Polar 310 Startet 3.August.2008 Del på Facebook Startet 3.August.2008 Frustrert ! Kjøpte båten i høst og oppfaget raskt at forrige eier ikke informerte om dette problemet. Ved nærmere syn har det vært gjort mange forsøk på å finne lekkasjen fra forrige eier sin side. Båten er ellers i svært god stand/holdt så vi vil gjerne beholde den. Som tidligere trebåteier er jeg vant med å finne lekkasjer som kommer fra de underligste steder. har brukt sommeren til å tape over der jeg tror lekkasjen kan være, men så langt uten hell. Snakket med en ny eier av Fjord 930 og han hadde samme problemet. vannet ser ut som det kommer inn i hjørnene som er avmerket på bildet. Er dette en syke på disse båtene ? Har noen erfaring så vill jeg blitt kjempeglad Se Bilde Hilsen Bjørn G. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Bilde Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Schierna Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hadde samme problem på en tidligere båt. Det viste seg at vannet rant inn bak fenderlista. Problemet ble løst ved at jeg boret noen småhull i underkant av fenderlista. Det ble på en måte drenerigshull. Håper du finner ut av det og lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Og hvor er det det lekker/kommer vann inn???? Hadde vært greit med litt nærmere beskrivelse av problemet. Er kanskje litt enklere å tipse om mulige løsninger da. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Det er i alle fall stor sansynlighet for vanninntrengning bak fenderlist.(skrogsammenføyningen). Har hatt flere nye båter de siste årene med samme problemet at der kommer vann i kjølen etter båtvask eller regnvær. Mine to siste Askeladdenbåter har begge hatt lekkasjer bak fenderlista. Nå har det ikke vært enorme mengder,der er jo montert aut. lensepumpe, men allikevel er det jo slurv i fra båtfabrikanten, det skal jo tross alt være tett. Min Explorer 605 skal inn til forhandler om et par uker hvor de demonterer fenderlista og legger inn fugemasse i skjøten. Det er jo garanti på slikt. Men som sagt til trådstarter,så er der jo mange plasser hvor vannet finner veien inn, men bak fenderlista er der mange som har opplevd vannlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 310 Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hei og takk for raske svar, er ikke dreven på baatplassen, men lastet opp et bilde som skulle vise hvor vannet kommer inn, skal prøve på nytt, men det er i hjørnene på vinduene foran på begge sider, mao det kommer på innsiden og renner bakover under vinduslist. Tror ikke vann fra fenderlist kommer seg helt opp dit, men når det gjelder vann så er jo alt mulig Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Har du prøvd å etterstramme skruene på vinduslistene på innsiden? Her står listene godt i spenn p.g.a. krummingen i overbygget, så det skal ikke store glippen til før vannet kommer inn. Muligens kan det hjelpe å legge på litt fugemasse i kanten på listene. Sjekk også under vinduslistene på utsiden. Der hadde jeg en liten lekkasje på styrbord side på min båt. Var helt umulig å se med det blotte øyet. Men forsvant da jeg dro en finger med Sikaflex på i underkant helt forut. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 310 Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hvordan kan jeg dele et ordentlig bilde med dere... Sitér dette innlegget Link to post
Polar 310 Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 http://www.grorud.no/polar310/ Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg ser av bildet ditt at jeg nok trodde lekkasjen var et annet sted. Kommer det inn vann når det regner, eller når du får sjø over dekk? På min båt ser jeg at tidligere eier(e?) har lagt på noe tettemiddel (silikon e.l.) på innsiden rundt de samme punktene du har markert på bildet. Dette tyder på at det har vært lekkasjer der. Og jeg får faktisk litt vann inn der ennå hvis jeg går i høy sjø og det slår over dekket. Men problemet er ikke stort hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 310 Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Hei Geir Frode ! Takker for ditt engasjement, det eneste stedet jeg ikke ikke har vært er som du antyder under vinduslist fremme. Har lagt opp et bilde til på http://www.grorud.no/polar310/ Det kommer inn både når det regner, det renner jo mye der fra taket akkurat i det området. Og når jeg får sjø over båten. Problemet er stort da det renner bakover og ut på kjøkkenbenken, som ved nærmere ettersyn på undersiden har hatt/har klar vannskade. Venter på litt tørrvær for å legge en tynn stripe med transparent 7 tech. Men er fortsatt interesert i andre forslag. Hilsen Bjørn G. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg har ikke forsket spesielt på problemet. Men vannet kan vel ikke komme inn andre veier enn inn via vindusrammene? Det kan være en ide å prøve ei tynn stripe med silikon e.l. på skjøtene i vindskjermen kanskje? Eventuelt bare prøve med en tapestripe først for å se om det er noen forskjell. Hos meg ser det ihvertfall ut til å være den eneste muligheten. Og selve vindusrammene er nokså like på min Fjord og din Polar. Jeg hadde forøvrig en liten lekkasje i en rett skjøt på rammen like ved luftevinduet i fjor. Det kom inn noen dråper vann når det regnet skikkelig. Og det ble tett igjen ved å legge en tynn stripe med Sikaflex rett i skjøten. Synes omtrent ikke, men tett ble det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.