Jump to content

Hilseplikt på sjøen, hvis du har lik båt?

Los Endos

Recommended Posts

Hilser vel på alle jeg får øyekontakt med + noen til, men det har hendt ved noen anledninger at jeg jeg har vært for opptatt med seil e.l. til å prøve å få øyekontakt.

En scand 36 bremset ned fra ca 20-25 knop i Engelsviken (3-knop område) 5 meter bak oss og en halvplaner som passerte med 1,5 meter klaring ved strømstad ble hilst på med hoderisting :crazy:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg gjør som Swande og hilser alltid, uavhengig av båttype, bortsett fra når det er veldig mye trafikk. På en lørdag ettermiddag med fint vær i Indre oslofjord ville man blitt sliten i armen om man skulle hilst på alle. Når man derimot møter en annen båt alene midtfjords, og det ikke er andre båter å se i noen retning, syntes i alle fall jeg at det ville blitt litt rart ikke å hilse. Blir litt som å treffe noen på en smal skogssti i tjukkeste skauen langt fra allfarvei , og passere hverandre på kloss hold uten å si hei.

Jeg hilser på båter i rimelig nærhet, om det er motor, seil, eller hekksjøgeneraler spiller ingen rolle, selv om førere av sistnevnte sjelden hilser tilbake. De tror sikkert at alle armbevegelser er trusler eller besvergelser.

Spøk til side, jeg mener at vi skal forsøke å komme ut av bymodus og inn i en litt langsommere rytme, hvor vi tør hilse på hverandre.

Derfor er jeg en av de gærningene som hilser når jeg er på tur i skauen og fjellet også.

Derfor er jeg en av de gærningene som hilser når jeg er på tur i skauen og fjellet også.

Godt at jeg ikke er alene "gærning". Hilser på alle jeg treffer i skog og mark, hilser på alle på sjøen, hilser når jeg kjører sykkel og møter andre motorsykler. I fjor leide vi oss bo-bil, det viste seg at alle bo-biler hilser på hverandre, noen som vet hvor mange bobiler det egentlig finnes??? Jeg måtte behandles for senebetennelse etter 10 dager i bo-bil.

Jeg var på besøk hos søstra mi, som bor i Oslo. Jeg hilste på den gamle dama som bor i samme oppgang. Hun så forskremt ut, og en stund trodde jeg hun skulle ringe til politiet.

Så nå kjører jeg ikke bo-bil mer, eller hilser på gamle damer i Oslo. Ellers hilser jeg som en gærning på alle. :seeya:

Hilser du på motorbåter også?

Veldig hyggelig i så fall! Jeg kjørte i motorbåt utaskjærs i sommer, og møtte en seilbåt langt uta på havet. Passerte i "hilseavstand", men jeg var visst usynlig for han.

Så motor og seilbåter snakker helst ikke med hverandre? Uten at jeg skjønner hvorfor.

Vi hilser på NESTEN alle, og de fleste hilser tilbake. Hilser ekstra mye på like båter. De aller fleste er veldig hyggelige på sjøen. :flag:

Hilser ALDRI på båter med store hekkbølger og som ikke tar hensyn til saktegående snekker med unger og bikkjer og pikk-pakk som går i dørken. (Jeg har dog vist fingern og tutet på slike båter flere ganger, men de ser seg aldri tilbake til elendigheten de forårsaker) :nono: Hilser ikke på tullinger (eks i år er fyllekjører, folk som kaster søppel i sjøen og seilere som insisterer å krysse uforutsigbart i de trangeste sund slik at vi som er avhengige av noen knops styrefart neste går i fjæresteinene)

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Jeg hilser på menneskene i båtene ikke på båten og da spiller det mindre rolle om det er motor eller seil , kommer det med en enorm hekkbølge i nærheten så hilser jeg hyggelig på han også.

Hytter jeg med neven eller viser fingeren så blir han kanskje sint og tenker at jeg kjører nærmere når jeg treffer en seilebåt neste gang , hilser jeg hyggelig så tenker hun kanskje at det var da en veldig hyggelig kar i den seilebåten , kanskje de ikke er så ille alikevel og da skal jeg være grei og slakke litt ned neste gang.

Nå skal det sies at hekkbølger ikke har plaget meg mer enn 1gang i mitt liv sålenge jeg kan huske og da var det for at jeg seilte meg spinnaker i 1-2sek.m (resulterte bom stopp) og 3stk princess på rundt 60 passerte meg unødvendig nært på tilnærmet tom oslofjord.

Livet er for kort til å ha aggresjon i kroppen når man er ute og seiler

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...