flex Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Ja Rem ,det er billig og enkelt å sjekke, det med komp test hjelper ikke , en må ta en sylynder lekkasje test :nono: Tar du en kompresjons-test vil du få en indikering om du har lekasje i sylinderen. Dette kan være fra ventiler / gjennomslag. Har du dårlig / ingen kompresjon, går du videre med trykktesting av sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
geir874 Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 (redigert) Har nå fått tatt lekkasje test av motoren, og det var ikke oppløftende På syllinder nr 3 og 4 var det 68% lekkasje.Så motoren må ut men da har jeg noe og finne på i vinter. Hvis en skal bygge om utluftinga av veiv huset og få fjernet filtre og heller ta utluftinga i ventil dekslet samme som B motoren har,må du bytte ut dekslet (inspeksjons-luka) der som org filtret blir satt på. Men org dekslet er festet med muttre er B modell dekslet festet med skruer så her må du enten bygge om det nye dekslet eller å blende det gammle. Kostnaden med nye deler er Kr 1100.- Redigert 21.August.2008 av geir874 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking 31 Svart 23.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2008 Er det en enkel sak å utføre en lekkasje test,eller er det en stor sak som koster flere lapper på verksted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
geir874 Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 For å ta en lekkasje test må du ha en lekkasje måler dette er noe de fleste bilverksteder har,men hvis du ikke er sikker på hvordan dette gjøres så tar du kontakt med en Volvo penta verksted som kan utføre dette. Men du må nok regne med at det koster, for det tar et par timer å utføre testen. Ut med alle diesel dysene av med topp deksla osv Men hvis du har problemer med at olja kommer opp av utluftings filtret under kjøring, kan du regne det som ganske sikkert at du har gjenomslag i motoren din Hvor mange timer har motoren gått? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking 31 Svart 25.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2008 Motoren har gått 1090 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
geir874 Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Det viser seg nor jeg nevner dette problemet med olje i utluftings filtret til de som har erfaring med volvo penta at de fleste motorene som har problemet har gått rundt 1000-1200timer. Så for at du skal være på den sikre siden,så ville jeg tatt kontakt med et verksted som kan hjelpe deg med å få utført denne testen Hilsen en som nå må si til fruen at syden turen i vinter blir det ikke noe av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Mange motorer er kjørt med olje som ikke klarer å holde motoren ren. Det som da skjer er at stempelringene kokser fast og gjennomslag skjer når motoren blir varm. Har på flere motorer kjørt motor-rens pga. gjennomslag og motoren har blitt merkbart bedre og videre rep. har blitt unødvendig. Kan være verdt å prøve først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Har på flere motorer kjørt motor-rens pga. gjennomslag og motoren har blitt merkbart bedre og videre rep. har blitt unødvendig. Interessant, hva slags motorrens er det du har brukt? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Har brukt flere merker og vil vel ikke si at den ene er bedre enn den andre, alle har funket bra. En motor hadde tett oljekanal til kamakslingen og var moden for overhaling men en omgang med oljerens løsnet opp kanalene og motoren gikk mange tusen km etter dette. Det finnes rens både for motorolje og for drivstoff-systemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Jeg har nå brukt "rem-metoden" på babord motor, da den kastet olje ut av veivhusfiltret. Skal prøve å huske å ta et bilde som viser ombyggingen. Takk til rem og Loveboat som alltid er hjelpsomme når noe i motoren skal gjøres! I morgen tusler vi utpå for en helgtur og jeg er spent om BB motor holder tett. Motoren er nå nymalt og oppsamlingspanna i bunnen er ren. Vi tar en tur rundt i marsjfart før vi setter snuta hjemover på søndag. SB-motor er helt tørr, foreløpig. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Har fått pris fra VP-forhandler for å erstatte "åndefilter" (som de kalte det) på VP41A med VP41B-løsningen: 1 stk lokk(toppdeksel), 1 stk muffe, 1 stk Rør, 1 stk Filter, 1 stk Lokk (side) og 1 stk pakning. Sum ca 2.200. Nesten 3 x pris i forhold til den nevnt i innlegg #2, men VP-deler er dyre. Det er mulig å improvisere med andre løsninger, f.eks. å lufte ut gjennom skrogsiden via "oppsamlingsboks" for oljedamp (har jeg hørt). Men original-løsningen (41B) er vel den beste? Tilføyet: Men er det slik at 41B-løsningen vil grise til turboen med olje, noe som er nevnt i en annen tråd? Det var i alle fall lufting via toppdeksel med slange inn på luftfilteret, men kanskje ikke originale greier? Redigert 11.September.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Den prisen jeg oppga er hva jeg betalte for 6 år siden til min gamle båt. Du trenger strengt tatt ikke sidedekselet med pakning. Det utgjør innpå halve prisen vil jeg tro. Da slipper du å ta av intercooleren også. Det du gjør er å sage av adapteret til det gamle åndefilteret og proppe hullet med en alubolt eller lignende med rett dimensjon. Lim alubolten i hullet med Aralditt. Jeg tettet også overtrykksventilen som sitter rett ved siden av filteradapteret. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Takk for tipset. Enklere og høres greit ut. Ja, deleprisene har nok gått mye opp på 6 år, helt sikkert. Sidelokk + pakning ca 260 kroner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Til rem el. andre som har peiling: Er det mulig å bruke det ytre av et filter (fjerne innmaten), kappe det ca. på midten, og så montere en slangestuss i bunnen av filteret, og slik at det blir tett. På den måten er det mulig å lufte ut gjennom skrogsiden via slange og en "oppsamlingsboks" for oljedampen. Denne løsningen må vel bli den enkleste (og billigste). Et lokalt verksted mente løsningen var å dreie en slangestuss som passet i stedet for filteret, men de hadde ikke tid til å gjøre denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
geir874 Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Jeg kjøpte inn Nytt topp deksel til 41 b motoren(der fulgte filtret som ligger inni dekslet med)med pakning og sidedeksel med pakning. Dette blei kjøpt i august mnd fra Framnæs Maritime sandefjord Betalte ca kr 1150.- + frakt Den orginale slangen som sitter på utluftinga er for liten,så her må en bruke en større dim.Har prøvd denne løsningen med å ta utluftinga på topp dekslet i steden for ut filtret som er på A motoren ,dette fungerte ikke på min motor den kastet ut olje der også. Så nå er motoren ute for å bytte stempel og foringer. Hadde lekasje test av motoren og der blei det konstantert at det var gjenomslag på flere av syl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
geir874 Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Ja nå er delene kommet og er i gang,med å bytte foringer og stempler Bestilte delene hos marineteknikk( http://www.ytreboe.com/shipping.php Her var det topp service Delene kom på kr 31 000.- ink mva for et komplett overhaling set med pakninger,stempel,foringer +++ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Til rem el. andre som har peiling:Er det mulig å bruke det ytre av et filter (fjerne innmaten), kappe det ca. på midten, og så montere en slangestuss i bunnen av filteret, og slik at det blir tett. På den måten er det mulig å lufte ut gjennom skrogsiden via slange og en "oppsamlingsboks" for oljedampen. Denne løsningen må vel bli den enkleste (og billigste). Et lokalt verksted mente løsningen var å dreie en slangestuss som passet i stedet for filteret, men de hadde ikke tid til å gjøre denne jobben. Jeg har ført slangen inn i ei plastflaske og en ny slange derifra og inn i luftfilteret, dette for å overvåke hva som kommer i fra veivhuset - til nå kun noen få teskjeer med olje. Dia på slangen er ca. 12 - 15 mm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Ja nå er delene kommet og er i gang..... Husk å sjekke kamaksling og ventilløftere når du først gjør en slik omfattende jobb. VP spiser løftere og kammer ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Ja nå er delene kommet og er i gang,med å bytte foringer og stempler Går du for 41B stempler med høyere komp med det samme du er igang? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
geir874 Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Går du for 41B stempler med høyere komp med det samme du er igang? Har satt inn B stempler,øker da komp til 17,5 i fra 16 som A motoren har,så får vi satse på at også røyken ved start av kald motor gir seg noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Ja, det bør bli en bedring, men du bør nok også bytte til 2-stegs dyser som i B-versjonen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 jeg har en 41a motor som ikke røyker og er letstatet .. kan det være disse tingene er skiftet på min motor også da ? Karsk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Det er godt mulig KaRsK. Volvo solgte vistnok ombyggingssett til en rimelig penge på beg. av -90 tallet. Mange skal være ombygd. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
geir874 Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Ifølge Volvo Penta er det først på kad motorene det er 2-stegs dyser. forskjellen på dysene på A og B motoren er at A har 4 hull mens B dysene har 5. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Jepp. trekker meg på den geir874. Uansett bør men vel også bytte dysene for å oppnå full 41B spec.? Mener at også dyser inngikk i ombyggingssettet til Volvo. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.