geir874 Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Skulle nok gjort det, men Det blei satt inn nye dyser våren 2007 har hatt disse nå i test benk og de var ok Så jeg får se nor motoren er i gang i gjen om det er nødvendig. Ønsker alle sammen en Riktig God Jul Sitér dette innlegget Link to post
Goggen 2 Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) Ja nå er motoren på plass i gjen.motoren malte fint som bare det,men det manglet 400 omdreininger har feil søkt etter alle kunsten regler og feilen var en tann feil på registret og feil på diesel pupe regulatoren. Hadde også dysene ute til sjekk,Motoren er ikke til å kjene i gjen ryker veldig litte nor den er kald og nesten ikke ved varm motor,så det fungerte bra med B stempel Så nå får jeg håppe at allt fungerer topp i sommer. Redigert 23.Mai.2009 av Goggen 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Er det full ombygging fra A til B versjon du har foretatt? 41A'n min ryker så det holder. Har gått drøye 4000 timer. Dysene er vistnok byttet for ett par år siden. Bortsett fra det så har det aldri vært skrudd noe av betydning på motoren. Så det er vel på tide med en kvalifisert gjennomgang. Regner med at hoveddelen av båtpengene til høsten/vinteren vil gå med til dette. Noen som har peil på hva en overhaling og ombygging til B, vil koste på ett verksted? Har litt for mange tommelltotter til at jeg våger å gi meg i gang med ett sånt project selv. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Goggen 2 Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 (redigert) Er det full ombygging fra A til B versjon du har foretatt? 41A'n min ryker så det holder. Har gått drøye 4000 timer. Dysene er vistnok byttet for ett par år siden. Bortsett fra det så har det aldri vært skrudd noe av betydning på motoren. Så det er vel på tide med en kvalifisert gjennomgang. Regner med at hoveddelen av båtpengene til høsten/vinteren vil gå med til dette. Noen som har peil på hva en overhaling og ombygging til B, vil koste på ett verksted? Har litt for mange tommelltotter til at jeg våger å gi meg i gang med ett sånt project selv. Det jeg gjorde under overhalingen var og bruke B motor stempel og foringer en øker da kompen til 17.5 da A motoren har 16,det gjør at motoren ikke ryker så mye. Bygde også om veivhus utluftinga fra orginale a motoren som har utondings filter i bakkant av motoren til å ha utluftinga i toppdekslet som nyere 41 motorer har. ellers bytta jeg allt av lager og pakninger,slipet ventiler og ventil seter. Hadde også diesel pumpe og dyser til sjekk og justering. Røyken ved kald motor er nå redusert meget i forhold til det den var før overhalingen. Jeg byttet ikke til B motor dyser, fungerer bra med de orginale A dysene Gjorde denne jobben selv og Delene fra (www.ytreboe.com)kom på ca kr 32 000.- + da det jeg betalte for pumpe og dyse justering (kr 6 500.-) Trur nok at hvis du levere båten til et verksted som skal utføre denne jobben fra A til Å vil nok denne jobben komme fort på en 70-80 000 kr Redigert 25.Mai.2009 av Goggen 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thilde Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Tar opp denne tråden! Har en Volvo penta 41a gantid 1200 timer.Motoren er ombygd med utlufting av veivhus gjennom slange fra bakre toppdeksel.(som andre har gjort tidligere nevnt i denne tråden) Slangen går inn i en kanne for å samle opp event oljesøl. Ved sesongstart var oljestanden opp til max,og ved belastning av motoren med 3200 - 3400 omdr kom det noe olje. Nå etter kjørte ca 50 timer er oljestanden nede på midten av pinnen og det kommer nesten ikke olje i kannen.Spørsmålet er, mange sier at på 41 motoren skal man ikke fylle på mer en til midten av pinnen,da den bare kaster oljen ut?. Andre sier at når motoren hiver ut olje slik,så er det gjennomslagi i en eller flere sylyndere. Det er ikke noe antydning til luft ut av oljepåfyllingslokket ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Siden jeg også har fått dette problemet på min TAMD41A løfter jeg dette emnet igjen. Til dere som har gjort denne jobben (geir874, Goggen 2 og kansje flere) har det vært kjekt å få tilbakemelding på ev. problemer under veis og andre nyttige tips. Skifter dere kun det som kommer i settet eller er det flere ting som dere skifter under veis? Er det behov for noe spesialverktøy? Er ellers godt bestykket med verktøy og har hele verkstedmanualen. Har bedt om pristilbud fra Marineteknikk på ombyggingssett og har planer å ta ut motor ganske snart. Så denne vinteren blir det nok ikke problemer med fritiden. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Intresant tråd detta , men er stille her da flere lurer litt enda . Chanty har bygd om litt , kansje han kunne kommet med bilder eller en forklaring på hva han har gjort.Det var en løsning som var billig og funker helt bra hos han,så kansje noe for andre. PS:Du skulle jo lage dette for meg også du Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
index Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Spørsmålet er, mange sier at på 41 motoren skal man ikke fylle på mer en til midten av pinnen,da den bare kaster oljen ut?. Dette er en grei regel uansett motortype. Motorer har en tendens til å bruke litt mer olje når man fyller helt til topps, særlig i en båt der motoren står skrått. Så hvis man som grunnregel kun fyller til midt på pinnen fungerer det hele så meget bedre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimba Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Hei Tar opp en gammal tråd her kun for å tilføre litt info , Marinedeler.no selger kit for flytting av utluftingen om noen skulle ønske .... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jori Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Til dere som har bygd om, ett praktisk spørsmål: tegninger viser at det under ventildekslet egentlig skal monteres en innsats (sikkert ett slags stålfilter). Marinedeler nevner ikke noe om dette i sitt ombygningskit. Hva har dere gjort i praksis? Jeg står på trappene for å bestille deler til denne ombyggingen nå, (får mekke når man ikke kan kjøre ut (mye dårlig vær)). Kommer til å bestille nytt blendedeksel så jeg må av med intercooler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.