Jump to content

Problem med Autopilot AP 200 - tips, manualer mm

Bonita I

Recommended Posts

Nå trenger jeg hjelp og råd igjen: :confused:

Det stod montert en AP200 Autopilot da jeg overtok båten tidligere i vår - men det manglet brukermanualer mm så jeg har bare prøvd denne noen få ganger for å prøve å bli litt kjent med systemet - og det fungerte tilsynelatende greit.

I ferien opplevde jeg så at autopiloten ikke starter: Etter en rask sjekk (under fart) fant jeg at automatsikringen til piloten var slått ut - trykker denne inn igjen (uten at piloten er slått på) - og resultatet er at piloten overtar styringen og ligger fullt ror til styrbord ! Hydrolikkpumpen fortsetter å gå en stund før sikringen igjen slår ut - og resultatet er at det står trykk på systemet og den manuelle styringen er fullstendig låst. :headbang: Heldigvis skjedde dette i fint og stille vær uten annen trafikk rundt oss, ellers kunne jo dette blitt riktig festelig :nonod:

Etter mye frem og tilbake med lirking med manuellt ror mens sikringen til autopiloten var inne, klarte jeg å få løsnet systemet - slo ut sikringen og fortsatte ferien uten autopilot.

Men nå er selvsagt utfordringen: Hva kan det skyldes at piloten/pumpen slår inn uten at piloten slått på? Her må vel være en overledning eller... Hvordan feilsøke og finne løsningen? Når automatsikringen trykkes inn, starter hydrolikkpumpen umiddelbart, så jeg er redd for at systemet skal låse seg igjen hvis jeg lar den fortsette å gå. Koble fra strømtilførsel til pumpen og måle resten ?? Er det sansynlig at det er feil i det elektriske, pumpen, kortet....????

Er usikker på hvordan systemet er installert, så en monteringsanvisning og brukermanual hadde selvsagt vært kjekt å fått tak i - noen som kan hjelpe meg med dette eller vet hvor dette kan skaffes ?.

Noen som kjenner en god AP-forhandlere/reparatør i Bergensområdet?

Gode råd og veiledning mottas med takk....

BONITA I

Manualer

I manualen finner du ett godt skjema som skal gjøre feilsøking greit. Ett multimeter og en som har åpnet en elektrisk boks før så er du godt på vei.

Er det slik at motoren går enda piloten er strømløs? Den har vel ett ledningsett til motor (via boksen) og ett for elektronikken.

Edited by Frøken Fryd (see edit history)
Er det slik at motoren går enda piloten er strømløs? Den har vel ett ledningsett til motor (via boksen) og ett for elektronikken.

Ja motoren går uten at piloten viser noe i displayet - men helt klart har den strømtilførsel (via boksen) så jeg antar det kan ligge en feil i elektronikken eller ..? Virker som den er låst i "nødsving" eller noe da den umidelbart starter og gir fullt utslag på ror.... ??

BONITA I

Du kan begynne med å sjekke om det er spenning inn på elektronikken. Hvordam slår du av og på piloten? Ekstern bryter? Ellers kan du sjekke spenning inn på styringen av relene på utgangen.

Slår av og på rett på kontrollboksen. Har i tillegg en egen bryter for fjernstyringen oppe. Begge disse står av.

Takker ellers for tips så langt - skal få sjekket ut og målt litt i morgen ...

Har forresten ikke funnet hvor fluxgatekompasset er montert - kan vel kanskje være noe her eller ??

Edited by kjetu (see edit history)

BONITA I

Det er i hovesak 2 typer hydrolikk pumper ,

1. : Går hele tiden og oljestrømmen til rorsylinderen styres ved att releer styrer (stenger)magnetventilene for babord eller styrbord ror utslag

Om en av disse magnetventilene eller ett relle er brent fast vil dette som du beskriver skje.

2. : Pumpe som går begge veger og sender oljen inn på rorsylinderen for babord eller styrbord ror utslag

Her er det releer som gir pumpa strøm og ett av disse kan hvere brent fast.

Altså trolig fast relle eller magnetventil.

Det er lite sannsynlig att pumpa får sin strøm fra autopiloten , kunn styrestrømm til releene fra autopiloten.

Kompasset kan hvere montert veldig lavt ned mot kjølen .

Edited by fiskebat (see edit history)
  • 1 month later...

Ville bare konkludere dette problemet:

Etter alle mulige kontroller, feilsøking mm uten resultat, kontaktet jeg Bergen Maritim Elektro som viste seg å ha spesialist-erfaring med AP-produkter.

Demonterte kortet (J101A) - og leverte inn hvor man rask konkluderte med at dette har fått seg en "smell" slik at når strømmen settes på gis feilaktige signaler til piloten om å kjøre roret i bordet.

Etter mye frem og tilbake og fånyttes forsøk på å reparere kortet - viser det seg at det ikke lenger er mulig å finne deler til kortet (eller hele kortet). Alternativet er da å skifte alle enhetene (utenom hydrolikkpumpen) :cryin: eller kjøpe en helt ny autopilot.

Det blir selvsagt svin-dyrt og så mye har jeg ikke benyttet meg av denne så da er alternativet å være uten -

hvis da ikke det skulle være noen av medlemmene her inne som tildfeldigvis har liggende en defekt AP200, men der kortet er i orden ?? Betaler selvsagt godt både i :cheers: og kr. :smiley:

Uansett takk for råd og veiledning.

BONITA I

Du finner ikke noen som har bedre kompetanse på disse autopilotene enn nettopp de du har besøkt.

Jeg anbefaller deg å følge med på eBay fremover, du kan gjerne bruke denne linken så får du muligens treff. Jeg vil tippe en slik enhet går for mindre enn 100usd...

Du finner ikke noen som har bedre kompetanse på disse autopilotene enn nettopp de du har besøkt.

Jeg anbefaller deg å følge med på eBay fremover, du kan gjerne bruke denne linken så får du muligens treff. Jeg vil tippe en slik enhet går for mindre enn 100usd...

Nei de er nok best på området, og derfor er konklusjonen både og.

Knall med linken, får følge med og se om det dukker opp noe - hadde jo vært ok å få den opp å gå igjen. Alternativet er jo å demontere alle enhetene (en h#%#%%# jobb) og se om noen trenger andre deler - og investere i eny etterhvert....

Takker

BONITA I

• 4 weeks later...
Det blir selvsagt svin-dyrt og så mye har jeg ikke benyttet meg av denne så da er alternativet å være uten -

hvis da ikke det skulle være noen av medlemmene her inne som tildfeldigvis har liggende en defekt AP200, men der kortet er i orden ?? Betaler selvsagt godt både i :cheers: og kr. :smiley:

Og hvilket annet sted får man alltid hjelp når nøden er størst og alle andre må gi opp; Selvsagt fra Baatplassens medlemmer; Takk til Tor O. ( som jeg ikke vet nick-et til men gjerne spanderer noen :cheers: hvis vi treffes en gang ) som hadde liggende et tilsvarende system med kort og villig vekk solgte kortet til meg.

Mottok kortet i kveld, og må kun dobbeltsjekke en del avvikende koblinger før jeg "klinker" til - og autopiloten fra 1987 igjen kan utføre sin tiltenkte oppgave.

Takker igjen alle for innspill og gode råd :smiley::smiley::smiley:

BONITA I