Jump to content

'Oil pressure to Low stop the engine' melding på VP D4


Rufin

Recommended Posts

Har kjøpt en ny Bavaria 27 sport med Volvo Penta D4 motor.

Motor har kun gått 40 timer.

Ved fart over 20 knop kommer en feilmeldig (Oil pressure to Low STOP THE ENGINE) samtidig som det kommer en hvinende lyd i motoren.

Har selvgølgelig prøvd å komme i kontakt med et verksted men de har jo ikke tid og er redd for at sesongen er over.

Noen som har erfaring med dette??

Redigert av Rufin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ettersom du har en hvinende lyd i motoren lurer jeg på om du også bør sjekke oljenivået på kompressoren din. Det står om dette i instruksjonsboka di. Kanskje du kan lese ut hva feilmeldingen egentlig betyr - også det står i instruksjonsboka di - avhenger litt av hva slags instrumenter du har hvordan du kan lese det ut. Men alle feilkoder har en nummerserie som forklarer hva feilen er.

Link to post
Share on other sites

I brukermanualen er det listet opp tre årsaker, sjekk oljenivå, sjekk at det ikke er noe som sperrer for oljefilter, og sjekk lekkasjer.

Oljefilteret har jeg ennå ikke fått sjekket, men er litt tvilende på at det er årsaken.

Får prøve å sjekke kompressoren.

Link to post
Share on other sites

Problemet oppstod rett utenfor Bolærne i ca 30 knops fart.

Stoppet motor og sjekket oljenivå og lot motoren hvile 1/2 times tid.

Startet motor og fikk ingen feilmeldig men lyden var der fortsatt. satte kursen mot land og etter 2 minutter forsvant lyden og alt virket ok.

Fortsatte derfor mot Bærum i ca 20 knop og prøvde å øke farten etter en stund men da kom lyden tilbake men forsvant så fort jeg slakket gassen.

Har dessverre ikke peiling på drev og vet ikke hva jeg skal se etter.

Link to post
Share on other sites

"oil pressure too low" skulle man jo formode kom av enten for lite olje, eller kanskje en feil med giver e.l.

At det samtidig oppstår hvining gjør jo ikke saken bedre. Jeg ville vært forsiktig med å kjøre mer med motoren før VP har sjekket den for deg.

Hvining kan jo selvsagt komme av flere ting som kanskje ikke har noe direkte med feilmeldingen å gjøre, f.eks slakk kilerem, turbohvining mm.

Drevet kan kanskje også gi en slik lyd hvi noe er feil, men feilmeldingen høres ikke ut som noe drevfeil spør du meg (men jeg tar jo feil av og til :rolleyes: )

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vell VP D-serie vært plaget med litt feil på sin elektronikk og ofte er det selve feilmeldingen som er feilen og ikke feilen den melder :crazy: . MEN dersom du ikke har egen oljemåler som viser at oljetrykk er OK samt at du fikk ulyd i motor samtidig så hadde ikke jeg startet moteren før en VP mekaniker har sette på den.

 

Ikke prøv å løse dette selv da du risikerer å få problemer med garanti.

 

Dersom du ikke får respons via ditt lokale VP verksted så kontakt Lunde Båt og informer om at du har en reklamasjon og be de ordne opp.

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...