Jump to content

Volvo Penta 41A blåser ut olje av veivhusfilter


Viking 31

Recommended Posts

Jeg har en 41 A motor som ved belastning etter en tid blåser ut olje i gjennom veivhusfilteret.Dette oppsto førstegang på vei fra Sverige og over til Vestfold med et turall på ca 3450 i en 1,5 time da oljetrykk alarmen gikk. Da fløt det med olje i bunnen . (Mye olje ). Jeg fylte på olje (ca 7 liter) og gikk rolig inn til havn (ca 1500 omdr. Veivhusfilter ble byttet og membranventil ble kontrollert.

Etter en prøvetur på noen minutter med opp i mot fult pådrag, ble det ikke oppservert noe utblåsing.Etter en ny runde på en ca 8-10 minutter, hadde det kommet olje i motorrommet (1 - 2 liter.

Det er ikke noe merkbar utblåsing fra oljepåfyllingshullet.

Har fått tips om foringer/stempelringer,turbo og tips om ombygging av veivhusutluftingen

Har dere noen ide hva dette kan være ? Motoren er kjørt i 1070 timer .

Link to post
Share on other sites

Hei Viking 31, og velkommen på Baatplassen.

Spørs om du ikke har noe gjennomslag i ringene dine som skaper overtrykk i bunnpanna?

Alle jeg kommer borti som har 31/41A motorer anbefaler jeg å skrote det forhistoriske veivhusfilteret som finnes på A motorene, og heller montere filterløsningen til B-versjonen.

Det koster en 7-800 kroner og er enkelt å montere. Du bytter det bakre ventildekslet og trekker en slange fra dette dekslet og inn på et 90 graders slangebend på luftfilteret. I ventildekslet sitter det en oljesperre som forhindrer at motoren din drikker opp motorolja. Kun oljedamp passerer oljesperra, og denne suges inn i motoren og forbrennes. Niks mer klin og oljesøl ifm veivhusluftinga.

Pungt to er å tette eksisterende adapter etter at du har fjerna kanisterfilteret. Enten kjøper du et nytt sidedeksel fra B-versjonen som er uten adapter, eller så tetter du de eksisterende med enn propp og epoxy/Araldit. Samme med den fjærbelastede overtrukksventilen. Fjernes og tettes med propp og epoxy.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har gjort det selv på en tidligere båt ja med 2xTAMD31A. Fungerte utmerket. Merk at hvis det er mye gjennomslag kan en allikevel få utblåsing gjennom luftinga til oljepofyllingslokket, evt at peilepinnen blåser opp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har du gjennomslag kjenner du pulserende lufttrykk når du holder hånda over oljepåfyllingshullet. Ideelt sett skal du kunne legge et A4 ark over hullet uten at det letter og blåser bort.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bare sørg for å ha varm motor. Sjekk på tomgang uten å ruse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet med min baltic med en 41a motor, går greit på turtall opp til 3000

men preser jeg motoren over 3600,kommer olja ut av filtret,har tatt av påfyllings lokket og peile pinen under kjøring

for og sjekke om det kommer trykk opp men det gjør det ikke. kommer en mekaniker som skal ta en lekkasje test til uka

så da får jeg svar på om motoren må ut

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med min 41A motor,og etter bla tips fra REM har jeg modifisert veivhusutluftingen.

Bl,a nytt bakre ventildeksel med slange til luftfilter ++ .Etter 2 test turer med ca 3400 - 3500 rpm i 20 30 min, ser det ut til å fungere bra.

Jeg var i kontakt med to verksteder, og begge sa at motoren måtte ut og en kosnad på 80 - 100000 Kr .

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte også metoden til REM på en litt sliten AQAD 31A. Litt jobb da ladeluftkjøleren må av hvis du vil bytte ut dekselet på blokken med den gamle veivhusluftingen i stedet for å tette igjen hullet til veivhusfilteret. Da kom vel prisen på rundt 1100 hvis jeg ikke husker feil. Eneste er at den tynne 5 mm. slangen som følger med og som skal gå mellom topdekselutluftingen og luftfilteret er alt for tynn til å ta unna luften fra en litt slitt motor. Resultatet blir da at oljen blir presset ut en annen plass. Byttet den ut med mye tykkere slange. Det må også borres hull i dekselt på luftfilteret i på innsiden av filteret.

 

Ulempen med denne løsningen slik jeg erfarte det er at hvis motoren er slitt og det kommer mye luft/damp/olje gjennom slangen så går denne rett i turboen og videre til ladeluftkjøleren og griser til denne med olje og kan nedsette kjøleeffekten på denne. Det er et sladrehull under ladeluftkjøleren som skal avsløre om det er lekkasje på denne. Som et lite varsel om at det kommer olje fra veivhusluftingen vil det med denne løsningen komme ut litt olje og legge seg over startmotoren. Følg med under ladeluftkjøleren etter en stund.

Link to post
Share on other sites

Det å hjelpe motoren til å puste lettere er jo bare en midlertidig løsning. Problemet blir nok ikke mindre med tiden. Jeg tror jeg ville planlagt et bytte av foringer, stempel og ringer i stedet (mest sannsynlig at det er dette) - et vinterprosjekt man sikkert klarer selv.

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mange forslag og meninger , men ingen enkle prøve løsninger, jeg har hatt samme problemet på min 31 motor, sjekket mye rundt dette ,motoren kastet ut over en liter olje på 20 minutter, og mere olje jo høyere turtall, jeg er motor kyndig fra før av (er mekanikker) dem fleste som jeg snakket med sa at jeg mest sansynlig hadde en rivning i en sylynder foring, det er selvfølgelig en mulighet, men jeg kunne ikke helt godta dette svaret, motoren røk ikke noe unormalt ,var fin og gikk fint på alle turtall, den åndet heller ikke mye ut av på fylligen for olje i toppdekselet, peile pinnen var eller ikke trykket ut ved turtall,osv.. men oljen hadde sprutet ut av åndefilteret og sprutet rundt i bakant av motorn , 31 og 41 motoren er helt like dem skiller bare mellom 4 og 6 sylyndre, ta av bakre toppdeksel, se på olje røret som sitter mellom topp og vippearmaksel ,oljerøret sitter helt i bakant og smører vippearmene, gjør rent rundt ved røret vis det er mye olje klin, start opp motoren, det går greit selv om toppdekselet er av stopp etter noen sekunder, se om det har flommet olje rundt ved røret,er det nesten helt tørt rundt ved røret, og ikke noe antydning av lekkaje er det ikke her problemet er, men er det mye olje som flommer ut her i bakant er det mest sannsynlig at en av o-ringene som skal tette er defekte, grunnen til at det må være helt tett her er at oljen kommer i store mengder og renner ned forbi ånde utluftingen dermed trykker utluftingen opp til filteret med seg oljen og trykker den vidre ut og igjennom filteret /overtrykks ventilen i motorrommet , er det her feilen ligger så bør du ikke bare kjøpe o-ringene men komplett sett med røret også derfor at det kan være feil på røret også, dette koster under 500 kr hos volvo ,det er lov å håpe.lykketil :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt poeng windy 26. Har man tatt av vipearmsbrygga, og skal montere den igjen er det lett i farta og overse enden på oljerøret som skal presses ned i hullet i topplokket. Husk å tre på O-ringen på røret, ellers vil det lekke ut store oljemengder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, Manito det kan jeg gjerne vise deg når anledningen byr seg. Nå til helga kan det ikke bli, for da skal vi til Oscarsborg og se opera. Som mange andre påpeker kurerer ikke metoden en sliten VP med lekkasje gjennom ringene. Det fjerner det meste av symptomene. På sikt er det allikevel ingen vei utenom en overhaling.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

flott rem

Nå er ikke dette noe stort problem hos meg enda men ser av og til etter lengre kjøring på høye turtall at styrbord motor kaster ut litt olje

Snakket med Terje på Vallø om dette i fjor å han nevnte vel det samme ( brukte kanskje 1-2 liter olje i løpet av hele sommeren)

er mest intresert i hvor på motoren dette veihuset sitter og hvordan det gjøres enklest jeg da (trenger jo ikke finne opp hjulet på nytt)

 

Mvh

Torbjørn

Link to post
Share on other sites

Da har du nok en rimelig frisk og fin motor, 1-2 liter ila. sessongen høres ganske så normalt ut. Motorer SKAL bruke olje. Bruker ikke motoren olje ila, sessongen er det noe feil fatt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jo, men det er vel Volvo du har, ikke sant? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...