Jump to content

Volvo Penta 41A blåser ut olje av veivhusfilter


Viking 31

Recommended Posts

Ja Rem ,det er billig og enkelt å sjekke, det med komp test hjelper ikke , en må ta en sylynder lekkasje test :nono:

 

Tar du en kompresjons-test vil du få en indikering om du har lekasje i sylinderen. Dette kan være fra ventiler / gjennomslag.

Har du dårlig / ingen kompresjon, går du videre med trykktesting av sylinderen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nå fått tatt lekkasje test av motoren, og det var ikke oppløftende

På syllinder nr 3 og 4 var det 68% lekkasje.Så motoren må ut men da har jeg noe og finne på

i vinter. :headbang:

Hvis en skal bygge om utluftinga av veiv huset og få fjernet filtre og heller ta utluftinga i ventil dekslet

samme som B motoren har,må du bytte ut dekslet (inspeksjons-luka) der som org filtret blir satt på.

Men org dekslet er festet med muttre er B modell dekslet festet med skruer så her må du enten bygge om det nye dekslet eller å blende det gammle. Kostnaden med nye deler er Kr 1100.-

Redigert av geir874 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å ta en lekkasje test må du ha en lekkasje måler dette er noe de fleste bilverksteder

har,men hvis du ikke er sikker på hvordan dette gjøres så tar du kontakt med en Volvo penta verksted

som kan utføre dette.

Men du må nok regne med at det koster, for det tar et par timer å utføre testen. Ut med alle diesel dysene av med topp deksla osv

Men hvis du har problemer med at olja kommer opp av utluftings filtret under kjøring, kan du regne det som ganske sikkert at du har gjenomslag i motoren din

Hvor mange timer har motoren gått?

Link to post
Share on other sites

Det viser seg nor jeg nevner dette problemet med olje i utluftings filtret til de som har erfaring med volvo penta

at de fleste motorene som har problemet har gått rundt 1000-1200timer.

Så for at du skal være på den sikre siden,så ville jeg tatt kontakt med et verksted som kan hjelpe deg med å få utført denne testen

 

Hilsen en som nå må si til fruen at syden turen i vinter blir det ikke noe av

Link to post
Share on other sites

Mange motorer er kjørt med olje som ikke klarer å holde motoren ren. Det som da skjer er at stempelringene kokser fast og gjennomslag skjer når motoren blir varm. Har på flere motorer kjørt motor-rens pga. gjennomslag og motoren har blitt merkbart bedre og videre rep. har blitt unødvendig. Kan være verdt å prøve først.

Link to post
Share on other sites

Har på flere motorer kjørt motor-rens pga. gjennomslag og motoren har blitt merkbart bedre og videre rep. har blitt unødvendig.

Interessant, hva slags motorrens er det du har brukt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har brukt flere merker og vil vel ikke si at den ene er bedre enn den andre, alle har funket bra. En motor hadde tett oljekanal til kamakslingen og var moden for overhaling men en omgang med oljerens løsnet opp kanalene og motoren gikk mange tusen km etter dette. Det finnes rens både for motorolje og for drivstoff-systemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå brukt "rem-metoden" på babord motor, da den kastet olje ut av veivhusfiltret. Skal prøve å huske å ta et bilde som viser ombyggingen. Takk til rem og Loveboat som alltid er hjelpsomme når noe i motoren skal gjøres! :cheers:

 

I morgen tusler vi utpå for en helgtur og jeg er spent om BB motor holder tett. Motoren er nå nymalt og oppsamlingspanna i bunnen er ren. Vi tar en tur rundt i marsjfart før vi setter snuta hjemover på søndag.

 

SB-motor er helt tørr, foreløpig.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått pris fra VP-forhandler for å erstatte "åndefilter" (som de kalte det) på VP41A med VP41B-løsningen:

1 stk lokk(toppdeksel), 1 stk muffe, 1 stk Rør, 1 stk Filter, 1 stk Lokk (side) og 1 stk pakning. Sum ca 2.200.

Nesten 3 x pris i forhold til den nevnt i innlegg #2, men VP-deler er dyre. Det er mulig å improvisere med andre løsninger, f.eks. å lufte ut gjennom skrogsiden via "oppsamlingsboks" for oljedamp (har jeg hørt). Men original-løsningen (41B) er vel den beste?

 

Tilføyet: Men er det slik at 41B-løsningen vil grise til turboen med olje, noe som er nevnt i en annen tråd? Det var i alle fall lufting via toppdeksel med slange inn på luftfilteret, men kanskje ikke originale greier?

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den prisen jeg oppga er hva jeg betalte for 6 år siden til min gamle båt. Du trenger strengt tatt ikke sidedekselet med pakning. Det utgjør innpå halve prisen vil jeg tro. Da slipper du å ta av intercooleren også. Det du gjør er å sage av adapteret til det gamle åndefilteret og proppe hullet med en alubolt eller lignende med rett dimensjon. Lim alubolten i hullet med Aralditt. Jeg tettet også overtrykksventilen som sitter rett ved siden av filteradapteret.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Til rem el. andre som har peiling:

Er det mulig å bruke det ytre av et filter (fjerne innmaten), kappe det ca. på midten, og så montere en slangestuss i bunnen av filteret, og slik at det blir tett. På den måten er det mulig å lufte ut gjennom skrogsiden via slange og en "oppsamlingsboks" for oljedampen. Denne løsningen må vel bli den enkleste (og billigste). Et lokalt verksted mente løsningen var å dreie en slangestuss som passet i stedet for filteret, men de hadde ikke tid til å gjøre denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte inn Nytt topp deksel til 41 b motoren(der fulgte filtret som ligger inni dekslet med)med pakning og sidedeksel med pakning.

Dette blei kjøpt i august mnd fra Framnæs Maritime sandefjord Betalte ca kr 1150.- + frakt

Den orginale slangen som sitter på utluftinga er for liten,så her må en bruke en større dim.Har prøvd denne løsningen med å ta utluftinga på topp dekslet i steden for ut

filtret som er på A motoren ,dette fungerte ikke på min motor den kastet ut olje der også.

Så nå er motoren ute for å bytte stempel og foringer.

Hadde lekasje test av motoren og der blei det konstantert at det var gjenomslag på flere av syl

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Til rem el. andre som har peiling:

Er det mulig å bruke det ytre av et filter (fjerne innmaten), kappe det ca. på midten, og så montere en slangestuss i bunnen av filteret, og slik at det blir tett. På den måten er det mulig å lufte ut gjennom skrogsiden via slange og en "oppsamlingsboks" for oljedampen. Denne løsningen må vel bli den enkleste (og billigste). Et lokalt verksted mente løsningen var å dreie en slangestuss som passet i stedet for filteret, men de hadde ikke tid til å gjøre denne jobben.

 

Jeg har ført slangen inn i ei plastflaske og en ny slange derifra og inn i luftfilteret, dette for å overvåke hva som kommer i fra veivhuset - til nå kun noen få teskjeer med olje. Dia på slangen er ca. 12 - 15 mm.

Link to post
Share on other sites

Ja nå er delene kommet og er i gang,med å bytte foringer og stempler

Går du for 41B stempler med høyere komp med det samme du er igang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, det bør bli en bedring, men du bør nok også bytte til 2-stegs dyser som i B-versjonen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig KaRsK. Volvo solgte vistnok ombyggingssett til en rimelig penge på beg. av -90 tallet. Mange skal være ombygd.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jepp. trekker meg på den geir874. Uansett bør men vel også bytte dysene for å oppnå full 41B spec.? Mener at også dyser inngikk i ombyggingssettet til Volvo.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...