Polarn Startet 3.August.2008 Del på Facebook Startet 3.August.2008 (redigert) Jeg trenger hjelpe av en mekaniker til å se å motoren min, en MD21B som kan ta turen ut til båten ved Ulvøya i Oslo. Er det noen som kjenner en eller er du en selv ta kontakt med meg via IM. Trolig motorhavari Betaling er en selvfølge Redigert 3.August.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Kondolerer Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Ja, det var som f...... Her er det som skjedde i dag. Motoren stoppet helt uforventet av seg selv. Jeg sjekket umiddelbart temperaturen og den var fin. Jeg hadde heller ingen oljelampe alarm. Da jeg åpnet motorlokket, kom det en masse røyk ut. Jeg sjekket oljen og den hadde blitt grå. Forrige uke var den mørkebrun. Jeg byttet umiddelbart olje og olje filter og forsøkte å starte den igjen, men man kan høre at ventilene er bøyde da man hører skrik fra motoren. Jeg har ikke fått noen forvarsel overhode på at det har vært noe galt med maskinen, så dette skjønner ikke noe av. Hører det skriker fra toppen av motor når jeg turner den, så jeg tørr ikke å kjine mer på starteren. Det virker som det har kommet inn vann fra et sted. Ikke fra ferskvannsiden. Kan jeg begynne å gråte nå? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Høres ut som du har fått ødelagt en støtstang eller to, det samme skjedde meg i vår. Ulyden kommer fra at en ventil ikke åpner. skru av toppdekslene og se støtstengene under ventilløfterene. Jeg kan ta en titt på onsdag eller torsdag. Jeg kommer med båt til Oslo da (sandvika) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Jeg har ikke peiling på ventiler overhode, så jeg er takknemlig for all den hjelpen jeg kan få. For de som vil send meg gjerne en IM. Redigert 3.August.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Går det greit å skru av toppdekselet uten at pakningen ryker? Er vel egentlig et fett for det må av uansett. Redigert 3.August.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Noen som vet om noen verksted i oslo med "mobil mekaniker"? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Du kan jo ta en telefon over bukta til Sørfonden/Padda. Det er jo ikke lange turen for dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Takk, det skal jeg gjøre i morgen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Da er det et faktum, har rådebank i motoren. Motoren fungerer bra nå, men kan høre veiva gnisser Er det noen har ute som vet om noen evt et verksted som kan overhale min syke motor? Vil også takke forumets medlemer STEP og POWER som tok turen ned til båten min Hjelp mottas med stoooor takk fra alle. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Antar dette startet med toppakningshavari og vann i olja? Spørs om ikke det kan være mer lønnsomt å få tak i en ny motor, mange slike tilsalgs, ofte pga defekt mariniseringsutstyr. Er jo fort gjort å bytte siden motorfester etc, passer direkte. Selve motorblokka er uslitelig hvis man holder seg innenfor normale turtall. (under 3600) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Ligger desverre ingen brukbare ute nå. Men Det virker som vannet har kommet inn fra oljekjøler og ikke toppen. Temperatur er i orden, ingen olje i ferskvannstanken, ingen oljeforbruk, ingen hosting på motor, ingen røyk, så det er litt rart det her. Kanskje vannpumpa tar inn vann?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Hva er det som gjør at du tror det har kommet fra oljekjøler? Saltvann? De symptomene du nevner kan godt være tilstedet selv om toppakning lekker. Hva med eksosbobler i ekspansjonstank? Vannpumpen er lite sannsynlig siden denne har drenering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Ingen eksosbobler i ekspansjonstank. Det bare siver sakt vann inn fra et eller annet sted, og da vannpumpen har drenering så da er ikke alternativene så mange vil jeg tro? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Skal det komme fra vannpumpen må treneringen være tett og simmerringen på innsiden av denne defekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Det drypper vann fra dreneringshullet etter at maskinen blir stoppet, så da er det vel ikke den vil jeg tro. Jeg løfter tråden i kveld, evt starter en ny om etterspørsel av overhaling. Regner med det er flere BP medlemer her inne da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Jo, hvis det drypper etter at motoren har stoppet kan det komme større mengder når motoren går. Hvis den indre simmerringen i tillegg er slitt kan det lekke videre forbi denne. Simmerringene SKAL byttes så fort det drypper fra drenhullet. Dette er periodisk vedlikehold på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Å pokker, denne har dryppet siden Mai Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Ja, det er riktig som Ingar sier, og det samme skjedde med en kamerat med samme motor. Han byttet oljekjøler, Varmeveksler, Toppakning før det endelig ble fastslått at det var sjøvannspumpa som var synderen. Dreneringen virket ikke, da den var malt over... Resultatet ble flere knekte ventilfjærer, da vannet angrep herdingen på utsiden av fjærene. På hans motor så det ut som det ikke lakk noe særlig under gange, men mest i løpet av den første halvtimen etter motoren ble stoppet. Dagen etter lå vannet i bunnen av troa og kunne suges ut med en manuell oljesuger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Og som det er skrevet om før, husk at de 2 simmringene skal stå motsatt vei. Den ene er for å stoppe vann å komme ut, den andre for at ikke oljen skal komme ut fra registeret Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 hmm, dette kan det være noe i. Da kan det hende jeg har litt flaks at blokka og toppen er like hel. Skifte veiv og rådelagere samt toppakning så skulle jo i teorien motoren være friskmeldt. Samt sjekk av oljekjøler og repsett på vannpumpe. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 ta av pumpa og bytt simmerringene dette er en enkel jobb. De er standard dimensjon og koster noen få kroner i en maskinforretning, men den som sitter inn mot impelleren må ha rustfri fjær. Evnt kan man flytte fjæra fra en av de gamle ringene. Blir det suksess kan motoren kanskje brukes ut sesongen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Jeg kan uansett høre veiva gnisse, så det beste er nok å la være å kjøre med den så ikke mer går til dundas. Motoren er i utganspunktet meget velholdt og har full servicehistorikk. Syns det blir dumt å kjøpe en "ny". Man vet hva man har, men ikke hva man får. Så reparerer jeg denne, så vet jeg at jeg har en god motor. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Skifte veiv og rådelagere samt toppakning så skulle jo i teorien motoren være friskmeldt. Hvis du hører lyder fra veivlagrene regner jeg med at du må slipe eller skifte veivakselen også. Men først må du nesten åpne motoren, og få kartlagt hvor stor skaden er.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
nordic Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Hei, Jeg er ganske sikker på at vannet kommer inn via sjøvannpumpa, spesielt når du sier det drypper der i dag. Har hatt samme motor selv med samme problem. her må du nok av med pumpa og skifte simringene. Nordic Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.