boina Startet 5.August.2008 Del på Facebook Startet 5.August.2008 I forbindelse med heving av båten til en bekjent/familie, sitter jeg med en druknet mercury 75 fra ca 86' . Motoren ble spylt, pluggene ble fjernet og motoren flushet så godt som mulig med det samme. Kontrollboksen fikk samme behandling. Tørnet også motoren og satte den inn med CRC 666 invendig og utvendig. Da jeg endelig fikk den hjem ble den senket i et kar med sirkulerende ferskvann i ett døgn før den samme prosessen ble gjentatt. I går koblet jeg til strøm og bensin. Både startmotor og powertrim reagerer på kommando fra kontrollen og motoren tørner som normalt, men det ser ut til at jeg mangler gnist. Er det noen som har gode tips om hvor jeg skal begynne å feilsøke/bytte ut på det elektriske? Powertrimen reagerer som sagt og pumpen går, men jeg tør ikke kjøre stemplene inn før jeg har renset stagene. Groe sitter tett inn mot tetningene og disse vil nok ryke om jeg kjører stemplene inn. Er det noen som kjenner til om det finnes overhalingssett for tetningene til powertrim tilgjengelig. Vil det kanskje være tilstrekkelig å demontere sylinderne og forta rens/pusse radielt med 1000papir? Evt. erfaringer med ovehaling/rensing av powertrim enheten mottas ogå med takk. Motoren lå under vann i 5 måneder( !!!), så at den i det hele tatt fungerer mekanisk er for så vidt et under i seg selv. At den lå så lenge uten at noe ble gjort tvang meg etterhvert til å heve båten selv ettersom jeg ikke orket å se på forfallet. Som den optimist jeg er har jeg ambisjoner om å bruke motoren neste sommer........ Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Motoren lå under vann i 5 måneder( !!!), så at den i det hele tatt fungerer mekanisk er for så vidt et under i seg selv. 5 måneder , tror nok du burde demontere hele motoren snarest......har nesten garantert kommet inn fremmedlegemer, koster heller ikke allverden hvis du gjør det selv. Demonter, sjekk nøye over veiv og råder ( disse tar skade av vannet fort !!!), sylindrene overlever som oftest......et paknings sett + nye lager og ringer kommer godt med . De elektriske motorene ( starter og PT motor )bør også demonteres og tørkes gode, selv om de kanskje fungerer nå VIL du få problemer etter litt tid.... Girhus og powertrim enhet burde du kunne la være HVIS du kun kan drenere olje ifra de, eller bør de åpnes, og ja du kan få overhalings kit til PT ( tettinger og O-ringer ), er en 3 sylinders enhet på denne ( stor tilt og 2 mindre trim sylindere ). Det elektriske burde antagelig byttes, men du kan prøve å gi delene et god tørk i stekeovnen 70 > 100 grader ?? ( kanskje litt mindre på deler av plast ) Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
knutza Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) 5 månder??? Du er ikke særlig lettskremt som gir deg i kast med et sånt prosjekt. Dette blir en spennende tråd, håper du holder oss oppdatert. Jeg ville ha demontert topp og innsug. Da får du rengjort og inspisert hvordan ståa er inni mekanikken. Du kan bruke Droll sitt forslag om å tørke elektronikken, men 100 grader er i overkant av hva jeg ville ha brukt. Vil tro rundt 50-60 grader og varmluftovn (om du har). Snu delene av og til, men jeg vil bli meget forbauset om elektronikken har overlevd. Lykke til med prosjekt "gjenoppliving" Redigert 5.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Vil tro rundt 50-60 grader og varmluftovn (om du har). Snu delene av og til, men jeg vil bli meget forbauset om elektronikken har overlevd. Kan nok hende den vil fingere en tid...litt mere usikker på om jeg hadde kunnet stole 100% på den ..... Uansett så er førstehjelp viktig og det snarest !! Endte selv opp med denne motoren i fjord....sylindrene og elektronikken overlevde, veiv og råde var kassable......veiv og råde hadde ei grop ( korrodert ) pr lager nål . Er dog gjenopplivet etter en omfattende "hjerte" transplantasjon . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
boina Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Skal forsøke å legge ut noen bilder senere. Motoren ser faktisk ganske bra ut og det var ingen tegn til groe under dekslene. Litt sjøpølser og rur på utsiden var det hele, så jeg er ikke så bekymret for fremmedlegemer og groe innvendig. Mer bekymret for saltet.....For øvrig lite tegn til korrosjon. Mulig at jeg er hjulpet av brakkvann. Motoren hadde ingen tegn til å sitte fast og lot seg lett dra rundt uten motstand med det samme den kom opp. Oljen på powertrimen er ren og fin. Kommer nok til å forsøke meg på det elektriske og powertrim før jeg plukker motoren ned. Finnes det noen måte å spyle veivhuset på disse motorene uten å pelle motoren fra hverandre? Vil det fungere å ta av forgassere og flushe/smøre ytterligere den veien. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Absolutt! ta av forgasseren, skru ut pluggene, legg den med pluggåpningene ned og spyl i vei. Mulig du må ta ut reedventilene. Sitér dette innlegget Link to post
boina Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Da skulle jeg ha nok å gjøre til over helgen........ Bård Sitér dette innlegget Link to post
boina Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Vel, da har jeg demontert noe mer og gjort noen målinger. Powertrim enhet er pelt av og skal demoteres/overhales. Ingen tegn til vannintrengning, men stemplene har som sagt mye groe ved simringene. Motor er forøvrig grundig spylt innvendig og ny CRC tilført. Det går sakte fremover, men det får ikke hjelpe..... Startmotor og forgassere er pelt av og sjekket. Ingen problemer her. Det eneste(og ikke helt uvesentlige) problemet jeg har avdekket så langt er at det er null gnist. Ettersom tenningsboksen er forseglet regner jeg med at denne overlever. Ser ikke poenget med å varme opp denne i ovn ettersom evt vann som har kommet inn her aldri vil komme ut igjen. Ettersom det ikke er mulig å teste denne uten spesialutstyr, så venter jeg med test av denne til "live" testing til slutt. Triggeren viser riktige måleverdier, men statoren er et godt stykke utenfor. Jeg husker ikke verdiene i hodet men mener jeg fikk ganske nøyaktig doble verdier av det som er oppgitt i SELOC manualen. Jeg mistenker derfor at vann har kommet til. Kanskje som følge av at korrosjon mellom svinghjul(magnet) og stator har ripet opp statoren? I utgangspunktet skal vel statorpakken være tett? Eller er viklingene eksponert der ledningene entrer statorpakken? Jeg har med andre ord behov for å dra av singhjulet. For å få dette til kommer jeg tilsynelatende ikke unna en orginal svinghjulsavdrager. Hvor får jeg fatt i en slik? Finnes det eventuelt andre metoder som ikke fører til skader? Til slutt har jeg et spørsmål angående potensielle delemotorer. Så vidt jeg kan lese ut fra SELOC manualen er 80, 85 og 75 samme motoren. Er samtlige deler ombyttbare på disse motorene. Jeg ser for eksempel at tilgobling av fjernkontroll er forskjellig og at eks 85 er har loddret kant på undervanshus i for kant av propell mens 75 hk og andre nyere modeller(også rekke seks) har skrånende kant. Er husene ellers identiske? I SELOC omtales i hovedsak to typer undervannshus. Den ene har høytrykkspumpe pumpe og den andre høyvolumpumpe. Er alle disse husene ombyttbare fra 45-75(85)HK fra 1965-1989? Tenker da ikke på innmaten men i et komplett stykke. Er klar over at utvekslinger osv. varierer. Det overstående spørsmålet er beslektet med at jeg har en meget strøken 67' 650 stående. Motoren har gått i ferskvann og bærer preg av det Hele finnen på undervanshuset er imidlertid knekt av like under girhuset(derav spørsmål om ombyttbarhet. Det kan jo være jeg må kaste inn håndkle på 75eren ), som for øvrig fungerer helt fint. Har noen av dere evt erfaring med å sveise på ny finne? Hvem kan evt gjøre dette i Bergensområdet? Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei tror AUTO23 kan hjelpe deg, vet de kan sveise div aluminium legeringer. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Droll Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Ingen tegn til vannintrengning, men stemplene har som sagt mye groe ved simringene. Burde være mulig å pusse bort med fint slipepapir (veldig FINT ), og polere over med metall polish. Ettersom tenningsboksen er forseglet regner jeg med at denne overlever. Vann kan komme inn overalt, en bitte liten sprek og ..... null gnist. + men statoren er et godt stykke utenfor. Mulig du har noe her, du kan også sjekke dette feilsøkings dokumentet ( PDF fil ), inneholder de fleste test verdier ... I utgangspunktet skal vel statorpakken være tett? Eller er viklingene eksponert der ledningene entrer statorpakken? Skal være tett, men her er det snakk om en motor som sikkert har rista litt på seg siden 1986 , men tror ikke verdiene skulle endre seg så mye uten at det er problemer med statoren . MEN sjekk om det kan være en uoriginal stator....vet CDI sine statoren har andre verdier en de ifra Mercury ( CDI regnes som mye bedre en de originale ) Jeg har med andre ord behov for å dra av singhjulet. For å få dette til kommer jeg tilsynelatende ikke unna en orginal svinghjulsavdrager. Hvor får jeg fatt i en slik? Finnes det eventuelt andre metoder som ikke fører til skader? Den originale typen er absolutt å anbefale, MEN du kan løsne de 8 boltene rundt senter.....husk å MERKE svinghjulet først så du får det på rett plass igjen etterpå. Til slutt har jeg et spørsmål angående potensielle delemotorer. Er deler på den motoren som passer motorer imellom 45 > 250 hk Noen eksempler Undervannshus.... passer rekke 4 og 6 sylindrede motore ifra 1972 > 198/9?, 75 > 150 hk Powertrim.....passer 45 > 220 hk Feste brakketter 45 > 220 hk og at eks 85 er har loddret kant på undervanshus i for kant av propell mens 75 hk og andre nyere modeller(også rekke seks) har skrånende kantDisse kassen går om hverandre, men innmaten gjør ikke... dvs noen deler går om hverandre ), sistnevnte modell er best... på undervanshuset er imidlertid knekt av like under girhuset(derav spørsmål om ombyttbarhet. Burde kunne la seg gjøre, bare pass på at den som gjør det har litt erfaring, OG dt du/de passer på temperaturen under sveising....for varmt og noe kan vri seg ( du får ei skakk kasse...) Ta godt vare på den motoren , er halvbroren til den Merc1100 motoren jeg driver å pusser opp ( er egne tråd her på forumet ), er noen meget sære modeller ifra Mercury.....( eneste med den boringa og de stemplene ( er lettere å vinne i Lotto en å finne nye overdim stempler til disse )) . Det kan jo være jeg må kaste inn håndkle på 75eren Hadde vært synd....men vil det si at visse donor deler kan bli tilgjengelig Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
boina Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Mange gode tips og opplysninger her, DROLL! Kommer tilbake med videre rapport så snart noe nytt har skjedd. Og...jeg gir nok ikke op 75eren så lett. Maskinisten i meg har har innstilt seg på suksess Mercury og påhengere generelt har jeg ikke mekket så mye på tidligere, så dette går på på utdanningskontoen Interessant dette med borring og slag på 650en fra 60-tallet. Har lurt litt på dette når jeg studerte SELOC manualen. Er blokka ellers lik sine 4 syl søsken frem til og med 75hk 1986? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Er blokka ellers lik sine 4 syl søsken frem til og med 75hk 1986? Nei, er en crossflow motor, de nyere motorene byttet til noe de kalte "Direct Charge" design, + i 1972 ble 65 hk modellen 3 sylindret. Bildet viser 2 DC stempler ( lav og høy komp ) Dette bildet viser 2 "crossflow" stempler, legg merke til toppen på stemplet. Er 2 stk .020" overdim stempler til en Merc1100, veldig vanskelig å finne da det har vært NLA siden tidlig 70 tall.......( No Longer Available ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.