Jump to content

Volvo Penta 41A blåser ut olje av veivhusfilter

Viking 31

Recommended Posts

• 5 måneder senere...

Ja nå er motoren på plass i gjen.motoren malte fint som bare det,men det manglet 400 omdreininger har feil søkt etter alle kunsten regler og feilen var en tann feil på registret og

feil på diesel pupe regulatoren.

Hadde også dysene ute til sjekk,Motoren er ikke til å kjene i gjen ryker veldig litte nor den er kald og nesten ikke ved varm motor,så det fungerte bra med B stempel

Så nå får jeg håppe at allt fungerer topp i sommer.

Redigert av Goggen 2 (see edit history)

Er det full ombygging fra A til B versjon du har foretatt?

41A'n min ryker så det holder. Har gått drøye 4000 timer. Dysene er vistnok byttet for ett par år siden. Bortsett fra det så har det aldri vært skrudd noe av betydning på motoren. Så det er vel på tide med en kvalifisert gjennomgang.

Regner med at hoveddelen av båtpengene til høsten/vinteren vil gå med til dette.

Noen som har peil på hva en overhaling og ombygging til B, vil koste på ett verksted? Har litt for mange tommelltotter til at jeg våger å gi meg i gang med ett sånt project selv.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er det full ombygging fra A til B versjon du har foretatt?

41A'n min ryker så det holder. Har gått drøye 4000 timer. Dysene er vistnok byttet for ett par år siden. Bortsett fra det så har det aldri vært skrudd noe av betydning på motoren. Så det er vel på tide med en kvalifisert gjennomgang.

Regner med at hoveddelen av båtpengene til høsten/vinteren vil gå med til dette.

Noen som har peil på hva en overhaling og ombygging til B, vil koste på ett verksted? Har litt for mange tommelltotter til at jeg våger å gi meg i gang med ett sånt project selv.

Det jeg gjorde under overhalingen var og bruke B motor stempel og foringer en øker da kompen til 17.5 da A motoren har 16,det gjør at motoren ikke ryker så mye.

Bygde også om veivhus utluftinga fra orginale a motoren som har utondings filter i bakkant av motoren til å ha utluftinga i toppdekslet som nyere 41 motorer har.

ellers bytta jeg allt av lager og pakninger,slipet ventiler og ventil seter.

Hadde også diesel pumpe og dyser til sjekk og justering. Røyken ved kald motor er nå redusert meget i forhold til det den var før overhalingen.

Jeg byttet ikke til B motor dyser, fungerer bra med de orginale A dysene

Gjorde denne jobben selv og Delene fra (www.ytreboe.com)kom på ca kr 32 000.- + da det jeg betalte for pumpe og dyse justering (kr 6 500.-)

Trur nok at hvis du levere båten til et verksted som skal utføre denne jobben fra A til Å vil nok denne jobben komme fort på en 70-80 000 kr

Redigert av Goggen 2 (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Tar opp denne tråden!

Har en Volvo penta 41a gantid 1200 timer.Motoren er ombygd med utlufting av veivhus gjennom slange fra bakre toppdeksel.(som andre har gjort tidligere nevnt i denne tråden)

Slangen går inn i en kanne for å samle opp event oljesøl.

Ved sesongstart var oljestanden opp til max,og ved belastning av motoren med 3200 - 3400 omdr kom det noe olje. Nå etter kjørte ca 50 timer er oljestanden nede på midten av pinnen og det kommer nesten ikke olje i kannen.Spørsmålet er, mange sier at på 41 motoren skal man ikke fylle på mer en til midten av pinnen,da den bare kaster oljen ut?.

Andre sier at når motoren hiver ut olje slik,så er det gjennomslagi i en eller flere sylyndere.

Det er ikke noe antydning til luft ut av oljepåfyllingslokket ved belastning.

• 2 måneder senere...

Siden jeg også har fått dette problemet på min TAMD41A løfter jeg dette emnet igjen.

Til dere som har gjort denne jobben (geir874, Goggen 2 og kansje flere) har det vært kjekt å få tilbakemelding på ev. problemer under veis og andre nyttige tips.

Skifter dere kun det som kommer i settet eller er det flere ting som dere skifter under veis? Er det behov for noe spesialverktøy? Er ellers godt bestykket med verktøy og har hele verkstedmanualen.

Har bedt om pristilbud fra Marineteknikk på ombyggingssett og har planer å ta ut motor ganske snart.

Så denne vinteren blir det nok ikke problemer med fritiden.

• 2 uker senere...

Intresant tråd detta , men er stille her da flere lurer litt enda . Chanty har bygd om litt , kansje han kunne kommet med bilder eller en forklaring på hva han har gjort.Det var en løsning som var billig og funker helt bra hos han,så kansje noe for andre.

PS:Du skulle jo lage dette for meg også du :wink:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Spørsmålet er, mange sier at på 41 motoren skal man ikke fylle på mer en til midten av pinnen,da den bare kaster oljen ut?.

Dette er en grei regel uansett motortype. Motorer har en tendens til å bruke litt mer olje når man fyller helt til topps, særlig i en båt der motoren står skrått. Så hvis man som grunnregel kun fyller til midt på pinnen fungerer det hele så meget bedre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 år senere...
  • 3 år senere...

Til dere som har bygd om, ett praktisk spørsmål:

tegninger viser at det under ventildekslet egentlig skal monteres en innsats (sikkert ett slags stålfilter). Marinedeler nevner ikke noe om dette i sitt ombygningskit. Hva har dere gjort i praksis?

Jeg står på trappene for å bestille deler til denne ombyggingen nå, (får mekke når man ikke kan kjøre ut (mye dårlig vær)). Kommer til å bestille nytt blendedeksel så jeg må av med intercooler

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...