Jump to content

VP MD21 havari, mekanikere i oslo som kan hjelpe meg?


Polarn

Recommended Posts

Jeg trenger hjelpe av en mekaniker til å se å motoren min, en MD21B som kan ta turen ut til båten ved Ulvøya i Oslo.

Er det noen som kjenner en eller er du en selv ta kontakt med meg via IM.

Trolig motorhavari :headbang: Betaling er en selvfølge :yesnod:

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Ja, det var som f...... :headbang:

 

Her er det som skjedde i dag.

 

Motoren stoppet helt uforventet av seg selv.

Jeg sjekket umiddelbart temperaturen og den var fin. Jeg hadde heller ingen oljelampe alarm.

Da jeg åpnet motorlokket, kom det en masse røyk ut.

Jeg sjekket oljen og den hadde blitt grå. Forrige uke var den mørkebrun.

Jeg byttet umiddelbart olje og olje filter og forsøkte å starte den igjen, men man kan høre at ventilene er bøyde da man hører skrik fra motoren.

Jeg har ikke fått noen forvarsel overhode på at det har vært noe galt med maskinen, så dette skjønner ikke noe av.

Hører det skriker fra toppen av motor når jeg turner den, så jeg tørr ikke å kjine mer på starteren.

Det virker som det har kommet inn vann fra et sted. Ikke fra ferskvannsiden.

 

Kan jeg begynne å gråte nå?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Da er det et faktum, har rådebank i motoren. :headbang::headbang: Motoren fungerer bra nå, men kan høre veiva gnisser :headbang: Er det noen har ute som vet om noen evt et verksted som kan overhale min syke motor? :sad:

 

Vil også takke forumets medlemer STEP og POWER som tok turen ned til båten min :flag:

 

Hjelp mottas med stoooor takk fra alle.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Ligger desverre ingen brukbare ute nå. Men Det virker som vannet har kommet inn fra oljekjøler og ikke toppen. Temperatur er i orden, ingen olje i ferskvannstanken, ingen oljeforbruk, ingen hosting på motor, ingen røyk, så det er litt rart det her. Kanskje vannpumpa tar inn vann??

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Det drypper vann fra dreneringshullet etter at maskinen blir stoppet, så da er det vel ikke den vil jeg tro.

Jeg løfter tråden i kveld, evt starter en ny om etterspørsel av overhaling. Regner med det er flere BP medlemer her inne da.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Ja, det er riktig som Ingar sier, og det samme skjedde med en kamerat med samme motor. Han byttet oljekjøler, Varmeveksler, Toppakning før det endelig ble fastslått at det var sjøvannspumpa som var synderen. Dreneringen virket ikke, da den var malt over... Resultatet ble flere knekte ventilfjærer, da vannet angrep herdingen på utsiden av fjærene. På hans motor så det ut som det ikke lakk noe særlig under gange, men mest i løpet av den første halvtimen etter motoren ble stoppet. Dagen etter lå vannet i bunnen av troa og kunne suges ut med en manuell oljesuger.

Link to post

hmm, dette kan det være noe i. Da kan det hende jeg har litt flaks at blokka og toppen er like hel. Skifte veiv og rådelagere samt toppakning så skulle jo i teorien motoren være friskmeldt. Samt sjekk av oljekjøler og repsett på vannpumpe.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Jeg kan uansett høre veiva gnisse, så det beste er nok å la være å kjøre med den så ikke mer går til dundas. Motoren er i utganspunktet meget velholdt og har full servicehistorikk. Syns det blir dumt å kjøpe en "ny". Man vet hva man har, men ikke hva man får. Så reparerer jeg denne, så vet jeg at jeg har en god motor.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Skifte veiv og rådelagere samt toppakning så skulle jo i teorien motoren være friskmeldt.

 

Hvis du hører lyder fra veivlagrene regner jeg med at du må slipe eller skifte veivakselen også. Men først må du nesten åpne motoren, og få kartlagt hvor stor skaden er....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...