Fossen Startet 3.August.2008 Del på Facebook Startet 3.August.2008 Hei. Jeg har en Nidelv 18 med en Volvo Penta AQ140A. Problemet med denne er at når jeg starter og kjører'n varm i fri går den som en klokke, men da jeg setter den i gir og kjører ca 1 minutt i plan (ca 20knop) så bare dør den ut helt brått. Er det noen her på forumet som har noen tips til en frustrert stakkar? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Har du sjekket om den får bensin når den stopper evt gnist på pluggen ? Sitér dette innlegget Link to post
Fossen Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Takk for kjapt svar! Bensin-pumpa er ny i år, men det er biltema så kvaliteten kan jo være relativt ymse...ledningene til coilen var feil ifølge tegning, men er rettet på nå. Jeg har også byttet både stift, kondensator, plugger og pluggledninger. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hvis gnisten bare blir borte så kan det være coilen som lurer deg noe som jeg selv har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Fossen Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Ja, det kan jo være en idé det, jeg har byttet coil også, men dette var jo da før ledningsnettet ble rettet på. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Dersom den kutter tvert ville jeg tippet på feil i tenningsanlegget. Her er det vell ingen elektronisk tenning og halvledere som kan gå varme å slutte å fungere så da vil jeg også som power nevner prøvd en annen coil. Har også vært ute for at disse kan feile først når de blir litt varme. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Da får du vel ta en tur til på sjøen og sjekke om den får bensin når den stopper evt gnist på pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Fossen Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Bensin og gnist er det der da je prøver å starte opp igjen. Men coilen har vært veldig varm har jeg kjent på'n. Men jeg har ikke prøvd noe særlig mer etter at jeg byttet om på ledningene, så skar få fatt i en ny coil og prøve mer da jeg kommer hjem fra havturen vår. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hei, har selv en aq151a som hadde samme problemet. kunne kjøre lenge på lite gass, men la jeg den i plan stoppet den etter ca. 30 sek. Startet greit opp igjen. På min satt det litt rusk i der hvor bensintilførselen kommer inn i forgasseren. Dette førte til at jeg ikke fikk nok drivstoff til forgasseren ved belastning, slik at den kun gikk til flottørkammeret ble tomt. Ta av gasseren(e) og gjør rent. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Fossen Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Har gjort rein gasserne å, uten å finne noe feil med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Ok, da ville jeg ha tatt av det du må (hos meg kun et plastdeksel) for å kunne fylle bensin rett i gasserene under fart. Bruk en tom ketchupflaske eller noe, og få noen til å sprute litt nedi når du kjenner den begynner å dø. Hopper den litt videre da, så kan du ihvertfall være sikker på at det er bensintilførsel det er noe galt med. Hvis jeg husker riktig sitter det på mine solex gassere en messingstuss på inntaket til gasserne med en liten kule inni som skal tette når flottøkammeret er fullt. Denne åpnet ikke helt pga nevnte rusk. Så dette er altså før bensinen entrer gasseren/flottørkammeret. Prøv også å løfte på flottøren å se at den åpner kula hvis du har dette systemet. Det er noen år siden jeg hadde dette fra hverandre, så jeg skal ikke si at jeg er 100% sikker på virkemåte lenger... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Draco24styling Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hvis motoren brått stopper uten fusk,er det helt klart et tenningsproblem. lurer litt på hvordan du i hele tatt fikk motoren til og gå med feilkoblet coil. Hvis motoren fusker før den stopper, er det antakelig bensintillførselen som er problemet, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Fossen Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Lurer egentlig litt på det sjøl, hvorfor er det ingen forskjell da coilen er koblet feil? Tenkte på å montere en slik belg som sitter på påhengsmotorer så jeg kan pumpe inn litt ekstra bensin da motoren begynner å fuske, for da finner jeg ihvertfall ut om det er bensin eller tenningsproblem. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 "Tenkte på å montere en slik belg som sitter på påhengsmotorer så jeg kan pumpe inn litt ekstra bensin da motoren begynner å fuske, for da finner jeg ihvertfall ut om det er bensin eller tenningsproblem." - Tja, litt avhengig av hvor du har tenkt å montere den. Tviler på at du har et tenningsproblem, da ville nok motoren ha stoppet i fri også. Så vidt meg bekjent er det ingen forskjell på tenningen med eller uten belastning, den påvirkes kun av turtallet. Og siden du kan kjøre opp turtallet i fri over tid uten at den stopper, vil jeg si at tenningen er ok. Holder en knapp på at den ikke får bensin jeg... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
nidelv 18 Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Hei vis du har byttet coil kan du ha fått feil type er forskelig coil til elektronisk tenning å mekanisk tenning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.