Gjesti Startet 4.August.2008 Del på Facebook Startet 4.August.2008 :cryin Da kom den dagen som jeg håpet å unngå! Var ute med båten her en tur i dag da alarmen med blinkene rød trekant på alarmpanelet plutselig dykket opp. Jeg har EVC system tachometer med display og modellen er 2006 og her kom infoen CAUTION SEE OP MANUAL og ikke noe mer info. Gikk deretter ned på tomgang og stoppet motor kontrollert,og da forsvinner jo all info for bruker.Startet opp på ny,og når du gir nesten full gass så skjedde det samme på ny. Det hørtes ut som et kraftig klikkelyd fra motoren i forkant samt at en ikke oppnådde max turtall(manglet 200-300 omdr)deretter kom alarmen på ny. Gikk deretter på tomgang inn til brygga og sjekket motor,væskenivåer etc,og alt ser normalt ut. Alarmen ble jeg som sagt ikke klokere på,så jeg kontaktet Volvo Pentas forhandler Garstad i Stavanger. Snakket der med en grei tekniker (Helge)som ikke kunne gi meg noen konkrete svar på problemet.Det kunnne være et forvarsel på injektorer?? Vi ble derfor enige om at jeg kunne tøffe inn til verkstedet deres på kontollert turtall for å få stille diagnose med verktøet deres. Dette skjer i morgen så nå får vi se... Gode råd tas imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Venter spent på historien videre. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) Det er i flere tråder her beskrevet ganske inngående symptomer ved injectortrøbbel. De som har opplevd dette snakker gjerne om "skramlelyd" , ujevn gang og vibrasjoner (særlig på D4 som ofte blir gående på 3 sylindere), mer røyk, mer tungstartet osv. Det aller fleste går det bra for. Motor går i nødmodus, de kommer seg greit til havn og får skiftet injectorer på garantien og alt fungerer som det skal igjen. En alarm kan være skyldes veldig mye mer en injectorerfeil. Disse motorene er utstyrt med avansert elektronikk som faktisk et flotte instrumenter som varsler før noe mer alvorlig skjer. Etter all fokus på injector-feil er det mange som tolker en hver alarm som injcetorfeil. Har hørt om flere som har "glemt å skifte filtre", kjørt med for lite kjølevæske osv. og fått alarmer som de tolker som injectorfeil. La Volvo få sjekke opp og lest ut feilkode, så løser nok saken seg. Men flott om du følger opp med mer info når VP har sett på motoren Redigert 4.August.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) En sak som er velkjent for mange på D serien er at de er veldig følsomme for kjølevæaskenivå. Står på listen min over ting som sjekkes samtidig med at jeg peiler olje. Det har sikkert ikke noe med denne saken å gjøre - men det er verdt å nevne det Redigert 4.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gjesti Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 En sak som er velkjent for mange på D serien er at de er veldig følsomme for kjølevæaskenivå. Står på listen min over ting som sjekkes samtidig med at jeg peiler olje. Det har sikkert ikke noe med denne saken å gjøre - men det er verdt å nevne det Takker for tips,skal sjekke engang til samt så skal jeg prøve å ruse motor til 1500omdr som står beskrevet tidligere i en tråd (Harald..?) og at det vistnok dersom dette var ok ikke var injektorproblem?? Jeg har også hele denne sesongen kjørt på VPs lurium ved hver tankfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg ville ikke gjort NOE som helt med den motoren før du vet hva som er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Gjesti Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Jeg ville ikke gjort NOE som helt med den motoren før du vet hva som er feil. Jeg tuffet inn til Garstad i Stavanger for 1500 omdr og la til kai,tok kontakt med Helge Rossavik som avtalt dagen før. Han fikk Øystein (som jeg tror er verksmester)til å se på motoren pronto. Det var som jeg fryktet defekt injector,så maskinen gikk bare på 3 sylindre. Hadde litt flaks da de tilfeldigvis hadde EN injector på lager,så denne ble derfor skiftet så hele jobben ble gjort på 30min.. Det var en ny type injector men dette hadde ingen innvirkning på de resterende 3 med gammel type. Så var det dette med garanti da.... Dette var vanskelig da jeg som "egen importør" måtte hevde garantiansvar overfor VP,men de lovte å prøve saken for meg.. Dessuten så er Volvo World wide garantien kun 1 å ble det hevdet. Jeg måtte da selvfølgelig betale for gildet der og da,og ville deretter (kanskje) få en kreditnota fra Garstad dersom Volvo gir goodwill. Så her står saken..og regningen for 1 times arb og ny injector med moms kr 4700,-,men servicen hos Garstad var upåklagelig da de satte i gang umiddelbart. Så får jeg vente å se hva Volvo vil gjøre...får kanskje gi dem litt tid Motoren er nå ihvertfall i orden,og like god som før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.