Jump to content

VP MD21 havari, mekanikere i oslo som kan hjelpe meg?


Polarn

Recommended Posts

Jeg trenger hjelpe av en mekaniker til å se å motoren min, en MD21B som kan ta turen ut til båten ved Ulvøya i Oslo.

Er det noen som kjenner en eller er du en selv ta kontakt med meg via IM.

Trolig motorhavari :headbang: Betaling er en selvfølge :yesnod:

Edited by Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Ja, det var som f...... :headbang:

 

Her er det som skjedde i dag.

 

Motoren stoppet helt uforventet av seg selv.

Jeg sjekket umiddelbart temperaturen og den var fin. Jeg hadde heller ingen oljelampe alarm.

Da jeg åpnet motorlokket, kom det en masse røyk ut.

Jeg sjekket oljen og den hadde blitt grå. Forrige uke var den mørkebrun.

Jeg byttet umiddelbart olje og olje filter og forsøkte å starte den igjen, men man kan høre at ventilene er bøyde da man hører skrik fra motoren.

Jeg har ikke fått noen forvarsel overhode på at det har vært noe galt med maskinen, så dette skjønner ikke noe av.

Hører det skriker fra toppen av motor når jeg turner den, så jeg tørr ikke å kjine mer på starteren.

Det virker som det har kommet inn vann fra et sted. Ikke fra ferskvannsiden.

 

Kan jeg begynne å gråte nå?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Høres ut som du har fått ødelagt en støtstang eller to, det samme skjedde meg i vår.

 

Ulyden kommer fra at en ventil ikke åpner.

 

skru av toppdekslene og se støtstengene under ventilløfterene.

 

Jeg kan ta en titt på onsdag eller torsdag. Jeg kommer med båt til Oslo da (sandvika)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Jeg har ikke peiling på ventiler overhode, så jeg er takknemlig for all den hjelpen jeg kan få.

For de som vil send meg gjerne en IM.

Edited by Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Går det greit å skru av toppdekselet uten at pakningen ryker? Er vel egentlig et fett for det må av uansett.

Edited by Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Noen som vet om noen verksted i oslo med "mobil mekaniker"?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Da er det et faktum, har rådebank i motoren. :headbang::headbang: Motoren fungerer bra nå, men kan høre veiva gnisser :headbang: Er det noen har ute som vet om noen evt et verksted som kan overhale min syke motor? :sad:

 

Vil også takke forumets medlemer STEP og POWER som tok turen ned til båten min :flag:

 

Hjelp mottas med stoooor takk fra alle.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Antar dette startet med toppakningshavari og vann i olja? Spørs om ikke det kan være mer lønnsomt å få tak i en ny motor, mange slike tilsalgs, ofte pga defekt mariniseringsutstyr. Er jo fort gjort å bytte siden motorfester etc, passer direkte.

Selve motorblokka er uslitelig hvis man holder seg innenfor normale turtall. (under 3600)

Link to post

Ligger desverre ingen brukbare ute nå. Men Det virker som vannet har kommet inn fra oljekjøler og ikke toppen. Temperatur er i orden, ingen olje i ferskvannstanken, ingen oljeforbruk, ingen hosting på motor, ingen røyk, så det er litt rart det her. Kanskje vannpumpa tar inn vann??

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Hva er det som gjør at du tror det har kommet fra oljekjøler? Saltvann? De symptomene du nevner kan godt være tilstedet selv om toppakning lekker. Hva med eksosbobler i ekspansjonstank?

Vannpumpen er lite sannsynlig siden denne har drenering.

Link to post

Ingen eksosbobler i ekspansjonstank. Det bare siver sakt vann inn fra et eller annet sted, og da vannpumpen har drenering så da er ikke alternativene så mange vil jeg tro?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Det drypper vann fra dreneringshullet etter at maskinen blir stoppet, så da er det vel ikke den vil jeg tro.

Jeg løfter tråden i kveld, evt starter en ny om etterspørsel av overhaling. Regner med det er flere BP medlemer her inne da.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Jo, hvis det drypper etter at motoren har stoppet kan det komme større mengder når motoren går. Hvis den indre simmerringen i tillegg er slitt kan det lekke videre forbi denne.

Simmerringene SKAL byttes så fort det drypper fra drenhullet. Dette er periodisk vedlikehold på denne motoren.

Link to post

Ja, det er riktig som Ingar sier, og det samme skjedde med en kamerat med samme motor. Han byttet oljekjøler, Varmeveksler, Toppakning før det endelig ble fastslått at det var sjøvannspumpa som var synderen. Dreneringen virket ikke, da den var malt over... Resultatet ble flere knekte ventilfjærer, da vannet angrep herdingen på utsiden av fjærene. På hans motor så det ut som det ikke lakk noe særlig under gange, men mest i løpet av den første halvtimen etter motoren ble stoppet. Dagen etter lå vannet i bunnen av troa og kunne suges ut med en manuell oljesuger.

Link to post

Og som det er skrevet om før, husk at de 2 simmringene skal stå motsatt vei. Den ene er for å stoppe vann å komme ut, den andre for at ikke oljen skal komme ut fra registeret

Link to post

hmm, dette kan det være noe i. Da kan det hende jeg har litt flaks at blokka og toppen er like hel. Skifte veiv og rådelagere samt toppakning så skulle jo i teorien motoren være friskmeldt. Samt sjekk av oljekjøler og repsett på vannpumpe.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

ta av pumpa og bytt simmerringene dette er en enkel jobb. De er standard dimensjon og koster noen få kroner i en maskinforretning, men den som sitter inn mot impelleren må ha rustfri fjær. Evnt kan man flytte fjæra fra en av de gamle ringene.

Blir det suksess kan motoren kanskje brukes ut sesongen?

Link to post

Jeg kan uansett høre veiva gnisse, så det beste er nok å la være å kjøre med den så ikke mer går til dundas. Motoren er i utganspunktet meget velholdt og har full servicehistorikk. Syns det blir dumt å kjøpe en "ny". Man vet hva man har, men ikke hva man får. Så reparerer jeg denne, så vet jeg at jeg har en god motor.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Skifte veiv og rådelagere samt toppakning så skulle jo i teorien motoren være friskmeldt.

 

Hvis du hører lyder fra veivlagrene regner jeg med at du må slipe eller skifte veivakselen også. Men først må du nesten åpne motoren, og få kartlagt hvor stor skaden er....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei,

Jeg er ganske sikker på at vannet kommer inn via sjøvannpumpa, spesielt når du sier det drypper der i dag.

Har hatt samme motor selv med samme problem. her må du nok av med pumpa og skifte simringene.

 

Nordic

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...