Jump to content

Kokeapparat, før og etter!


Al-Tec

Recommended Posts

Ikke et vondt ord om Wallas Safeflame, men den er litt treg! Har nå byttet ut til en lekker sak med gassdrift og stekeov! Måtte riktignok ofre et underskap, men det lar seg ordne. Gleder meg til en ferie med kaffe på 5 min i stedet for 20, og nystekte rundstykker til frokost!

 

Før:

 

Bilde

 

........og etter!

 

Bilde

 

Det har blitt utført ytterligere listing etter at bildet ble tatt, og nå er det strøkent!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Denne invisteringen vil du nok ikke angre på!

 

Har selv hatt Wallas og vært godt fornøyd med den. Ved bytte av båt fikk vi gasskomfyr. En annen verden!! Kaffevann og hva det ellers måtte være koker nesten før du har snudd deg. Og komfyren: - Har hatt utrolig mye glede av den :yesnod::yesnod::yesnod:

Rundstykker, baguetter og kaker(!) Varme og velduftene! Aaaah.

 

Det finnes mye godt halvstekt og vakumpakket som har lang holdbarhet ombord.

Gled deg!!!

Link to post
Share on other sites

Misunner deg den komfyren.

 

Er i samme prossessen selv. Men utgiftene har vært større enn inntektene i en periode, så blant annet ombyggingen av byssa tror jeg må vente til neste år.

Må prioritere å bli ferdig med huset, som skulle vært ferdig ifjor.

 

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

...og nystekte rundstykker til frokost!

Det er bare snacks. Gikk med noen pakker halvstekte Ciabatta med Kviteseid smør i sommer. Neste verdt å reise på båttur bare for frokosten :lol: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Veldig fin løsning Jon P. I min neste båt (for jeg blir vel smittet av 3-fotsviruset engang...) har jeg definitivt lyst på gass. Har Origo rødspritbrenner nå, så den overgangen kommer til å bli enorm i så fall.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Vakkert.

Før gjorde jeg halvhjertede forsøk på koking på en Optimus 155.

Epokeskiftet var installasjon av ENO gasskomfyr med elektrisk tenning.

Riktignok er den ikke så effektiv som primusen, men den er en fornøyelse å bruke. Biff, chicken Tikka Masala, juksebacalao, rundstykker, ovnstekte poteter. Det er gøy å mekke mat.

Jeg er faktisk så fornøyd med den at jeg sterkt overveier å bytte til gass hjemme på kjøkkenet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk så fornøyd med den at jeg sterkt overveier å bytte til gass hjemme på kjøkkenet.

Hjemme på kjøkkenet har jeg induksjonskomfyr. Det er bedre enn gass! Minst like raskt og mye rensligere. Eneste ulempe: Kokekar må være av stål.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Biff, chicken Tikka Masala, juksebacalao, rundstykker, ovnstekte poteter. Det er gøy å mekke mat.

Juksebacalao!!??? I følge gammel tradisjon skal en god portugisisk husmor kunne lage en forskjellig bacalaorett for hver dag i året. Med et folketall på 10 mill. og 50 % kvinneandel blir det noe sånt som 1.825 mill. måter å lage bacalao på. Da er det ikke plass til mye juksebacalaoer!! :lol:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Induksjonswok?

Jeg woker dobbelt så bra i båten som hjemme.

Vi woker på gass i Thailand og på induksjonsovn i Norge. Det siste er minst like bra, også ifølge kona som er Thailandsk. Woken i Norge er tykkbundet, av stål, flat under og koster noen kroner. Anbefales!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trulte:

"Ser nydelig ut Jon_P. Får vann i munnen av alle de "sultne" innleggene her også. Tør jeg spørre hva herligheten kostet? Dette er en ting som det kanskje ikke er umulig å overtale kona til å gi slipp på noen tusenlapper for å få tak i..."

 

 

I forhold til Wallas er gass lattlig billig. Komfyrer får du fra en 3500, og oppover. (Eno komfyr model one). + montering.

Om du har mulighet til å få plasert gassflaske mindre enn 1,5 mtr. fra komfyr så kan du slippe rimelig unna monteringen, du kan da bruke gasslange istedet for rør.. Men husk gassflasken skal lagres i tettbeholder med lufting overbord eller oppbevares ute.

 

Se på siden til Maritime. (Jeg får desverre ikke lagt inn linker med det elendige pc. systemet jeg jobber med her på jobben).

 

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er selvf;lgelig klar over det. Sporsmalet var om eksosgjennomgangen han brukte til Wallas\en kan brukes som utlufting fra rommet der han oppbevarer gasstank.

 

ter av

Svaret på det er et soleklart nei! Et eksosutløp går nødvendigvis oppover, mens utløpet fra en gasskasse må være i bunnen, og ha fall hele veien ut.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Lækker ovn! Har noen prøvd å kjøpe ferdig tilpassede stålplater (tynne) til båten? Har lurt litt på det samme som nb840; flammer på sidene av kjelen, panna osv. Børstet stål er jo lettere å holde rent og, enn lakkert treverk. Har forøvrig så lite skapplass og plass til skap at stekeovn er utelukket i den båten jeg har nå.

Link to post
Share on other sites

jeg har primus sin ovn, med stekeovn og 4 gassbluss! savner disse armene som holder kjelen på plass i bølger. min ovn er festet på to skinner ! slik at jeg kan trekke ovnen litt ut for lettere og

bruke di bakre blussene.

helst har jeg lyst på en komfyr som ligger i en vugge og som følger båtens bevegelser.

slik at trøndersodden kan kokes i 45 grader :lol:

Link to post
Share on other sites

ligger i en vugge

ENO'en har sånt halvkardansk oppheng. Den kan låses med en hendel under.

Vil tro at du kan kjøpe dette opphenget som reservedeler og bygge om Primusen slik at du kan koke på skrå.

Veldig enkelt sak. To runde "hoder" på ovnen, og to beslag som skrus fast i båten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...