Jump to content

Motorreparasjon i Sverige. Må jeg betale ny hk avgift?

NovaMan

Recommended Posts

Hei

En større motorreparasjon venter meg i løpet av vinteren, og det kan synes som om det er like greit å bytte hele motorblokken. Motoren er en GM, og samme motorblokk til denne selges til ulik bruk; industri, bil og båt. Båten ligger for tiden i Sverige. Det er naturligvis betalt hk. avgift på motoren som sitter i båten i dag, men enkelte jeg har snakket med mener at jeg kan risikere å måtte betale hk. avgift på den nye motorblokken på nytt i tillegg til mva.

Jeg greier ikke å lese meg til slike "detaljer" i dokumentasjon som ligger på nettet, men kanskje noen av Båtplassens medlemmer vet noe om dette?

mvh.

Bayman

Stortingets vedtak om avgift på båtmotorer

§ 1. Fra 1. januar 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer (framdriftsmotorer) med kr 143,50 pr. hk. Som båtmotor anses også motorblokker til slike.

§ 3-15-1. Saklig virkeområde

(1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt.

9. Privat marinisering

(jf. saf. § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Så ja du må nok betale HK avgift om blokka/motor byttes i Sverige, husk å betale toll/mva på reperasjons jobben også om den overstiger 6000,- .

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Kjøper du derimot en bilmotor som du tar inn til Norge (som bilmotor) og så selv mariniserer den så slipper du HK avgiften i det minste.

Noen som har sett lista over motor no. for de som det har blitt betalt HK avgift på??

Hei

Bytter en motor identitet om blokka byttes?

Der jeg jobber (hurtigbåt) så kan vi bytte veiv, neste gang alle toppene, så blokka, stempler, foringer, osv. men motoren har fremdeles det orginale motornummer, og logisk sett så skal en vel ikke betale hk avgift 2 ganger på samme motor? :confused:

Hei og hå

Regent

Jeg ville tatt en prat med Tollvesenet om dette. Selv om de kan være nokså firkantet så er de mennesker de og. Moms på verkstedsregnigen slipper du ikke unna men når du kondemnerer den blokka som er betalt avgift for så vil jeg tro du skulle slippe ny avgift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hvis du kjøper en long- eller shortblock motor for GM 305 eller 350 er ikke dette en båtmotor. Hvis denne settes i en båt, er dette en privat marinisering som er tillatt. Det som kreves er at du som privatperson importerer motoren i diit navn.

Det er mange som selger overhalte long og short bock på Ebay.

Hamish, det stemmer akkurat med det Tollvesenet fortalte meg og som jeg gjorde for noen år siden med en Detroit Diesel 8.2T. Det blir likevel litt forskellig her da et verksted skal gjøre jobben. Jeg ville nok sjekket dette med Tollvesenet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Det kan søkes om refusjonn av hk avgifta på den gamle blokka , men om motoren har hvert i bruk en del tid etter avgifta er innbetalt så kan den ikke kreves refundert.

Slik som du fremstiller reprasjonen -ny motorblokk med marinisering , så skall det svares hk avgift på den.

Rissikoen for å bli stoppa på turen hjem er vell liten og det kan ikke i etterttid kreves hk avgift om du sier du har gjort det selv og om du blir stoppa så kan dette ordnes når du kommer hjem.

Jeg ville tatt en prat med Tollvesenet om dette.

Moms på verkstedsregnigen slipper du ikke unna men når du kondemnerer den blokka som er betalt avgift for så vil jeg tro du skulle slippe ny avgift.

Dette tror jeg er riktig. Ring og spør Tollvesenet om dette.

De jeg har pratet med der er faktisk hyggelige mennesker :smiley:

Men sørg for å få det de sier skriftlig og at de er sikre på det de sier.

Få det gjerne bekreftet av en annen.

Ja jeg snakker av erfaring :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Kjøper du derimot en bilmotor som du tar inn til Norge (som bilmotor) og så selv mariniserer den så slipper du HK avgiften i det minste.
Hamish, det stemmer akkurat med det Tollvesenet fortalte meg og som jeg gjorde for noen år siden med en Detroit Diesel 8.2T.

Ok, så det betyr altså at det er avgiftsfritt å importere motor til bil?

Eller er HK avgiften man slipper, men må betale mva?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jepp, Hk-avgift er en ren båtavgift men moms gjelder uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...