøre.

Tror du finner dette på enten CO eller Biltema.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Her er et ekte kjerringråd:

Ta et såpestykke og skrap det mot kanten på slangen så såpen presses inn der det lekker.

Har brukt det på bensinlekkasjer flere ganger med godt resultat(et rusthull på ca. 5 mm i diameter holdt tett i 4 mnd. med Lano)

Har ikke prøvd det på diesel men det går jo an å prøve.