Jump to content

Lydsignaler fra nyttetrafikk i Strømstad


roaldbj

Recommended Posts

Jeg savner en trådtittel med denne overskriften.

Grunnen til at jeg nå skriver litt om dette er mange observasjoner av hvordan nyttetrafikken benyrtter hornet når de seiler mot Strömstad. Jeg har nå observert fem tilfeller hvor Kosterferjene dreier mot BB og gir ett langt støt i hornet i trangt farvann. Jeg lurer nå på hvilket maritimt regelverk som gjelder for ferjene som seiler mellom Strömstad og Koster?

Link to post

Jeg kjenner ikke de lokale forholdene, men det er vel rimelig å anta at han melder sin ankomst i trangt farvann. Enten ihht den internasjonale regel 34e:

 

(e) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en lei eller et løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring, skal gi ett langt støt. Et slikt signal skal besvares med et langt støt av et hvilket som helst fartøy som nærmer seg svingen fra motsatt side eller som befinner seg bak den mellomliggende hindring og som er innen hørevidde.

 

Eller ihht en svensk parallell til vår norske regel 41a:

 

Regel 41. Trange farvann

(a) Et maskindrevet fartøy skal alltid varsle sin ankomst til et trangt farvann ved fra en avstand av ca. 1/2 mil å gi et langt støt av minst 10 sekunders varighet.

 

Med andre ord: det lange støtet har neppe noe med hans babordsving å gjøre . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Du kan så si. Ett langt støt er nok ment som ett 'oppmerksomhetssignal'. Eksempelvis Sjøveisreglene §35e i min oppdaterte utgave av 15/7-1975: Et fartøy som nærmer seg ... der andre fartøy kan ligge skjult....skal gi ett langt støt... (altså lyd).

 

Dessuten, med den traffiken det er i området, jeg skjønner at folkene på brua kan bli nervøse. Særlig har jeg erfart ved en rekke anledninger at Kosterfergene, katamaranene, går innmari fort i forhold til Hulda og de nærmer seg bakrfra fullstendig lydløst. Hodet mitt svirrer nærmest på kulelager når jeg er i leden til disse båtene.

 

Og så har vi disse dustete seilerene, som på liv og død skal seile i de trangeste sundene der man må dele plassen med nyttetrafikken. Samtidig som de kun har lest den biten av regelverket der det står noe fordelaktig om andre fartøyers vikeplikt overfor seilfartøyer.

Link to post

Igjen, det har ikke noe med særregler å gjøre. Det har med å tilkjennegi sin tilstedeværelse. Hvis disse gutta skulle tute minst ti sekunder hver gang en susebøtte kommer i veien, vil det bety at de kunne tape fast tuteknappen ved St. Hans, og ta vekk tapen rundt midten av august.

Link to post
.... Eksempelvis Sjøveisreglene §35e i min oppdaterte utgave av 15/7-1975: Et fartøy som nærmer seg ... der andre fartøy kan ligge skjult....skal gi ett langt støt... (altså lyd). .....

 

Regel 35 refererer idag til Lydsignaler under nedsatt sikt, så det blir ikke helt det samme.

 

Man finner forøvrig alltid de siste oppdaterte sjøveisreglene her. Det må jo også være tillatt å printe ut en lefse og ta den med ombord som regnværslektyre.

 

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

regel 34E......

 

det er en slags varsling........alle båter som hör signalen men ser ikke den andre båten skall også svare, med en lang stöt.....

(har ingenting o göre med babordssvingen!)

 

proffen sköter dette med signalering bra....sjekk neste gang...tror ikke jeg sett ett enda proffs bakke ut fra brygga uten

3 korte.........trur det beror på att om det händer noe.....så det förste som dom spur om i domstol gav du manöversignal??

S/Y Gunga Din

Link to post

undviker Strömstad sommertid med båt :lol:

 

men Kosterferjerna går ju in i havnen borte vid Pressbyrån...bakom Laholmen....har du vart der o kollat...

i Marstrand o Lilla Bommen...hör jeg dess 3 korte även mitt i vintern.......tror det sitter i ryggmärgen..... :tongue:

S/Y Gunga Din

Link to post

Det er nok slik som observert roalbj. Kosterfergene har slik oversikt fra brua akterover, og slike maøvreringsegenskaper at de ikke behøver å gi tre korte hver gang de bakker fra kai. Derimot vil 'Wallenius' og den norske som går til Skjærhalden gi tre korte. Disse to har ikke mulighet til å foreta unnamanøvrer når de går fra kai. Kystlink og de to andre på den store kaien gir gjerne fra seg et brøl for å fortelle omverdenen at de begynner å bevege seg.

 

Ellers så skal det nok innrømmes at mangel på sjøveisreglene om bord er et av mine mange lovbrudd. I hvertfall når vi snakker om oppdateringer etter 1975.

Link to post

Jeg har stor rerspekt for at Kosterbåtene har en viktig oppgave.

 

kosterbaatarna.jpg

 

Jeg er imidlertid av den erfaring at det er nesten umulig å forutsi hvordan denne seiler i leden. Jeg har i sommer vært nødt til å trekke meg tilbake hver gang jeg møter den - den følger ikke de sjøveisreglenje jeg har lært gjennom D5LA. De anvender heller ikke AIS.

Link to post

send dom en email.....vem var skipper ombord da o da......o spur om dom ikke följer colreg :confused:

 

 

fra det ene til det andre...överhörde ett VHF-samtal mellom 2 skip her nere i Gbg...."No sir I will not do that against colreg"... "OK OK I will turn starboard"...

S/Y Gunga Din

Link to post

I tillegg må jeg fortelle at det undrer meg endel hvordan lydsignaler benyttes i Strømstadområdet. Det virker som om man utelukkende praktiserer ett signal: ett ca 2 sekunders lydsignal, enten man går akterut, SB eller BB. Her har jeg lært at det er best å holde seg langt unna når nyttetrafikken går.

Link to post
Jeg har stor rerspekt for at Kosterbåtene har en viktig oppgave.

 

Jeg er imidlertid av den erfaring at det er nesten umulig å forutsi hvordan denne seiler i leden. Jeg har i sommer vært nødt til å trekke meg tilbake hver gang jeg møter den - den følger ikke de sjøveisreglenje jeg har lært gjennom D5LA. De anvender heller ikke AIS.

 

Lar man være å gå midt i skipsleden er vel ikke dette noe problem, vi i lystbåter må jo vike unna for disse ferjene som er nyttetraffikk uansett, og det betyr jo i praksis at å gå midt i skipsleden vil skape situasjoner som kan bli trøbblete, eller skape misforståelse og også farlige situasjoner. Motorbåter kan vel ikke ha noe problem med å komme seg vekk fra leden slik at ferjene kan gå der de pleier å gå, de har jo en fast rute og man vet etterhvert når man har vært der flere ganger hvor disse kan dukke opp. For oss som seiler og ikke har den samme muligheten til å komme oss bort fra skipsleden raskt pga seiltrim osv, er det jo selvsagt et måste å holde seg borte derfra.

 

Selv om man har tatt D5LA så blir ikke båten forvandlet til et nyttefartøy som disse ferjene må ta hensyn til, de har trolig problemer med lystbåter i leden mer enn en gang daglig der i Strømstad.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
vi i lystbåter må jo vike unna for disse ferjene som er nyttetraffikk uansett

 

nei Bavarius..ikke uansett....i svenske vann gäller ikke den särnorske regeln om nyttofartöy.....

her gäller colreg 9b fullt ut ..... här skiljer man ikke på nytto o fritid...

 

i trange farvann skall mindre båter(20m) o seilbåter hålla undan.....fritt oversatt...

S/Y Gunga Din

Link to post
nei Bavarius..ikke uansett....i svenske vann gäller ikke den särnorske regeln om nyttofartöy.....

her gäller colreg 9b fullt ut ..... här skiljer man ikke på nytto o fritid...

 

i trange farvann skall mindre båter(20m) o seilbåter hålla undan.....fritt oversatt...

Men det er jo lov å bruke hodet, for alle forstår jo at en slik ferje ikke har de samme manøvreringsmuligheter som oss andre i lyståbåter.

 

Så du mener at lystbåter (seil/motor) med kortere lengde enn 20m skal holde unna?

I så fall må jo vi holde oss vekk fra leden når ferjan kommer?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

bruk dom norske reglerna eller colreg så funker det :yesnod: ..........

 

det jeg säger er att fritids/lyst-båt ikke finnes her i juridiken...her er det störelsen på fartyget som teller

o trang farled....,vilket ikke er definiert i colreg, har o göre med vilke fartyg som möts o hur stor farleden er

....

 

i praktiken blir det samme när vi möter ferjer eller passagerarbåter

S/Y Gunga Din

Link to post
alle passagerar skip er forpliktig o ha AIS oavsett störelse! er det ikke så?

litt korrigering efter googling

 

.....alle passagerar fartyg i int. trafikk skall ha AIS

för nationell trafikk gäller 300 brutto....

S/Y Gunga Din

Link to post
nei Bavarius..ikke uansett....i svenske vann gäller ikke den särnorske regeln om nyttofartöy.....

her gäller colreg 9b fullt ut ..... här skiljer man ikke på nytto o fritid...

 

i trange farvann skall mindre båter(20m) o seilbåter hålla undan.....fritt oversatt...

 

Og den norske regelen gjelder jo også kun "et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde" (regel 44)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...