Jump to content

Tips Penta MD 32 ønskes.

Hamish

Recommended Posts

Jeg har blitt den stolte eier av en Storø 34 med MD 32 motorer. Eksosmanifoldene skal skiftes og motorene skal gjennom full service. Utover korrosjon i manifoldene er motorene i god stand. Hva bør rutinemessig gjennomgås under service. Hva bør gjøres på årlig service senere for å holde motorene i live lengst mulig? Har noen erfaring med disse motorene, holdbarhet, ytelse, drivstoff forbruk, idealturtall etc.

Søk litt på MD32 og du vill finne mye, det er nok ikke de beste motoren VP har lagd.

Men om de ikke belastes for hardt så holder de nok. Ved hardkjør har de hatt en tendens til at toppene krøller seg (ofte omtalt som krølltopp) med resultat deffekt toppakning.

Sjekk disse linkene

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5543

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37883

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Grattis med flott båt.

Dette er en fransk motor med alu topp. kom i 96 - 106hk versjon "Indenor". det er kjøle problemer denne motoren er svak for, videre at toppen vrir seg som følge av dette. Jeg råder deg å være nøye med kjøle anlegget, gjør dette under servisen. Med riktig stell er dette gode motorer.

Lykke til..

Har selv hatt MD 32 og var veldig fornøyd med den motoren. De er som nevnt tidligere litt utsatt for temperatursvingninger men jeg opplevde motoren som pålitelig. Det jeg gjorde var at jeg ettertrakk toppen hver vår før sjøsetting. Dette gjøres ved å slakke alle boltene i riktig rekkefølge så dra de til i 2 omganger. Først på halvparten av maks moment så fullt moment. Dette sto klart og tydlig i instruksjonsboka at dette måtte gjøres hvis motorene sto stlle over lengre tid. Og det gjør de jo over vinteren.

Gjør man dette så er ikke dette noen "krølltopp". Jeg har aldri hatt en motor med så pen gange noen gang :seeya:

Lykke til!

Dette var vel en motor som var en hodepine for Volvo. De er ikke mye stolte av den motoren i dag nei :lol: MD21 er jo heller ikke kjent for å tåle alt mulig heller, siden det er nesten samme motor med alu.topp :sad:

Kom de i `96?

På min far`s Storø Baltic 34 fra 1971 var det to MD32.

Virket stort sett ok bort sett fra litt diesel lekkasje i pumpe og ledninger pga dårlige pakninger.

Hadde aldri noe kjøle problem disse motorene. Men de ble aldri kjørt på fullt heller.

Var med fra Ærø syd Danmark til Norge og de gikk 10 timer hver dag i strekk uten problem.

Sjekk diesel pumper, injektorer, stempler/ringer, lagre og hone sylindre. Topper plan slipes og ventiler slipes.

Eksos manifolder er sjøvanns kjølte, så de må byttes om de er rustet istykker. Merkes sikkert om det er tilfelle.

Kjølevanns inntak/filter og impeller samt termostat sjekkes. Oljekjøler må og renses i tillegg til varmeveksler.

Tar du ut motoren av båten så burde blokken renses innvendig.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop