Jump to content

Sør England til Oslo. Valg av rute. Alle tips tas i mot med takk.

Hamish

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en Storø 34 i England. Båten skal restaureres og hentes i juli neste år. Planen er å kjøre denne hjem. Båten ligger i nærheten av Portsmouth. Tenkt rute er langs kysten til Dover, deretter over kanalen over til Oostende. Videre langs Belgia og Holland frem til utløpet av Elben, gjennom Kielerkanalen og opp gjennom Øresund og svenskekysten hjem til Oslo.

Har noen erfaringer med denne ruten? Har noen andre forslag? Spesielle ting som man skal være særlig oppmerksom på?

Edited by Hamish (see edit history)

Hei Hamish,

velkommen til Baatplassen.no!

Jeg vil anbefale deg å gjøre tittelen mye mer beskrivende i forhold til det du ønsker hjelp med, ellers så blri tråden din mest sannsynligvis stengt av moderator :-)

Eks: "Ønsker tips til rundtur i Europa med ny båt" eller tilsvarende.

Jeg har ingen tips i så måte, men veldig mange her har det ;-)

Edited by psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Desverre ingen tips fra meg heller akkurat nå.. Kun at vi planlegger samme turen/ruten neste sommer, bare med Oslo som utgangspunkt.

Sannsynligvis kutter vi rett ved Belgia, om vi i det hele tatt kommer oss gjennom kanalene. (Kan fort bli kjedelig med ny rask båt).

Skal følge med her, så kanskje vi får tatt en pils i feks Rendsburg midtsommers? Hehe

Edited by BendikTeigene (see edit history)

Bra Hamish, det er en tittel som forteller hva tråden handler om. Velkommen til Baatplassen forresten.

Jeg ville tatt kontakt med Norsk Båtsenter i Bergen eller i Oslo og forhørt meg om hvilken rute Princesskonvoyene går. Tror den går over fra Sørkysten av GB til Belgia/Nederland og til til Muynden. Videre langs kysten opp til grensa DK/D, videre opp vestkysten av DK og derfra over til en av Sørlandsbyene hvis den skal til Bergen eller over til Svenskekysten hvis målet er Oslo.

Husk strøm og tidevann i kanalområdene som er noe helt annet en hva vi er vant til. Bla. har du snevre "tidsvinduer" for å komme inn og ut av havner langs kanalen.

Spennende tur. Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson