Los Endos Startet 4.August.2008 Del på Facebook Startet 4.August.2008 (redigert) Hei! To ganger i sommer har jeg truffet en båt av samme type som min. Begge gangene hilste føreren av de andre båtene ganske energisk... Eksisterer det en uskreven regel om hilsing på sjøen ved møte mellom like båter? Jeg har en Alfa Romeo som jeg bruker litt om sommeren, og der er det definitivt hilseplikt på andre Alfa Romeoer! Men jeg har hatt båt i mange år, og ikke opplevd dette før... Og jeg kjørte ikke fort i 5 knops sone, og hadde heller ikke fendere eller andre ting hengende ute... Så jeg er ganske sikker på at de hilste... Redigert 4.August.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Tja, en gang var det vel slik at man både hadde god tid og syntes det var hyggelig å hilse på andre som ferdes på sjøen. Et lite vink, som signal på at man ønsker hverandre god tur og slikt. En og annen hilser i dag også, men det virker som om plastjollene syntes det er veldig slitsomt. Seilbåter kan hende drister seg til å hilse på en annen seilbåt, trebåter hilser gjerne på trebåter. Jeg syntes det er hyggelig å hilse jeg, det koster så lite. Men hvor mange som svarer, nei se det - det er jammen ikke så mange lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Min vilje til å hilse er omvendt proporsjonal med størrelsen på hekkbølgen deres Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Vi har hatt en tråd om dette med hilsing på sjøen her inne på forumet....og de fleste mener at det er en uskreven regel om at alle hilser på hverandre...med mindre det er veldig stor båttetthet At folk som har lik båt, og at trebåtfolk hilser på hverandre er en selvfølger, det samme også med seilbåter Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
halo Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Både ungane og eg helsar på det meste vi møter på, synest det er triveleg. Og møter vi ein søsterbåt ropar vi sjølvsagt "Fin båt du har !!!", og ja helsar og vinkar enno meir intenst enn vanleg... Er det tett med båt, nøyer eg meg med å helse på utlendingane slik at dei skal føle seg velkomne........ -- halo Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg hilser på de fleste, men de må jo være innefor en grei rekkevidde.. Hva normen er ?? mindre enn 50 meter kanskje.. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg har i alle år hilst høflig med hånd eller nikk på 99% av alle båter som er nær nok til å se meg , tilogmed color line , i ferien så kjørte jeg eksperimentet jeg har lurt litt på. Siden jeg hilser så hilser de fleste tilbake men i ferien så sluttet jeg å hilse et par dager og da var det utrolig lite hilsing å se fra andre båter (møtte selvsagt ingen BP båter i ferien) Etter det så fikk jeg en følelse av at kanskje andre ser på meg som en slags bygdetulling som er der ute for første gang og hilser i hytt og gevær. Meeen jeg fortsetter vel å heve hånden eller tippe lett på skallen. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Også ivrig hilser, synes det hører med og er oppvokst med det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
BendikTeigene Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) Når jeg kjørte rundt i Oslo på min Aprilia Habana Custom 50CC hilste jeg å andre eiere av samme sykkel konsekvent på hverandre. Tror vel det er litt slikt overalt, har man noe spesielt, og ser en annen med samme type, MÅ man jo hilse. "Vi har kul båt/scooter/bil-hilsing" I skjærdgårsjeeper er det ikke noe gøy å hilse lenger, masse sure folk. Hilser ikke for å få ødelagt humøret mitt heller. I trange leder hvor du møter nær trafikk må man jo hilse/flørte. Det samme i fine trebåter og seilbåter, men da hilser jo ALLE først uansett. Det er kos. Edit: Godt poeng Halo... og jeg gjør det selv. Synes jeg ABSOLUTT alle andre skal gjøre også. Redigert 4.August.2008 av BendikTeigene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg hilser ivrigest på de som padler! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Hvordan hilser de tilbake da? Vifer med padleåra Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Frøken Fryd Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 De kommer ofte ut av rytmen Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 ...og hvis du ligger i havn, og har båt som det står "Bergen" på (og hvordan fjerner man det enkelt?) kan du være sikker på at det kommer en Bergenser roende i jolle som har lik båt og lurer på "Kor i Beerrrgen ligger den båten?" Det er jo forsåvidt bare hyggelig. Båtfolk er generelt det. Men vi var fristet til å sette et kryss med elektrotape over Bergen... Under seilas hilser iallefall jeg på andre seilbåter, og andre båter som "gir inntrykk" og til de som hilser til meg. (Må dog ikke forveksles med hytting med neven etter hekkbølgegeneraler). Like båt som min egen har jeg ikke sett i sommer, men da er det hilseplikt. Men den ene Jolle-Bergenseren hadde iallefall vært mannskap på en lik båt.... (...og så må jeg bare innrømme at jeg (i kajakk) har vært borte ved en lik båt som min egen for noen sommere siden...) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Du fjerner bokstavene ved å varme de opp med en hårføner først. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Dreamer Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 De kommer ofte ut av rytmen Jeg har sluttet å hilse på padlere. De tipper så lett rundt .. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Hilser ofte, og får mye hilsing tilbake, det være seg plast eller tre, seil eller motor. Som paddler hender det at jeg ligger på vent mens større båter krysser min kurs, og da hilser jeg ofte, og selv yrkesbåter hilser da somregel tilbake, hvis de har folk ute (kan hende de hilser ellers også, uten at jeg ser det bak sotete ruter). Det flaueste jeg har gjort, var å ta med meg hilse vanen over på seilbrettet, gikk på trynet i vannet ett par ganger før jeg gav opp det prosjektet PS : Hender hilsingen blir noe anstrengt hvis det er til hekksjøgeneraler som blir for innpåslitne, og er de alt for bøllete hender det jeg hilser med knyttet hånd Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TB2855 Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Hilsing er en fin ting som det blir mindre og mindre av. Ganske synd i grunnen. Når du opplever at andre ikke hilser tilbake så blir det til at du sitter å venter på at de andre skal hilse først, og vist de gjør det så vinker jeg alt jeg greier. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
halvorsen Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 en hils er bare koselig det da , hilser stort sett på det som kan se folket om bord , jentungen hilser på alt og alle spes når vi møter andre bar moro og se 6.7 vester vinke febrilskt, he he samme når jeg kjører mc en, eller er ute med min am car, hilser på likesinede, Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 PS : Hender hilsingen blir noe anstrengt hvis det er til hekksjøgeneraler som blir for innpåslitne, og er de alt for bøllete hender det jeg hilser med knyttet hånd Det kan nok være på sin plass av og til...bare ikke bli fristet til å strekke ut langfingeren... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Flaksvann Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Jeg synes det er hyggelig å kunne hilse, eller gi et lite nikk, når båtene er sånn passe nær. Føler nok at det er mindre hilsing nå, enn det var før. Jeg tror at jo flere båter det er på sjøen, jo mindre hilsing blir det. Håper ikke det blir sånn at hilsingen forsvinner... Når jeg er ute å kjører sykkel er armen ute når jeg møter andre likesinnede på sykkel... Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Hilser på alle innen rimlig nærhet eg, men trur han hekksjøgeneralen imellom holmane mellom Karmsundet og Bokn misforstod den midtre fingen min for helsing. Han måtte bare trenga seg forbi i ett smalt sund. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Manito Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 jeg hilser på alle som er nærme nok og skulle det komme en med samme båt som meg vil jeg nok stoppe han å slå av en prat for jeg har lett i over 2år for å finne en med maken båt Mvh Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) Vi hilser med vink, nikk og smil til alle som er nærme nok til at de kan registrere det, og får mange hyggelige vink og smil tilbake. Ungene oppfordres til å gjøre det samme. Tror det er viktig for å være med å skape en hyggelig stemning til sjøs ( det er vel noe alle ønsker). Samtidig som jeg tror at des hyggeligere flere har det, påvirker det oss igjen til å ønske/ville vise hensyn og ta vare på hverandre . Mulig naivt, men det er jo hyggelig å gi et smil til andre, alternativet er eksempelvis en annen tråd på forumet: "Vil bare takke 2 Hekksjøgeneralene" . Ikke den samme gode stemninga der. Hadde generalene vinket mer, ville de nok fått med seg de andre typene tilbakemeldingene, og om det var riktig, kanskje gjort noe med det... Som regel er det vanskeligere å drite i dem man kjenner, eller som er hyggelige med en... Vi kommer til å fortsette selv om ikke alle gjør det samme tilbake. Redigert 5.August.2008 av Ariel og Fumle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Hilser og nikker hele tiden jeg. Synes det passer seg hvis vi allikavel har øyekontakt. De aller fleste hilser tilbake også. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Victora III Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 På sjøen hilser man uavhengig av båt så sant båt-tettheten ikke er for stor. Var gjennom Blindleia en av de fineste dagene i sommer og båt-tettheten er bare blitt helt ekstrem. Har opplevd mye båter der både i fjor, forfjor og året før der, men i år var det helt ekstremt! Absolutt gjennom hele leia var det kø med 8-10 meter til neste båt. Helt ekstermt! Blindleia er definitivt best i mai og september! Heretter blir det ytre leia i juli på oss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.