Rufin Startet 3.August.2008 Del på Facebook Startet 3.August.2008 (redigert) Har kjøpt en ny Bavaria 27 sport med Volvo Penta D4 motor. Motor har kun gått 40 timer. Ved fart over 20 knop kommer en feilmeldig (Oil pressure to Low STOP THE ENGINE) samtidig som det kommer en hvinende lyd i motoren. Har selvgølgelig prøvd å komme i kontakt med et verksted men de har jo ikke tid og er redd for at sesongen er over. Noen som har erfaring med dette?? Redigert 3.August.2008 av Rufin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Har du sjekket oljenivået på motor da? Redigert 3.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rufin Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Ja og det er helt i orden! Finner ingen tegn på lekkasjer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Ettersom du har en hvinende lyd i motoren lurer jeg på om du også bør sjekke oljenivået på kompressoren din. Det står om dette i instruksjonsboka di. Kanskje du kan lese ut hva feilmeldingen egentlig betyr - også det står i instruksjonsboka di - avhenger litt av hva slags instrumenter du har hvordan du kan lese det ut. Men alle feilkoder har en nummerserie som forklarer hva feilen er. Sitér dette innlegget Link to post
Rufin Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 I brukermanualen er det listet opp tre årsaker, sjekk oljenivå, sjekk at det ikke er noe som sperrer for oljefilter, og sjekk lekkasjer. Oljefilteret har jeg ennå ikke fått sjekket, men er litt tvilende på at det er årsaken. Får prøve å sjekke kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Jeg stusser på den hvinende lyden du får. får du samme melding når du tester uten å sette drevet i gir (dvs med N inntrykt)? har du sjekket om det kan være drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Rufin Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Problemet oppstod rett utenfor Bolærne i ca 30 knops fart. Stoppet motor og sjekket oljenivå og lot motoren hvile 1/2 times tid. Startet motor og fikk ingen feilmeldig men lyden var der fortsatt. satte kursen mot land og etter 2 minutter forsvant lyden og alt virket ok. Fortsatte derfor mot Bærum i ca 20 knop og prøvde å øke farten etter en stund men da kom lyden tilbake men forsvant så fort jeg slakket gassen. Har dessverre ikke peiling på drev og vet ikke hva jeg skal se etter. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) "oil pressure too low" skulle man jo formode kom av enten for lite olje, eller kanskje en feil med giver e.l. At det samtidig oppstår hvining gjør jo ikke saken bedre. Jeg ville vært forsiktig med å kjøre mer med motoren før VP har sjekket den for deg. Hvining kan jo selvsagt komme av flere ting som kanskje ikke har noe direkte med feilmeldingen å gjøre, f.eks slakk kilerem, turbohvining mm. Drevet kan kanskje også gi en slik lyd hvi noe er feil, men feilmeldingen høres ikke ut som noe drevfeil spør du meg (men jeg tar jo feil av og til ) Redigert 4.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) Nå har vell VP D-serie vært plaget med litt feil på sin elektronikk og ofte er det selve feilmeldingen som er feilen og ikke feilen den melder . MEN dersom du ikke har egen oljemåler som viser at oljetrykk er OK samt at du fikk ulyd i motor samtidig så hadde ikke jeg startet moteren før en VP mekaniker har sette på den. Ikke prøv å løse dette selv da du risikerer å få problemer med garanti. Dersom du ikke får respons via ditt lokale VP verksted så kontakt Lunde Båt og informer om at du har en reklamasjon og be de ordne opp. Redigert 4.August.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
eivindl Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Vet ikke hvor du har kjøpt båten men vet at fra fabrikk kan det være snaut med både motor olje, hydraulikkolje og kjølevæske. Men dette er nok ikke noe problem fra Lunde båt siden de eterfyller dette før levering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.