Jump to content

"Førstegangskjøp"


Egat

Recommended Posts

Heisann forum.

 

Er på utkikk etter båt om dagen. Fra å ha "lekt" med båt i 14"-klassen er jeg nå på jakt etter litt mer båt.

 

Krav: driftssikker, gode overnattingsmuligheter med tilhørende muligheter for matlaging/dusj og WC.

 

Har gitt meg selv 500.000 å bruke. Kanskje lite men et sted må man begynne. Ser det florerer av flotte Amerikanske båter, men har lest både det ene og andre om importørene. Gjør meg veldig usikker.

 

Noen som har gode forslag i denne jungelen?

 

På forhånd takk! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uansett type båt dvs. seil / motor, planende / halvplan / snekke, så skal du selge en gang også. Kjøp derfor et kurrant og godt etablert merke som har tillit i markedet. Det svarer seg på sikt sjøl om du kanskje må betale noe mer i utgangspungtet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder norske båter ender jeg stort sett opp med eldre båter, og blir da litt skeptisk til motor..?

Det er veeeeldig avhengig av motormodeller osv. Jeg ville heller hatt en gammel aqad41 fra 1986 enn en 1994 KAD42 (umodifisert). AQAD40(B) og 41 er knallfine motorer, kad 32,43 og 44 er bra, Mercruiser 4,2 literen 200HK og oppover er også grei. Med godt vedlikehold overlever alt, med ræva/manglende vedliekhold kan alt kjøres istykker :-)

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Var nok litt kjapp og siterte litt mye :smiley:

 

Prøver derfor igjen;

Vi er 2 stk, og båten vil bli brukt på Helgelandskysten.

Helgeturer i første omgang, men noe lenger kan også være ønskelig.

Motorbåt er nok det vi ser etter. (Bayliner, Sea Ray, Rinker etc.) Liker denne typen båter og hvordan løsningene er, men er åpen for alt.

Link to post
Share on other sites

:

 

Jeg gikk i igjennom den samme prosessen som deg for to år siden, la lista litt lavere enn deg, men også for meg ble det fort at det ble valg mellom ca 20 år gammel Norsk båt eller ca 10 år gammel amerikaner for samme pris. Også jeg likte design å løsninger på 10 år gamle amerikanere mye bedre enn eldre norske.

 

Jeg endte opp med en Sea Ray 240 Sundancer med nyere dieselmotor.

Vi valgte åpen båt da båtliv for meg er vind i håret og solbrendt i nakken :wink:

Men FB er jo også til å leve med.

 

Litt avhengig av hvor stor båt du vil ha så ville jeg sett på Sea Ray Sundancer modeller fra ca 1995 eller nyere.

Bayliner 2855 og FB versjonen 2858 er kjekke båter. For meg var diesel et must :yesnod:

 

Både Sea Ray og Baylinere begynner å bli etablerte merker her på berget så salg om noen år bekymrer jeg meg ikke for.

 

Prismessig så kommer ofte Bayliner noe bedre ut enn Sea Ray. Sistnevte er priset en del høyere i USA enn Bayliner.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

sleng på 100 lapper til og skaff deg en 1-3 år gammel sea ray 275(nye typen)

til denne prisen får du den kun med en bensinmotor,men hva gjør vel det når prisforskjellen fullstendig er i ferd med å viskes ut(10,79,- dolvik marina søreide 03/08-08)..

dette er en en båt som er godt utstyrt i standard versjon,4 faste køyeplasser,bra bysse,wetbar+alt dette i tillegg til at dette er en båt som er kjent for gode sjøegenskaper.

smukke linjer som få!!

 

uansett hva valget faller på vil du nok bli fornøyd skal du se.

å kjøpe ny båt er kjempegøy!!!!!!!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

:

Litt avhengig av hvor stor båt du vil ha så ville jeg sett på Sea Ray Sundancer modeller fra ca 1995 eller nyere.

 

Hvis du skal bytte motor til diesel er jeg enig i at 1995 eller nyere kan passe. Selv tok jeg hjem en 240 2003 mod og beholdt 5.0 MPI motoren som hadde gått 197 timer. Båten var strøken og du får da også den nye layouten som kom i 2003. Regn litt på dette med bensin kontra ny diesel. Si ifra om du kommer frem til en annet regnestykke enn meg, nemlig å beholde den nesten nye MPI motoren som står i disse båtene.

 

Ville ikke vurdert Bayliner siden dette er "lillebroren" til Sea Ray og naturlig nok er en litt billigere utgave. Jeg kan røpe prisen til deg hvis du sender meg en direkte melding, men den holder seg godt under dine 500'

 

Kurt Børge

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Klarer ikke dy meg siden du raskt listet opp noen amerikanere jeg også har sett på de siste årene (riktignok uten å kjøpe noe ennå, men...).

Vi har altså i flere år sett på amerikanske (pluss Bavaria) båter i størrelse 25-29 fot med stikkabin, og synes denne løsningen er genial selvom båtprofilen for de korteste båtene kan se litt vel stutt og boblete ut (men det tar jeg ikke så nøye).

 

Kort oppsummert fra hukommelsen (så tjukt med forbehold her, altså!) er det disse båtene vi har sett på:

 

Monterey

Disse virker å ha litt ekstra kvalitetsfokus, og er også litt dyrere - men stort pluss for delikate interiørfarger i motsetning til mye grelt mønster på putetrekk etc fra andre amerikanere! Mener også du får en del utstyr inkludert som kan være ekstra på andre (uten at jeg husker detaljer, så /kan/ det f.eks. være snakk om wc m/kvern, dieselvarmer, og sånt).

Mener å huske at de har en 27" med stikkabin som ser "normal" ut fra siden...

Hyggelig og (i mine øyne) profesjonell forhandler i Sandefjord.

 

Rinker

Her også får jeg et litt over gjennomsnittet-inntrykk av kvalitet, og har også en del utstyr. Personlig falt jeg for en liten detalj som "kjærlighetsbenken" bakpå akterspeilet...

Litt dårlig med tilbakemeldinger på mine henvendelser til forhandleren i Østfold.

 

Glastron

Simen, som jobber hos importøren på Gjøvik, er en veldig trivelig og tillitsvekkende fyr, og jeg må innrømme at jeg flere ganger har vært på nippet til å slå til på noen kjempetilbud på Glastrons utgående toppmodell, GS279 som jeg fikk tilbud på flere ganger med masse utstyr. Men også her er det gyselige interiørfarger, og jeg ble veldig skuffet da Simen sendte meg tidlige bilder av Glastrons nye toppmodell og jeg fikk se de samme håpløse putemønstrene (og så vidt jeg husker fortsatt knapt plass til en 8" plotter ved førerplassen)... Mulig jeg er kresen, men de kunne jo ihvertfall ha tilbudt fargekombinasjoner á la Bavaria, og spandert litt kraftigere kryssholt og en muliget for åpen rekke foran (dette gjelder alle amerikanerne, ikke bare Glastron!).

 

Stingray

Stingray 250CS er faktisk den båten vi for øyeblikket heller mest mot (dette kan sikkert endre seg i neste uke!). Den er kanskje den styggeste av alle, særlig sett i profil, men prismessig er den veldig gunstig. Den får også mye skryt for effektivt skrog, og etter å ha vært ombord i den flere ganger (sist nå i helgen, den ligger utstilt hos Båt1 ved Larvik) er jeg imponert over plassen og med mindre jeg går rett fra en 28" til denne tror jeg ikke jeg hadde merket stor forskjell.

Den har ikke så mye standardutstyr som f.eks. Rinker, Monterey og Glastron, men er såpass mye rimeligere at selv ved å pøse på med utstyr tror jeg at jeg hadde kommet godt ut.

 

Bayliner

Har ikke sett så mye på disse - har slitt litt med vonde barndomsminner om at Bayliner (og Bayliners Trophy-serie av skjærgårdsjeeper og walkarounds) hadde ustyrtelig dårlig kvalitet i 80-/90-tallet, men dette har nok bedret seg betraktelig. Jeg var inne i en stikkabin-Bayliner for ikke lenge siden og ble positivt overrasket over de store vinduene som slapp inn mye lys, og at selv en liten 26/27-foter hadde plass til både fast sofaavdeling /og/ full seng i forpiggen, løsninger man gjerne må godt over 30 fot for å se.

 

Bavaria

Hadde tidligere en 25-foter, nå er innstegsmodellen 27" til over 900k med diesel, som er litt for mye for vårt budsjett. Men utstyr, mitt uprofesjonelle inntrykk av kvalitet, interiørdesign etc. er veldig bra. Problemet (i tillegg til prisen) er den digre solsengen akter som vi ikke ønsker pga en liten toåring som litt for enkelt kan vippe over kanten og ned på badeplattformen (og det som værre er...). Vi har derfor alltid sett på båter som avsluttes med sofa akter slik at én av oss kan sitte der og ha full kontroll forover med toåringen. En skikkelig dør ut til badeplattformen er også viktig for oss.

 

Norske/nordiske alternativer

Her har alle vi har sett på vært altfor dyrt i forhold til hva vi føler vi har fått igjen (sammenlignet med amerikanerne), og de har stort sett også hatt mye teite løsninger (men selvsagt gjennomgående god kvalitet).

Argumentet om at norske/nordiske båter holder seg bedre i pris stemmer nok (selvom jeg tror forskjellen mellom norske og amerikanske båter stadig blir mindre etterhvert som amerikanerne får mer anerkjennelse også i norske båtblader som har vært heller lunkne tidligere!), men det hjelper ikke dersom man ikke har de ekstra 100k (eller flere 100k) som kreves innledningsvis...

 

Jeg vil også tro du burde kunne få gode tilbud på "Båter i sjøen" i Sandvika i neste måned - båtsalget i år har vel ikke vært helt slik forhandlerne hadde håpet...!

 

 

Mvh

Christopher

 

 

 

Motorbåt er nok det vi ser etter. (Bayliner, Sea Ray, Rinker etc.) Liker denne typen båter og hvordan løsningene er, men er åpen for alt.
Redigert av grenness (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grennes: Tusen takk for god info. Sitter med samme intrykk som deg så det er ikke umulig at det blir noe av de merkene du nevner. Flott og høre andres oppfatninger og erfaringer :-)

 

Høvdingen: Det blir nok i all hovedsak sommerkjøring ja. Ser i utgangspunktet på "åpen" båt med kalesje, men mulighet for å stenge seg inne i kabinen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...