Jump to content

En 24 V eberspächer på 12 V anlegg ?


Petterøe

Recommended Posts

Hei alle sammen! Jeg er et relativt ferskt trøndersk medlem av baatplassen, men ser jo at det er mange garva båteiere her, med MYE kunnskap. ( Med samme båtbasillen som meg). Kjøpte høsten 2002 en Fjord 24 Weekender 74 mod med VP AQAD 41 90 mod. Båten er blitt DEN STORE LIDENSKAPEN, både vinter (meg), og sommer (hele familen).

Jeg lurer på om noen av dere har innspill på følgende problemstilling:

Har FÅTT en Eberspächer dieselvarmer 3 kw, problemet er at denne vil ha 24 volt, mens båten har 12 volt. Er det tilrådelig med omformer for å få denne til å svive i båten? Har hørt at eber`n krever mye strøm i oppstartsfasen, og er ømfindtlig for variasjoner i strømtilførsel. Jeg har egen batteribank på forbruk ( ca 200 AH).  Har et ønske om å montere varmer under kallesjen for å prøve å tøye sesongen i begge ender. Er en slik omformer et alternativ, eller bør jeg glemme dette "prosjektet"? ( Med prisene på ny dieselvarmer kan det jo røyne hardt på husholdningsbudsjettet til a mor.........).  Takksom for gode råd!

Link to post
Share on other sites

Velkommen på baatplassen :flag:

 

Det er neppe noen god løsning, hverken å bygge den om eller å føde den via en "converter".

 

Skal den bygges om så er det langt mer en enn glødespiral. Den har vel også en vifte, som sikkert også kunne la seg bytte, men er det en noenlunde ny versjon så har den så vidt jeg vet også styringselektronikk  -  og er den eldre så har den trolig noe releleamikk.

 

Å føde via en overgang fra 12 til 24 klinger kanskje tilforlatelig. Men du vil fort oppdage at den trekker svære strømmer, spesielt i startfasen. Omformeren måtte dimensjoneres deretter og ville sikkert koste adskillige tusen.

 

Jeg ser vel egentlig to andre løsninger som mer realistiske:

 

Det enkleste vil være å forsøke å bytte den bort med en som har 12V varmer og ønsker seg en 24V.

 

En annen løsning er å legge om til 24 V i båten. Det ville by på diverse andre fordeler samtidig, men også dra med seg diverse omkostninger.

 

Lykke til uansett hva du velger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Eldre MB608D kassevogn hadde kombinert 12/24V anlegg med 24V start og 12V ellers.

 

Finn deg en slik bil hos en hogger og sikre deg battersjalteren. Denne seriekobler batteriene ved start og paralellkobler disse ved lading.

 

Dersom du har to batterier kun for varmeren burde utfordringen være i boks.

 

 

Med litt fintenking kan trolig en slik batterisjalter mekkes sammen av noen releer.

 

Kanskje dette kunne være en liten påskenøtt for Marwin/Lars H/Poseidon/Lotus m.fl. ?

Link to post
Share on other sites

:blush: Ser ikke at dette er løsningen heller da du må ha 12v forbruk på resten av utstyret. en mulighet er å montere en ekstra 24v dynamo og to nye batteri eller som jeg gjorde,:dra til høggeren på Øysand eller Namsos og let frem en disel-dreven VW transporter disse bilene har 12v ebersprecher disel til luft varmer, husk å ta ut styringselektronikken. det er faktisk ganske enkelt å demontere denne varmeren da den ligger under bilen. Lykke til. :wink:
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei Hei!

jeg står ovenfor akkurat samme utfordringen..fikk 24 volts varmeren i dag, og har sett løsningen med MB608D og automatisk sjalting som en av løsningene men vanskelig og finne disse bilene, i allefall på Østlandet..men jeg jobber med MB deler og det kostet faktisk ikke så avskrekkende mye for delene nye heller.

 

Men jeg ser for meg en annen løsning for egen del:

1: gå til innkjøp av 2 nye batterier - kople de til 24 volt og bruke disse kun til varmeren helt uavhengig av 12 volt kretsen i båten.

2: 3 stk hovedstrømsbrytere - 2 til hvert batteri og 1 til 24volts valg. Ergo kan man lade 1 og 1 batteri uavhengig, for så og kople til 24 volt når man ønsker å bruke varmeren. Dette er klart litt jobb, men når man har fått varmeren uten noe ekstra kostnader er det i allefall en rimelig løsning som burde fungere ganske bra, bare man setter koplingene lett tilgjenglig, og er jævlig strukturert på å huske å slå av bryterne.

 

Skulle det ha kommet noen andre smarte løsninger på dette så send meg gjerne en mail!

 

mvh

Atle

Det finnes to folkeslag på sjøen: Båtfolk , og folk med båt!

Link to post
Share on other sites

husk at varmeren ikke skal kobles via bryter fordi den skal kjøles ned etter bruk med vifta.

Når du slår den av kommer vifta til å gå i noen minutter ennå, for å kjøle ned brennkammeret.

Hvis du har bryter og slår av strømmen vil det slite veldig på den.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Varmeren kan også strømforynes via en DC/DC konverter.

 

Craftec er den største leverandøren av slikt i Norge, de fører mange forskjellige fabrikater, men Vicor er nok best (og dyrest) Det trengs litt lodding av ledninger og noen kondensatorer for å få en slik løsning til å virke. Kjøling må det også tenkes på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...