frosten Startet 3.August.2008 Link til dette innlegget Startet 3.August.2008 Jeg er fortsatt ute etter å kjøpe meg en båt,men når jeg var ute å prøvde en i forrige uke så ble jeg fortalt at jeg ikke måtte finne på å kjøpe Bayliner pga. deres elendige skrog. Denne selgeren hadde hørt om flere tilfeller hvor båter hadde revnet og måtte taues inn igjen etter å ha kjørt litt for hardt i bølger. Er det noe som helst hold i denne historien eller var det bare et elendig salgstriks? For mitt tilfelle gjelder dette for modellene 2050 - 2051 osv. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 såvidt jeg har forstått det så skal bayliner lage meget solide skrog.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Whistler Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Dette kan du trygt avskrive som et dårlig salgstriks for egen båt. Om disse båtene var så dårlige ville det vel ikke ligge 10-20 år gamle båter i denne klassen for salg. De ville vært oppbrukt for lengst. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Hans-Petter Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 dårlig salgstriks Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 har en 89 mod.Denne har jeg banka over Stadt i stiv kuling. Jeg fremdeles online. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Har ikke bayliner i tilegg dobbelt skrog i form av sandwich? I så tilfelle så er dette ett pluss. mtp. skadeinntrenging. Litt værre ved vannintrening ved skade å reparere men det er jo sjelden vare Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Har ikke bayliner i tilegg dobbelt skrog i form av sandwich? I så tilfelle så er dette ett pluss. mtp. skadeinntrenging. Litt værre ved vannintrening ved skade å reparere men det er jo sjelden vare NEI Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
frosten Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Ok,godt å høre! Det virker ikke som om det er mange som har vært borti det problemet her eller. Det var forhåpentligvis bare et desperat og dårlig salgstriks. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Glemte å si at jeg kjenner 6 stk. i vår hamn som har bayliner og ingen har vært borti problemer med skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Bayliner har på samme måte som mange andre amerikanske produsenter livstidsgaranti på skrog. Jeg tror ikke man kan bli en av verdens største båtprodusenter ved å produsere skrog som knekker. Sitér dette innlegget Link to post
Blue Sky Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Har ikke bayliner i tilegg dobbelt skrog i form av sandwich? I så tilfelle så er dette ett pluss. mtp. skadeinntrenging. Litt værre ved vannintrening ved skade å reparere men det er jo sjelden vare NEI På den modellen jeg har er det iallefall sandwich konstruksjon, Bayliner kaller denne "Marine Core construction". Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 I min 3258 er det 2,7cm tykkelse forran i båten, samt spanter langsgående i 2"x 8". Ikke noe moro å sette inn baugprop, men veldig greit å høre fra han som satt den inn at det var det mest skikkelige skroget han noen gang hadde jobbet med... Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Har borret noen gjennomføringer, pluss montert baugthruster og har fått bekreftet at her er godt med plast og avstivninger. Har også hatt eit par ufrivillige hopp med ureine landinger uten at det har hatt noen innvirkning. Du kan trygt kjøpe en Bayliner. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Los Endos Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Så vidt jeg husker var det tilfelle at noen Bayliner eiere erfarte sprekker i skroget midt på 80-tallet. Hvor stort problemet var vet jeg ikke, men jeg tror Bayliner slet med ettervirkningene (jungeltelegrafen) av dette en god stund etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Bayliner produserte en serie mindre båter i Mexico en stund. Disse hadde problemer med støpingen i bunnen. Alle andre Baylinere er produsert i USA, og man blir ikke største båtprodusent i hjemlandet hvis kvaliteten ikke er på topp. US Coast Guard fikk bygget mange kystvaktbåter hos Bayliner. Det borger for kvalitet. Min 3058 Ciera Comandbridge har i alle fall tålt all den julingen jeg har utsatt den for uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
grenness Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Så vidt jeg husker var det tilfelle at noen Bayliner eiere erfarte sprekker i skroget midt på 80-tallet. Hvor stort problemet var vet jeg ikke, men jeg tror Bayliner slet med ettervirkningene (jungeltelegrafen) av dette en god stund etter dette. Jeg "sliter" også fortsatt med en (uriktig?) erindring om noen skrekkhistorier fra 80-tallet der en (eller flere) Bayliner (jeg innbiller meg det var snakk om Trophy-serien) under test av et båtblad sprakk i skroget. Jeg tror så absolutt ikke det er noe som helst galt med Baylinere anno 2008 (eller 1998 for den saks skyld) og ville ikke hatt noe problem med å ta en Bayliner ut i tøft vær (jeg vil antakelig gi meg lenge før båten), men ett eller annet sted har jeg altså skrogsprekk-historien fra... Tidligere ble Trophy'ene levert med Force-utenbordsmotorer, og selvom de kanskje var vel så gode som de etablerte merkene (for alt jeg vet var det kanskje bare motordekselet som var annerledes?) så var kanskje dette med en ukjent påhenger med på å øke usikkerheten blant norske forbrukere (og journalister?). ~Christopher Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Slik ser mitt skrog ut der jeg har satt inn kjølvannsinntak så får dere bedømme selv hva som er bra og ikke... Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Ja, dette bildet taler vel for seg selv. Ikke noe å utsette på tykkelse og homogenitet i bunnen her. Ser "bunnsolid" ut spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Tjaaa, jeg vet ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Har hørt at bayliner "sprøyter" glassfiberen/polyesteren i formen for å spare tid. Fibrene blir dermed kortere, og konstruksjonen blir svakere i forhold til en båt som benytter glassfibermatter. I glasffibermattene er fibrene lengre, og dermed også sterkere. For å oppnå samme styrke, må man dermed øke tykkelsen på skroget, og dermed øker også vekt og forbrukt på båten. Som sagt, er ikke sikkert dette er sant. Er kun slikt som eg har hørt.... Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Slik ser mitt skrog ut der jeg har satt inn kjølvannsinntak så får dere bedømme selv hva som er bra og ikke... hvorfor stapper de fyrstikkesker i skroget???? blir glassfiberen sterkere da??? Sitér dette innlegget ] Link to post
Blue Sky Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Har hørt at bayliner "sprøyter" glassfiberen/polyesteren i formen for å spare tid. Fibrene blir dermed kortere, og konstruksjonen blir svakere i forhold til en båt som benytter glassfibermatter. I glasffibermattene er fibrene lengre, og dermed også sterkere. For å oppnå samme styrke, må man dermed øke tykkelsen på skroget, og dermed øker også vekt og forbrukt på båten. Som sagt, er ikke sikkert dette er sant. Er kun slikt som eg har hørt.... Min modell (Ciera) fra 1988 har iallefall "Hand-laid fiberglass", altså hele glassfibermatter, og dette kan man også se bl.a i motorrommet. Dette i tillegg til sandwich konstruksjon vil vel gi lav vekt. Etter amerikanske mål er båten ca 24-25 fot, 7,21m i vannlinja tror jeg, (i "norske" fot nærmere 27-28?) og har en katalogvekt på 1932Kg, vet ikke hvordan dette er i forhold til konkurrentene? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Min modell (Ciera) fra 1988 har iallefall "Hand-laid fiberglass", altså hele glassfibermatter, og dette kan man også se bl.a i motorrommet. Dette i tillegg til sandwich konstruksjon vil vel gi lav vekt. Etter amerikanske mål er båten ca 24-25 fot, 7,21m i vannlinja tror jeg, (i "norske" fot nærmere 27-28?) og har en katalogvekt på 1932Kg, vet ikke hvordan dette er i forhold til konkurrentene? Høres ut som skroglengde på 24 fot. En 27-28 foter med denne skrogtykkelsen og en motor på ca. +200 hk veier nærmere 3000 kg Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Whistler Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Nå har det seg slik at skrogtykkelsen ikke er den samme i hele skroget. Tykkelsen som vises på bildet er tykkelsen til et stykke over vannlinja. Jeg har satt inn skroggjennomføringer over vannlinja, byttet og satt inn koøyer. Den vertikale delen av skroget mitt er ca 1/2" tykt. Bestående av en sandwich av glassfiber med en kjerne av det Bayliner kaller "marine core", som er et kunststoff. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.