Jump to content

Bekymret for frost spreng i motoren..


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Har båten liggende ute hele året. Har en saltvannskjølt B20. Saltvanskjølt gjør at innsugd kjøleveske blåses til havs igjen ved neste start.  

 

For øyeblikket er det derfor ikke kjøleveske i motoren, det er -7 grader for tredje dag på rad i Stavanger, og jeg sitter fast på Østlandet frem til helga.

 

Jeg er bekymret.. :lol:

 

Bør jeg se meg om etter ny blokk med en gang  :seeya:, eller kan dette gå bra?  :cheers: (Motoren er plassert Ca halvveis under vannflaten, det er enkeltbunnet båt)

 

Hvis dette kan gå bra, hvordan bør jeg gå frem når jeg kommer hjem? Jeg kan vel ikke bare starte opp for å suge inn frostveske dersom det allerede er begynt å fryse?, eller kan jeg det, og så tine motoren på den måten, og når motoren er så varm at den trenger kjøling så får den det fordi kjølekanalene er tint?

 

Hvordan oppdager jeg at det eventuelt er sprukket? Er det å kjøre å se etter lekasjer, eller kan det oppstå senskader som ikke oppdages umidelbart?

 

Har noen erfaring med å faktisk ha hatt frostspreng?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

I blokka til en B20 motor er det insatt flere frostplugger, som er ment å bli presset ut ved eventuell frost i kjølevannet.  I tillegg har saltvann et lavere frysepunkt enn ferskvann, ca -2 grader.  I og med at båten flyter i vann, vann som sannsynligvis har en temperatur på + 2 grader (da er vann lettest) Dette vil virke varmende på motorrommet i forhold til uteluft.  Derfor tror jeg du kan roe kroppen.  Det går ganske sikkert bra.  Jeg har sett flere motorer i biler hvor kjølevannet har frosset.  På alle sammen har frostpluggene blitt sprengt ut av isen.  Kun på en motor har blokken sprukket.

 

Om vannet i motoren din fryser, vil ganske sikkert frostpluggene komme ut.  Billig reparasjon.  Om blokken er sprukket, er det som regel, avhengig av sprekken, mulig å reparere dette, uten at det koster for mye.  For å tine en frossen motor, ville jeg ikke startet den.  Da drar du med deg de delene av motoren som er i berøring med kjølevannet, f eks. vannpumpa, og ødelegger den.  Jeg ville satt inn en (godkjent for bil) varmeovn i motorrommet intill allt frosset vann er tint, så ville jeg startet motoren og sett etter lekkasjer.  Vannlekkasjen kan gå inn i motoren også, men jeg tror det er mere skjelden.  Da ser du det imidlertid på at oljenivået stiger, evnt grått skum i oljen ved små lekkasjer.

 

Det blir spennende å høre hvordan det har gått når du kommer hjem.  Jeg tror det har gått bra. Tvi Tvi.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Frostplugger er i utgangspunktet ikke beregnet som frostsikring, de er satt inn for å tette hullene som blir brukt til å fjerne sanden som blir brukes til å danne kjølekappe i forbindelse med støpeprosessen. Men det er jo en hyggelig bieffekt i de tilfellene de spretter ut og berger blokka fra frostskader. Har imidlertid sett mange frostsprengte motorer med intakte frostplugger, så de gir ingen garanti mot frostsprengning. Mulig dette fungerer bedre på båtmotorer som normalt sett har frostplugger i annet materiale enn stål. Stålplugger ruster fast... :sad:

 

Hvis motorkassen er isolert så får man normalt såpass mye varme fra sjøen at en 6-7 minusgrader pleier å gå greit. Men det bør nok ikke bli mye kaldere før du tapper av kjølevannet... Jeg tappet heldigvis av min i forrige uke. Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

:crazy:Dersom det kan være noen trøst: min båt ligger på sjøen,det er isfritt der den ligger(se mitt innlegg på 'Båten min hvordan er din?'side 5.I )den siste uken har det vært mellom -4 til -6 grader ute hos oss.

For morro skyld monterte jeg et digitalt termometer med føler ned i motorrummet for å følge med temperaturen der.Temperaturen der har variert mellom +2 til +4 i disse dagene.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Har sovet litt bedre, takket være dere, men er fortsatt spent på utfallet.

 

Skal prøve å informere om utfallet når dette er kjent.

 

Er det slik at dersom jeg får renende vann av tappekranen, så er det ikke frost, og dermed kan jeg starte opp for å få sugd inn kjøleveske?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg kom meg hjem en dag før tiden, og har nå fått sjekket tilstanden.

 

Det så bra ut ! :boxing:

 

Det var hvitt av rim utpå båten (trist syn), men inni båten var det lunt. Hadde en 1,5 l brusflaske stående på dørken, og denne var ikke frosset. Det var godt med kullsyre, noe jeg betrakter som symptom på at den heller ikke hadde vært frosset (Har vært borti tint brus, og den er dau som saft). Brusen hadde som sagt stått på dørken, over vannlinjen, under kalesjen, mens motoren er montert halvveis under vannlinjen, enkeltskrog, og isolert motorkasse over.  Betrakter det derfor nå som 99,5 % sikkert at det ikke har vært frost i motoren min i uka.

 

Den dårlige nyheten var at jeg ikke fikk start, ser ut som det ikke suger bensin. Det er allerede mildere (iflg de som har vært i Stavanger hele uka), og meldt tøvær til helga, så jeg føler meg såpass trygg nå at jeg lar den stå som den er frem til ihvertfall i morgen.

Men jeg undres på hvorfor den ikke suger bensin. Har en elektrisk bensinpumpe jeg får bruke for ihvertfall å få starte opp, så får jeg skru opp bensinpumpa osv når motoren er konservert.

 

Men frost spreng føler jeg meg sikker på at jeg ikke har hatt.

 

Noen ganger er lykken bedre en forstanden..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

hei... kjenner igjen den vonde klumpen i magen, det er ikke kjekt.

 

Her er min historie. Har drevet i en stamp.. kjørte v8en slik at den fikk slurpet i seg fersvann og glykol.. Lot stampen stå fordi jeg skulle bort igjen å skifte olje etter noen dager (kjøre for å varme oljen, lettere og pumpe opp) Men så kom kulden!!!! bor i Bergen norges tørreste by (og kaldeste kystby?!?) og stampen med frostveske jo den er bunnfrosset med drevet i !!!!!!!!

 

Motorrommet har ovn 200w, men drevet med frosset vann rundt og i!!!! hvordan går det med denne??? Er der noe som kan berolige meg??

 

 

gojos i bergen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...