Jump to content

Erfaringer med Biltema 12V automatsikringer?

Jens_P

Recommended Posts

Hvet ikke , byttet ut krussikringene med tillsvarende automat sikkringer i fjor vår til hoved skapet .

Det er ingen av disse som får så mye som 16 amp last .

Bruker releer på strømkrevende ustyr .

Har flate innstykksikringer fra 10-30 amp til releene da disse automatsikringene fra Bitema da gikk bare til 10 amp.

Det er ikke alle typer automatsikringer som er like egnet for likestrøm. Det henger sammen med den praktiske utførelsen av selve "bruddet". Ved vekselstrøm er det relativt enkelt å bryte kretsen siden strømmen allikevel er 0 ampere 100 ganger pr sek.

Ved likestrøm derimot har man ikke et slikt naturlig nullpunkt og dermed kan man risikere at det oppstår en lysbue som gjør at strømmen fortsetter å gå og det kan ende med forferdelse . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hadde en buss, Delta Star , m 24 v der det var en masse automatsikringer + ett utrolig antall krussikringer og noen glassikringer.

Ved litt ettertanke så var ofte krussikringene brukt på kurser til motorer som pumer, varmeapperatene , viskere , vifter etc.

Lurte ofte på hvorfor det var slik men det betyr vell at en skal vere litt forsiktig med bruk av automatsikringer på 12 og 24 volt uavhengi av hvor de er kjøpt.

Krussikringene er i alle fall erfaringsmessig dårlig egnet til enhver bruk både på sjø og land og bør erstattes med flate innstikkssikringer.

tror att en kanskje kan sløyfe bryterne og bare bruke automatsikringene også som brytere.

Sikringene jeg linket til i #1 kan ikke løsese ut manuelt og er dermed ikke mulig å benytte som brytere.

Er på jakt etter erfaringer fra noen som har benyttet disse, særlig med tanke på kvalitet over tid.

Vil helst ikke sette inn noe som etterhvert løser ut på for lav strøm eller slutter å løse ut ved overlast.

Sikringener er samme type som er benyttet i dette bryterpanelet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Poseidon sa:

Ved likestrøm derimot har man ikke et slikt naturlig nullpunkt og dermed kan man risikere at det oppstår en lysbue som gjør at strømmen fortsetter å gå og det kan ende med forferdelse . . . .

Det er rett, som Poseidon seier, men ved so lav spenning som 12 volt er der so lite energi i lysbuen at dette ikkje er problem. Eg har leita i ein annen sammenheng, og fant at ein heil del av automatsikringane som er laga til 230 volt vekselstrøm, vanlig husinstallasjon, ogso er godkjent for likestrøm inntil 60 volt. Desse tek meir plass, og kostar meir, men eg trur eg ville følt meg tryggare.

Magne

....., men ved so lav spenning som 12 volt er der so lite energi i lysbuen at dette ikkje er problem. ......

Ja, det er helt alminnelig å tenke slik: "Dette er bare 12 volt, pytt, pytt...." Men det man ofte glemmer i farten er at for den samme effekten så er strømmen i et 12 volts anlegg 20 ganger høyere enn i et 240 volts anlegg. Og all den tid P = I2 x R så skal man ikke ha så veldig mange ampere før lysbuen sveiser fast kontaktene og sikringen går over fra å være en sikring til å bli en fast forbindelse.

Det er nettopp det som er grunnen til at selv høykvalitets automasikringer for vekselstrøm sjelden godkjennes for likespenninger over 50 eller 60 volt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon sa:

for den samme effekten så er strømmen i et 12 volts anlegg 20 ganger høyere enn i et 240 volts anlegg

So langt er vi enige, Poseidon. Men når det kjem til sikringar, so er dei eit overstrømsvern. Der er langt mindre energi i ein 10 A gnist ved 12 volt, som ein 10 A gnist ved 240 volt. Kva effekt har med dette å gjera skjønner eg ikkje heilt. Når eg so nemner at ein heil del produsentar oppgir å ha sine sikringar godkjent for 60 volt likestrøm, so er dette noko som desse produsentane oppgir i sine datablad, og der er det ikkje noko slikt svevande "50 - 60 volt". Dette er noko som eg har undersøkt nøye i ein annen forbindelse.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...