Jump to content

Erfaringer med VP AQAD41


Larspo

Recommended Posts

De gamle 41 motorene til VP er det sikkert mange her på forumet som har. Jeg kjenner veldig lite til disse motorene og ønsker å høste så mye informasjon jeg kan. Info som eks:

 

-Hva er vanlige feil

-Forskjell på de forskjellige modellene

-Hvordan det er å skru på, noe som er løst dårlig/bra under konstruksjon

-Serviceintervaller, kostnader

-Støy, gange, forbruk, kraft/hk/driemoment

-Bygget på en lastebil motor? Hva er forskjellene?

+++

 

Er det noen som har renovert et 10 tals slike gjennom flere år har sikkert all den kompetansen jeg søker...så skriv i vei og gjør det allement tilgjengelig.

Link to post

Jeg hadde en AQAD41 B og var superfornøyd!

 

A: ryker mye - bygget med slakkere toleranser. Litt håpløs spjeldløsning for å begrense røyk - ruster gjerne fast.

 

B: ryker ikke fullt så mye - bra motor. Skal bruke noe mindre fuel enn A

 

Hvis disse motorene blir kjørt pent opp til driftstemp og kjørt pent ned etter full gange skal de vare leeenge. Det er en stor klump som skal varmes opp og hvis du gir full pinne kald kan dette "vri" motoren termisk med resultat blåst toppakning (som med flere andre motorer)

Link to post

Nye foringer og stempler (høyere komp) 40 000,-?

Nye lagre bytter du samtidig når du har det ute 5 000,- ?

Nye dyser (to stegs) ca 7500,-

Rekalibrering av dieselpumpe. 10000,- ?

 

+/- 10% så er du ikke så langt unna tenker jeg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg hadde to A motorer i ca 12 år, fra 100 timer til 1200 timer. De ryker mye.

 

Jeg hadde følgende feil; eksosmanifold korroderte i filler på ene motoren, en varmeveksler begynte å lekke, måtte byttes. Begge intercoolerne måtte byttes. En dieselpumpe tok kvelden og måtte byttes. Disse ventilene på eksosen ruster fast, men du kan klare dge greit uten. Byttet begge turboene til oppgradert utgaver av fri vilje. Jeg brukte proffe verksteder hele tiden, men er ikke helt sikker på hvor godt vedlikeholdet egentlig var.

 

Dyre deler, som vanlig på VP. Mener det var 16.000 for en intercooler.

Link to post
Kan man bygge an A over til en B? Hva må gjøres og estimat på deler?

 

En kompis har en A ombygd til B. Det som var byttet var eksosmanifoil, turbo (begynner å lade på enda lavere turtall), stempel og ringer, foringer. Priser vet jeg ikke mye om. Mener turbo er ca 7000,- foringer rundt 10.000,- stempel og ringer samt manifoil aner jeg ikke.

Link to post

Det er mao relativt dyrt å bygge om fra A til B. Disse motorene ligger fra 75.000 til 120.000 brukte (avhengig av timetall og utstyr), og en ombygging av disse vil da være en vesentlig faktor på prisen. Kjekt å vite (lurer på å anskaffe meg 2 stk.).

 

Hørte en gang at disse var vasert på en eller annen lastbilmotor fra Volvo hvor blokka var ekstakt den samme. Er det noen som kjenner til om det er tilfelle?

Link to post
Hva er dette Lars vurderer du å bytte ut V8 bensin med diesel?

I utgangspunktet ikke, men skal ikke utelukke helt. Jeg er i ferd med å bytte ut to litt trøtte V8´ere og det skal holde hardt om det ikke blir to freshe nye V8´ere isteden. Men tenkte uansett å ta en siste vurdering. Kunne tenke meg 2 x KAD43 eller 44, det hadde vært toppers, men det forsvarer seg ikke økonomisk i forhold til hva jeg kan få igjen for båten og forbruket mitt. De gamle 41 motorene har jeg hørt har et godt rykte, men tenkte for sikkerhetsskyld å regne også på disse og se om det er noe å "spare" tatt motorene, forbruk, vedlikehold, verdi ved salg i betraktning. Dessuten kan jeg ikke en dritt om Diesel motorer og føler meg ikke konfortabel med annet enn bensin. Et lite forsøk på å rette opp i det også.

Link to post
  • 5 år senere...

Har en nyervervet 41 aqad p 1996 modell som sitter i en Nimbus 3000 turbo. Drevet er 290 dp fra 2005.

Noen som kan komme med tips til hva som bør gjøres på høsten før opplag, og hva som kan tas på våren? Jeg har aldri hatt diesel motor i båt før, og er grønn på dette området( nesten bokstavlig talt).

Hva koster det om en setter bort alt av service og vinterkonservering på disse?

Link to post

Det er greit å kjøpe en A motor, men vis du ikke har kjøpt motoren ennå kjøp B eller en P versjon da er det meste av røykproblemet løst , det er i utgangspunktet samme motor , men med høyere komp som det viktigste , driter du i oppstarts røyken kan du kjøpe en A utgave , men dem fleste irriterer seg så mye til slutt at dem enten overhaler eller bytter den ut. Og til deg Madserazzi jeg har selv en TAMD 41 P-A fra 1995 som jeg konserverer på følgende måte: før båten tas på land kjører jeg den god og varm , skifte da olje og filter , når båten er på land må den kjøres igjennom med ferskvann , kan sette hageslange ned i sjøvannsfilteret så starte motor la den gå ca 5 min på tomgang , har du drev gjøres dette fra utsiden og sjøvannsinntaket på drevet , når alt sjøvann er skiftet ut med ferskvann ,stopp motor , jeg heller en 4 liters kanne med ublandet frostvæske i røret inn til sjøvannspumpe og lar den pumpe dette igjennom motor , så tar jeg samtidig en 4 liter med blandet frostvæske å heler inn etterpå , og stopper motor når alt er sugd inn. da er den frostsikret , hvorfor jeg bruker 4 liter med konsentrert først er at det ligger mye vann i kjøler og at dette bør blandes først så det ikke blir for lavt frysepunkt på frostvæsken , da er alt gjort i tillegg gjør jeg helt rent for vann og dritt i motor rommet deretter setter jeg ned en fuktball så det ikke blir kondens i motor rommet , til våren når jeg setter ut båten skifter jeg diesel filtere , er du usikker på impreller så er det bare å skifte denne til våren også ,jeg skifter impreller vert 2 år.


Og til alle dere som lurer på og mener dere har prøvd alt angående oppstarts røyk på A motorene jeg hadde selv en Tamd 31 A som er lillebror til 41 motoren ,den røyk noe helt jæ... ved oppstart , jeg har prøvd alt for å få den til å røyklegge mindre , min erfaring ble å koble en sirkulasjonspumpe på den ene slangen som motoren varmer opp varmtvanns beredern med , da brukte jeg kolben i bereder som motorvarmer og det er ideelt!! slå på denne noen timer ,eller dagen før du skal ut og du har 35-40 grader på motor før start :-) og røyken ble ikke helt borte men halvert eller mere!

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post

Har 2 stk 41 a ffr 1988.Motorene er gått over 3500 timer.Har hatt båten i 11 år,har hatt forholds lite problemer,vert nøye med vedlikehold.Den eine var overhalt, på 1800t grunnet knekt glødespiralsom gikk inn på sylinder dette var før jeg kjøpte båten.Har overhalt dyser oppgradert turboer skifta ein oljekjøler.og ein ladeluftkjøler innsats.Motorane må ha to til tre starter når det er kalt,og røyklegger området. Ved varm motor lite røyk,og dei soter ikkje

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...