Jump to content

Diesel Guru


Birchwood 320

Recommended Posts

Trenger hjelp fra en diesel guru.. Er der noen der ute som har erfaring med Ford V8 og eller Chevy v8 diesel..

 

Har prøvd det meste men min motor forblir tungstartet og ryker fortsatt grått på tomgang..

Noen som kanskje bor i nærheten.. Sundhordaland??

Hjelp

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hva har du forsøkt eller ikke forsøkt for å løse problemet. :crazy:

 

Er den like tungstartet alltid, varm/kald/ stått i ro lenge osv..

 

All info er nyttig.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Det er jo en Ford basismotor du har så vidt jeg forstår. Uansett om det er Ford eller Cheva, Haynes har en rep.bok som omhandler begge fabrikat, ISBN 1 56392 188 X. Denne omhandler bilmotorene, men det er jo samme greia.

 

For disse motorene som er tungstartet er det to fremtredende årsaker: 1) Glødeplugg(er) virker ikke. 2) Motoren får ikke nok diesel. Det tredje er utilstrekkelig kompresjon, men da skal motoren være temmelig sliten. Så kan man splitte ned mulighetene for at 1 og 2 ikke opptrer. En informasjon du kan oppgi: Ryker motoren hvitt også når driftstemperaturen har nådd 80 grader C? Hvit røyk er synonymt med uforbrent diesel.

 

Hos Hulda drar ikke selvstarteren motoren rundt en hel omdreining en gang før den fyrer. Da kommer det ut et lite puff med brunaktig røyk, og så ryker det ikke mer i det hele tatt når det er slikt vær som vi har nå.

Link to post

Ok.. får bare begynne en plass..

 

Glødeplugger er sjekket og i orden..

Dyser er skiftet til nye.. Heilt nye..

Løftepumpen er skiftet til elektrisk.

Nytt diesel filter med vannutskiller..

2 batterier + hjelpestarter. over 2500 amps.

Har luftet og finner ikke luft i dieselsystemet.

 

Motoren må kinnes i 15 til 25 sekunder så begynner den å tenne først på en så kommer flere og flere sylindre etterhvert.. Det oser med svart og grå røyk. og det kakler noe for jev... Masse diesel ser det ut til.. Så ruser det opp (Da jeg altså må gi nesten full gass for å få start) og eg må "jøkke"med gassen for å holde den i gang.

 

Så går den klokkereint på tomgang men ryker grått..

Om eg ruser den opp i 1500 rpm så kommer svart og grå røyk.

 

Motoren gikk i 5 min i dag og den var knapt pisse lunka.. tror eg fekk den opp i ca 40 grader.

Hiver båten i plan og det RYKER SVART som om en gedigen skips motor ved full belastning..

Så går røyken over i kvit.. :lol:

 

Når da ca 90 grader men med en gang eg stopper og ligger på tomgang så dettter tempen ned i 40 grader igjen.. :crazy:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hej Wellcraft!

 

 

henger ikke riktigt med på språket........

 

löftepumpen er det    ventillyftare???

 

har ni kollat ventilspel og kompresjon?

Løftepumpe = leverer diesel til injektor pumpen.

Hydrauliske ventiler.. Ikke sjekket komp..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hvit røyk er synonymt med uforbrent diesel.

 

Nå påberoper ikke jeg meg å være noen diesel-guru, men jeg trodde hvit røyk først og fremst betydde vann i forbrenningen.  

Uforbrent diesel, eller for lite luft, gir vel sort, tykk røyk.

 

Har aldri før hørt at hvit røyk skulle tyde på uforbrent diesel.

 

Mitt tips ville være å sjekke topp-pakning.  Forløpet du beskriver ved start kan tyde på problemer med kompresjon samtidig som motoren er kald.  

Røyken du genererer ved pådrag på varm motor kommer antakelig fordi dieselpumpa gir masse drivstoff, samtidig som lufttilførselene ikke helt henger med. Er det f.eks en turbo her, så er den mulignes ikke helt med på notene.

 

Minker det på kjølevæske på ferskvannskretsen (hvis motoren er ferskvannskjølt) eller inneholder kjølevannet spor av olje så tyder dette på defekt topp-pakning.

 

Lykke til

M/Y Ellen Marie

Link to post

Løftepumpe = leverer diesel til injektor pumpen.

Hydrauliske ventiler.. Ikke sjekket komp..

 

Ok jeg er med igen   :crazy:

 

kolla ventilspel......  hade en gang, 20 år sedan en FIAT (bevare meg vel!!  :lol:)

visserligen bensinare men problemet liknar veldi på det du beskriver.............otroligt svårstartad

men när den väl blev varm så gick motorn bra...........

 

utav en slump så hade jag av ventilkåpan o kollade ventilspelet.....o justerade......

efter det så startade den direkt.............

 

det er ju en sak som ikke koster noe o 'kolla' o enkelt o fixa!

S/Y Gunga Din

Link to post

Få tatt en komperasjonstest, tror nesten at du vil finne svaret her.

Slitte sylindre/fjærer eller ventiler/defekt topp/topp pakning. :lol: :lol: :lol:

 

En liten mulighet er at tenntidspunktet er helt på trynet :crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Nå påberoper ikke jeg meg å være noen diesel-guru, men jeg trodde hvit røyk først og fremst betydde vann i forbrenningen.  

Uforbrent diesel, eller for lite luft, gir vel sort, tykk røyk.

 

Har aldri før hørt at hvit røyk skulle tyde på uforbrent diesel.

 

Mitt tips ville være å sjekke topp-pakning.  Forløpet du beskriver ved start kan tyde på problemer med kompresjon samtidig som motoren er kald.  

Røyken du genererer ved pådrag på varm motor kommer antakelig fordi dieselpumpa gir masse drivstoff, samtidig som lufttilførselene ikke helt henger med. Er det f.eks en turbo her, så er den mulignes ikke helt med på notene.

 

Minker det på kjølevæske på ferskvannskretsen (hvis motoren er ferskvannskjølt) eller inneholder kjølevannet spor av olje så tyder dette på defekt topp-pakning.

 

Lykke til

M/Y Ellen Marie

Er kjent med at kvit røyk er uforbrent diesel..Men da ved turtall.. Topp pakninger er nye.. Justerte ned dieselpumpa ganske mye i dag.. Resultat.. .. Ryker like mye og ble enda litt  tyngre å starte..

 

Kan alt dette skyldes bare tenninga.. Motor er gått 515 timer.. Sylindre så meget fine ut sies det på verkstedet..  Dette er en turbo motor uten waste gate og vakuum styring.. Fult trykk ..

Ingen reduksjon av kjøleveske.. Ferskavannskjølt med veksler..

Ingen spor av olje i kjølevannet..

 

Ville ikke en gåen topp-pakning gjort at motoren gikk seg varm..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Ok jeg er med igen   :crazy:

 

kolla ventilspel......  hade en gang, 20 år sedan en FIAT (bevare meg vel!!  :lol:)

visserligen bensinare men problemet liknar veldi på det du beskriver.............otroligt svårstartad

men när den väl blev varm så gick motorn bra...........

 

utav en slump så hade jag av ventilkåpan o kollade ventilspelet.....o justerade......

efter det så startade den direkt.............

 

det er ju en sak som ikke koster noe o 'kolla' o enkelt o fixa!

 

Hydrauliske ventil løftere.. Kan ikke justerest.. Dette er en Turbo Diesel.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Få tatt en komperasjonstest, tror nesten at du vil finne svaret her.

Slitte sylindre/fjærer eller ventiler/defekt topp/topp pakning. :cryin: :cryin: :cryin:

 

En liten mulighet er at tenntidspunktet er helt på trynet :headbang:

Skal se om eg kan ta en test om været er bra i morra...

 

Takk for tipsene så langt..

Begynner å bli blaut i skallen etter alt mikket...

 

Det er så vanskelig å ta slikt på nett..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Skal se om eg kan ta en test om været er bra i morra...

 

Takk for tipsene så langt..

Begynner å bli blaut i skallen etter alt mikket...

 

Det er så vanskelig å ta slikt på nett..

Grunnen til mitt innlegg vedrørende kompen.

Har selv Ford 2704ET som fikk overhaling, her ble også sylindrene sett på som ok. Disse viste seg senere å være utslitt/ovale og resulterte i vanskelig start og høyt oljeforbruk samt mye røyk.(verre enn før overhaling) Sylindrene ble honet + nye fjærer. Resultat: totalt motorhaveri etter ca.  300 timer

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

....

 

 

Hydrauliske ventil løftere.. Kan ikke justerest.. Dette er en Turbo Diesel.

Ok men kompresjonen går ju o teste....................

 

jada man blir lett frustert man koller o koller  o jobber o jobber  :cryin:

o finner ikke lösningen...........................

 

så helt plötsligt så en endrer man nån liten grej o så funker allt :cryin:

(det gäller bare o finne den der lille grejjen  :headbang:)

S/Y Gunga Din

Link to post

Vil anbefale boken jeg nevnte i forrige innlegg. Du er nødt til å gå systematisk til verks. Det er helt umulig å gi korrekt råd på nettet. Det jeg kan si er at korrekt startprosedyre er gasspådrag i null, gløding til lampen slukker, aktiver starter og motoren skal starte momentant. Alt annet enn dette er feil. I utgangspunktet kan du eliminere turbo og alt det der. Hvis et verksted har hatt oppe motoren, bør de ha klokket sylindrene. Et par viktige momenter er at fødepumpetrykket inn til dieselpumpen må være korrekt. Dieselreturen til tank må være korrekt mengde og trykk. Jeg skjønner ikke temperaturkarakteristikken på motoren din. Den er ikke normal. Det du forteller kan beskrive brenngasser inn i kjølesystemet. Termostaten skal sørge for at temperaturen ikke skal falle til 40 grader. At du kommer omgående opp i 90 grader med en gang du presser motoren er ikke normalt. Temperaturen skal ikke overstige et-par-og-åtti grader. Og der skal tempen. ligge konstant. Hvor gammel er denne motoren? Jeg mener ikke siden siste overhaling, men prod.år?

 

Hvis du ikke har en ren mekanisk defekt, vil jeg tro at du har et dieselproblem. Hvit røyk normalt også på tomgang ved uforbrent diesel.

 

Det du beskriver at sylindrene tenner etter hvert er tegn på tenningsproblem. Jeg vil tro at dette er glødeplugger som feiler. Selv om pluggene er nye, så kan det være styringen som ikke funker. Uten gløding så starter ikke motoren min selv midt på sommeren. Jeg vil vedde en hundrings på at glødingen din har feil. Men dette er ikke den eneste feilen du har.

 

Ikke hiv båten i plan uten varm motor. Prøv om den kan gå på ubelastet hurtig tomgang og se hvor lang tid det tar før du kommer opp i 80 grader. Hurtig tomgang på motoren din er 1000- til 1200 rpm. Sjekk om glødingen hopper ut og inn. Normalt er at den kommer inn flere ganger. Noen glødinger går på kjøletemp., andre på kjøletrykk. Vet ikke hva din går på.

Link to post

Dersom du er helt sikker på at toppakninge er hel, ville jeg begynt å mistenke dieselsystemet.  Etter din beskrivelse kan det muligens være en lekkasje i dieselfremføringen som gjør at motoren ikke får nok diesel i starten.  Etterhvert som du trekker på starteren, kommer dieselen frem til dysene og motoren starter.

En slik lekkasje gjør at det etterhvert kan trenge luft inn i systemet, og det tar derfor litt tid før motoren starter.

 

 

 

Det med temperaturen er et eget kapittel.  Sjekk først termostat.  Plukk den ut og kok den i ei gryte med vann.  Ta tempen på vannet, og sjekk når termostaten åpner.  Usikker på din, men mine åpner såvidt jeg husker fra 82 - 87 degC (fult åpne ved 87degC)

Vær nøye.  Det er svært liten åpning som skal til før du får feil (for kaldt) på kjølevannstemperaturen.

 

Dersom du er helt sikker på at termostaten(e) er OK, så ville jeg sjekket hele instrumentloopen for temp målingen din.  Her kan det være feil på både giver, kabling og klokke.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post

Dersom du er helt sikker på at toppakninge er hel, ville jeg begynt å mistenke dieselsystemet.  Etter din beskrivelse kan det muligens være en lekkasje i dieselfremføringen som gjør at motoren ikke får nok diesel i starten.  Etterhvert som du trekker på starteren, kommer dieselen frem til dysene og motoren starter.

En slik lekkasje gjør at det etterhvert kan trenge luft inn i systemet, og det tar derfor litt tid før motoren starter.

 

 

 

Det med temperaturen er et eget kapittel.  Sjekk først termostat.  Plukk den ut og kok den i ei gryte med vann.  Ta tempen på vannet, og sjekk når termostaten åpner.  Usikker på din, men mine åpner såvidt jeg husker fra 82 - 87 degC (fult åpne ved 87degC)

Vær nøye.  Det er svært liten åpning som skal til før du får feil (for kaldt) på kjølevannstemperaturen.

 

Dersom du er helt sikker på at termostaten(e) er OK, så ville jeg sjekket hele instrumentloopen for temp målingen din.  Her kan det være feil på både giver, kabling og klokke.

 

 

M/Y Ellen Marie

Termostaten skal åpne på 89 grader... I dag regner det. Så eg får sjå en dag det er opplett..

Alle diesel slanger er nye, sjekket og dobbelt sjekket fra tanken til motor og til tanken.. ikke en gammel del i dette annlegget..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hva med å demontere dieselpumpa og få denne testet i benk hos et anerkjent pumpeverksted.

 

Det er nevnt kompresjonstest, men en sylinderlekkasjetest forteller deg mye mer.

 

Innsprøytningstidspunktet må være eksakt.

 

Har motoren en innsprøytningsforstiller som kan være defekt ?

 

Hva med timing av registeret ?

 

Har du surfet på denne:  http://www.mercstuff.com/

Link to post

Termostaten skal åpne på 89 grader... I dag regner det. Så eg får sjå en dag det er opplett..

Alle diesel slanger er nye, sjekket og dobbelt sjekket fra tanken til motor og til tanken.. ikke en gammel del i dette annlegget..

Det virker som om du har et termostatproblem, men dette ville jeg glemt inntil videre. Selv om alle dieselslanger er nye kan det være en ide å sette på gjennomsiktige slanger rett før og etter innsprøytningspumpa. Da er det lett å se om der er luft i systemet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Etter det du forklarer er det to  ting jeg ville sjekket. Kompresjon, ved lav kompresjon får du hvit røyk.

Det andre er tenningstidspunkt, er det feil vil du få en motor som er treg og starte, men kan gå forholdsvis greit når du har fått den igang.

Generelt ved feilsøking kan det være lurt og se på ting du har gjort før du fikk problemer, ting som er skiftet etc.  Nye deler kan ha feil !

Tips du har fått ang. luflekkasje i diesel er også en mulighet.Bruk av klare slanger er en meget grei måte og feilsøke på.

 

Lykke til

Link to post
  • 3 uker senere...

Har ennå ikke sjekket kompen. Venter på komp instrument fra usa.. Dette går opp til 1000psi.. Den skal ligge på 450 psi trur eg.

Sjekket med klare slanger , ingen luft.. Eksos Røyken er brun grå nå... :confused: Nye glødeplugger er satt inn (Igjen) :flag: starter litt lettere men kinne kinne fortsatt.. Får håpe eg snart får sjekket kompen så får vi se.. :lol: :lol: :headbang:

 

Takk til alle som har hjulpet med forslag så langt..

 

Er der noen der ute med lik motor??? Skulle vis hvor styresylinderen er montert på denne motor / drevet.. 7,3 liter diesel Bravo 3

Der den originalt skal være kan eg ikke se at der er plass pga eksos kross over til turboen.. :confused: :confused:

:confused:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
  • 2 uker senere...

Grunnen til mitt innlegg vedrørende kompen.

Har selv Ford 2704ET som fikk overhaling, her ble også sylindrene sett på som ok. Disse viste seg senere å være utslitt/ovale og resulterte i vanskelig start og høyt oljeforbruk samt mye røyk.(verre enn før overhaling) Sylindrene ble honet + nye fjærer. Resultat: totalt motorhaveri etter ca.  300 timer

 

Når har eg tatt komp test.. Bestilte verktøy fra usa..

 

Kompen var fra 490 psi på dårligste til 510 på den beste..

Dette skulle være bra.. Som det skal være..

 

Da gjennstår bare å få testa pumpa..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Sitter og kikker i Haynesboka :yesnod:, ganske detaljert, anbefales.

Trolig har du flere feil på denne motoren.

Jeg ville begynt å rette opp de åpenbare feilene, termostat f.eks.

 

 

Mulige årsaker til hvit røyk er nevnt:

-dårlig kompresjon

-for sen tenning

-tilstoppet drivstoffretur

-åpen defekt termostat; feil driftstemperatur

 

Årsaker til svart røyk kan være:

-Feil dyser (dysetrykk, flow)

-Luft i drivstoffet.

-Tilstoppet drivstoffretur :diving

-For tidlig tenning

-Feil drivstoff (mye parafin på tanken?)

-lavt fødepumpetrykk(?)

-Tilstoppet luftinntak? Kollapset luftfilter, fuglerede i inntaket? :smiley:

-Tillstoppet eksos, kollapset eksosslange, ødelagt sjøvannsventil?

-Feil på dieselpumpa, verkstedjobb :yesnod:

 

Årsaker til at motoren ikke starter kan være:

-Feil startprosedyre (gøder du lenge nok, hvis automatisk: ta tiden og sammenlikn med

data fra manual).

-Defekte glødeplugger? Nei.

- Defekt glødesystem. (koplinger, relé osv, pluggene kan sikkert være nye, men det hjelper ikke om de ikke får nok strøm lenge nok).

-Tilstoppet dieselretur, løsne ledningen og se om motoren starter lettere.

-Intet drivstoff til dieselpumpa, løsne dieselledningen fra filteret og se om det kommer noe.

(gjør det det kan du ha en delvis defekt drivstoffventil).

-Tett dieselfilter, lite trolig...

-Feil tenning

-Dårlig med spenning til drivstoffsolenoid

-Feil eller forurenset drivstoff, dytt ledningen i ei kanne med ny diesel, starter motoren lettere?

-Lav kompresjon? Nei.

-Skadde kompresjonsringer? Nei.

-Defekte dyser? Nei.

-Luft i dieselen grunnet lekkasje? Koble ny slange til kanne med ny diesel, lettere start?

Se over hele anlegget, motoren kan ta inn luft også på trykksiden av pumpene når motoren står, da er det mest sannsynlig at du også har diesellekkasjer på samme sted.

 

Jeg gjetter på at du har defekt glødesystem, defekt termotstat og feil tenningstidspunkt. :yesnod:

Link to post

Sitter og kikker i Haynesboka :cool:, ganske detaljert, anbefales.

Trolig har du flere feil på denne motoren.

Jeg ville begynt å rette opp de åpenbare feilene, termostat f.eks.

 

 

Mulige årsaker til hvit røyk er nevnt:

-dårlig kompresjon

-for sen tenning

-tilstoppet drivstoffretur

-åpen defekt termostat; feil driftstemperatur

 

Årsaker til svart røyk kan være:

-Feil dyser (dysetrykk, flow)

-Luft i drivstoffet.

-Tilstoppet drivstoffretur :diving

-For tidlig tenning

-Feil drivstoff (mye parafin på tanken?)

-lavt fødepumpetrykk(?)

-Tilstoppet luftinntak? Kollapset luftfilter, fuglerede i inntaket? :lol:

-Tillstoppet eksos, kollapset eksosslange, ødelagt sjøvannsventil?

-Feil på dieselpumpa, verkstedjobb :drink:

 

Årsaker til at motoren ikke starter kan være:

-Feil startprosedyre (gøder du lenge nok, hvis automatisk: ta tiden og sammenlikn med

data fra manual).

-Defekte glødeplugger? Nei.

-Defekt glødesystem. (koplinger, relé osv, pluggene kan sikkert være nye, men det hjelper ikke om de ikke får nok strøm lenge nok).

-Tilstoppet dieselretur, løsne ledningen og se om motoren starter lettere.

-Intet drivstoff til dieselpumpa, løsne dieselledningen fra filteret og se om det kommer noe.

(gjør det det kan du ha en delvis defekt drivstoffventil).

-Tett dieselfilter, lite trolig...

-Feil tenning

-Dårlig med spenning til drivstoffsolenoid

-Feil eller forurenset drivstoff, dytt ledningen i ei kanne med ny diesel, starter motoren lettere?

-Lav kompresjon? Nei.

-Skadde kompresjonsringer? Nei.

-Defekte dyser? Nei.

-Luft i dieselen grunnet lekkasje? Koble ny slange til kanne med ny diesel, lettere start?

Se over hele anlegget, motoren kan ta inn luft også på trykksiden av pumpene når motoren står, da er det mest sannsynlig at du også har diesellekkasjer på samme sted.

 

Jeg gjetter på at du har defekt glødesystem, defekt termotstat og feil tenningstidspunkt. :confused:

Mulige årsaker til hvit røyk er nevnt:

-dårlig kompresjon-----------------------------------------------Nei

-for sen tenning--------------------------------------------------Prøvd med mer fortenning og mindre

-tilstoppet drivstoffretur----------------------------------------Nei sjekket

-åpen defekt termostat; feil driftstemperatur--------------Troligt men den ryker kvitt ved 80 grader

 

Årsaker til svart røyk kan være:

-Feil dyser (dysetrykk, flow) -----------------------------------Nye dyser.. Likt som på dei gamle

-Luft i drivstoffet.-------------------------------------------------Nei sjekket

-Tilstoppet drivstoffretur :diving-------------------------------Nei sjekket.. Ny retur ventil

-For tidlig tenning-------------------------------------------------Prøvd med reduksjon

-Feil drivstoff (mye parafin på tanken?)----------------------Ny diesel på tank.

-lavt fødepumpetrykk(?)-----------------------------------------Ny el pumpe 10 psi

-Tilstoppet luftinntak? Kollapset luftfilter, fuglerede i inntaket? :lol:-----ingen filter

-Tillstoppet eksos, kollapset eksosslange, ødelagt sjøvannsventil?4 tommer rett ut .100 liter sjøvann i min.

-Feil på dieselpumpa, verkstedjobb..-----------------JA det tror eg og

 

Årsaker til at motoren ikke starter kan være:

-Feil startprosedyre (gøder du lenge nok, hvis automatisk: ta tiden og sammenlikn med

data fra manual).------------------------------------------------Dette er sjekket 10000 ganger.=OK

-Defekte glødeplugger? Nei.-----------------------------------Nye igjen

- Defekt glødesystem. (koplinger, relé osv, pluggene kan sikkert være nye, men det hjelper ikke om de ikke får nok strøm lenge nok).-------------Gløder i ca 8-10 sec ved 15 grader

-Tilstoppet dieselretur, løsne ledningen og se om motoren starter lettere.------Sjekket

-Intet drivstoff til dieselpumpa, løsne dieselledningen fra filteret og se om det kommer noe.

(gjør det det kan du ha en delvis defekt drivstoffventil).-------------Masse..pumpe = 120 liter time

-Tett dieselfilter, lite trolig...------------------------------Nytt

-Feil tenning-------------------------------------------------Prøvd  ....hihihi

 

-Dårlig med spenning til drivstoffsolenoid----------------Testet med strøm rett fra batt

-Feil eller forurenset drivstoff, dytt ledningen i ei kanne med ny diesel, starter motoren lettere?----Nei---- Prøvd med kanne

-Lav kompresjon? Nei.-----------------35 bar

-Skadde kompresjonsringer? Nei.

-Defekte dyser? Nei.

-Luft i dieselen grunnet lekkasje? Koble ny slange til kanne med ny diesel, lettere start?Nei

Se over hele anlegget, motoren kan ta inn luft også på trykksiden av pumpene når motoren står, da er det mest sannsynlig at du også har diesellekkasjer på samme sted.------Nei...tørr overalt

 

Jeg gjetter på at du har defekt glødesystem, defekt termotstat og feil tenningstidspunkt... muligt..

 

[glow=red,2,300] Takk for svar.. eg har svart igjen eg vetdu.. Hehe.. Pumpa går ut i morra. :crazy: og på testing..

Har en bok eg og men har brukt den opp snart..  :lol:

Har kjøpt meg åregafler og skal på ro øving i morra...  :confused:[/glow]

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Kom til å tenke på et firma i Oslo: Jahre Diesel.

Disse var flinke på iallfall am. diesel:

Hadde brukt 30000,- på fire rep.forsøk hos Bergheim på en GM 6,2 med startproblemer uten

at problemet ble løst. JD spurte bare tørt over telefon "Er du i bilen nå? Ta av motorkassa og se etter dieselsøl på inntaket" Der var det søl... JD: "Da er det 99% sikkert at det er en foring på dieselpumpa som er utslitt,  vanlig feil, vi kan bytte den".

Kjera starta villig etter det.

 

Hvis de eksisterer enda kan du kanskje få tips derfra?

 

 

Årer er ikke dumt, lurer på om det er noe for meg også.... :headbang:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...