Jump to content

Lekkasje i 260l bensintank

Onkel Donald

Recommended Posts

Kom hjem fra ferie på fredag og skulle ned å sjekke båten utpå kvelden. Det var et sørgelig syn. Da jeg åpnet glidelåsen på kalesjen så sto bensindampen i taket. Bensintanken på 260l var begynt å lekke.. :cryin:

Egentlig hadde jeg planer om å skifte denne til høsten da båten er på land, men skjebnen kom meg i forkjøpet.

Bensin hadde fyllt opp tre skott før den la seg i kjølesvinet. Heldigvis var det ikke mer enn 140liter igjen på tanken så tømming over på fat gikk forholdsvis greit.. Måtte bruke åndedrettsmaske for bensinstanken var fæl... :puke:

Røyking forbudt! :lol:

Iflg. etiketten stom stod på tanken er det ERTEC i Tvedestrand som har levert tankene til denne båten. Tror de leverer tankene til samtlige Marex båter. Har ringt firmaet men de har felles ferieavvikling og er ikke tilbake før om ei uke.

Det vel ingen vits å lappe på en 22 år gammel bensintank? Da kommer det bare å tære hull en annen plass om ikke lenge. Det vel bare å skifte hele greia,,, eller? Noen som har synspunkter her? Bensin tærer vel mer på metallet enn f.eks. diesel?

O.D.

Det vel ingen vits å lappe på en 22 år gammel bensintank? Da kommer det bare å tære hull en annen plass om ikke lenge. Det vel bare å skifte hele greia,,, eller? Noen som har synspunkter her?

Jeg er helt enig! Skift tanken. Du vet aldri når neste lekkasje vil oppstå. Plutselig kan du befinne deg på båttur med kjølen full av bensin. Dette kan være både en ubehagelig og lite helsebringende opplevelse ...

Buster X med Yamaha 70

Blir nok til at jeg investerer i ny tank ja... Jeg kikket på merkelappen når den ble laget,,, og da stod det 17/3-1985.. da må jeg si at den har gjort sitt... Det er også vanntank og septikktank fra samme leverandør om bord. Disse lekker ikke. Kan det være lurt å bytte disse i samme slengen? Begge tankene er i syrefast stål.. Kan septik etse hull på tanken?

/O.D.

Kan septik etse hull på tanken?

Absolutt! Ikke engang syrefast er 100% bestandig mot tæring når det er septik til stede. Det eneste materialet som ikke tæres av septiken er plast, men den vil over tid begynne å slippe ut lukt gjennom plasten. Så av alle dårlige alternativer er syrefast fortsatt det beste, selv om levetiden ofte er begrenset til 10-15 år!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde også lekkasje i min tank pga tæring for 8 år siden. Tøm tanken, ta den ut og gjør rent for all bensin i båten. La det stå og lufte seg. I mens tar du med tanken til noen som lager ny, slik at de bruker den gamle som mal. Jeg fikk industri lambertseter (Ilas) til å lage ny til meg. Dog i aluminium, som også min gamle var laget av.

PS! Koble av batterier....!

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Absolutt! Ikke engang syrefast er 100% bestandig mot tæring når det er septik til stede. Det eneste materialet som ikke tæres av septiken er plast, men den vil over tid begynne å slippe ut lukt gjennom plasten. Så av alle dårlige alternativer er syrefast fortsatt det beste, selv om levetiden ofte er begrenset til 10-15 år!

Humm.. det var interesant :smiley: Der jeg jobber har vi laget oljetanker, bansintanker, kjemikalietanker, kloakrenseanlegg, septiktanker, osv osv.. på opptil 50m3 siden 81 eneste tankene vi har hatt tering i er Alutanker som har vert feilmontert.

Tror mange kaller det for syrefast selv om det er rustfrittstål. Det er forskjellige betegnelser for syrefast stål men den vanligste er 316L.

kloakrenseanleggene lages i rustfritt kval 240-304 og er beregnet på hus og byggefelt. Har laget en og annen septik tank og diesel tank for private oppigjennom tidene også i 316L . Laget også endel tanker til SeaKing båtene for endel årsiden også.

Levetid på 10 - 15 år... hummm da hadde nok konkursen vert der for mange år siden :crazy:

vel nok om det :lol: Jeg vil anbefale deg Syrefast 316L da har du tank så lenge båten lever. Plast tank er også bra men det er vel en tank som er spesial tilpasset regner jeg med.

Synd at syrefast materiale er så dyrt bare. Jeg laget en tank på 360 liter i 2mm 316L Og der kom materialene på 3700kr. Jobben jorde jeg selv så det ble ikke noe toll og tull :wink:

hvis tanken er i syrefast 316l så kan det nok være stor mulighet for å fikse den med godt resultat, få noen som har greie på tanker til å se på den for deg og ta en vurdering. sikkert bare en sveis som har sprukket eller et spon som har ligget inni tanken og tært hull over tid.

men når jeg stikker innom ertec sine hjemmesider så står det at de har bygget aluminiums tanker til båter siden 1984, derfor tror jeg at du egentlig har en aluminiums tank, og er det alu så må nok den byttes.

Ertec hjemmeside med tanker

Ring de,,, mulig de har malene eller måla på tanken din. Det står nok et partnummer på merkeskiltet eventuelt et serienummer, men hvis du har tenkt til å ha båten en stund så skift til 316L.

Livet er for kort for sightsing.

Tror også at drivstofftanken til Onkel Donald er i aluminium.

Jeg har samme typen båt, også med tank fra Ertec, og den er definitivt ikke i rustfritt (eller syrefast) stål.

Forøvrig har jeg orginale vann- og septiktanker i plast, noe som fungerer absolutt prikkfritt etter 22 år. Ikke tegn til lukt eller lekkasje.

Drivstofftanken derimot, den skal ut for inspeksjon i vinter.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...