Jump to content

Er 28 fot for lite til jordomseiling?

S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg er for tiden i en tidlig planleggingsfase av en fremtidig jordomseiling (min store drøm). Bruktmarkedet blir derfor trålet daglig etter høvelige båter.

I og med at jeg ikke har så mye seilerfaring ønsker jeg å kjøpe en båt til våren som jeg kan trene meg opp på, men som også kan tåle en skikkelig langtur. Jeg har sett at enkelte har seilt jorden rundt i relativt små båter (ned mot 20 fot), men dette er nok urealistisk for min del.

Hvor stor bør en båt til jordomseiling være? Er det nok med 28-30 fot, eller kan dette bli for smått og farlig?

Her er tre båter jeg ser på som aktuelle. Er dette gode eller elendige kjøp?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14188504

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14055794

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14040667

:sailing:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Det er ikke for lite, leste om en kar som hadde seilt rundt jorda i en 17 fots båt. Det spørs hvor mange personer dere skal være. Trang plass kan være koselig, men også en utfordring.

Smilling er vel ikke så anvendbar til havseiling, dette er er nok en mer kystnær båt, den er slank. Om du tenker på pris rundt 100`, så ville jeg valgt en Albin vega. Dette er bånnsolide båter. Problemmet er ofte at de er gamle og må ha en oppgradering av motor, seil osv. Men vegaen tåler masse.

Oi, Alo-ene har jeg ikke vurdert tidligere, da jeg ikke har sett på så lave prissegment. De ser da svært så pene og funksjonelle ut, og prisen er jo særdeles hyggelig.

Edit: Søkte etter "alo" og "jordomseiling" på Google, og første treffet var om en som var på jordomseiling i nettopp en Alo 28.

Mindre hyggelig er det at siden har en seksjon som heter "forliset" :o

http://www.hipphipphurra.no/sailing/index.htm

Oi, Alo-ene har jeg ikke vurdert tidligere, da jeg ikke har sett på så lave prissegment. De ser da svært så pene og funksjonelle ut, og prisen er jo særdeles hyggelig.

Bare lurer på at det er en fordel å lete i det lavere prissegmentet for å finne seg en båt med slitte seil og lite stæsj. Skal man seile jorda rundt- ønsker man vel uansett å bytte dette ut med noe som er nytt?

- MartinL

Jeg regner nok med å bruke ca like mye på nytt utstyr som selve båten koster før jeg skal på tur.

Blir fort en "båt" i verdi når man skal ha seg iridium, vhf, epirb, flåte, drakter, reservedeler, zodiac, påhenger, nye seil, plotter, radar osv osv...

- MartinL

I seilmagasinet for noen måneder siden, var det en artikkel om Tuva og Erik som skulle på langtur i en Amigo 27. Jeg har fulgt litt med på oppgraderingen av denne båten, og her i sommer så det jammen ut som om de hadde kastet loss og kommet seg av gårde. Så liten båt er ingen hindring.

Har nå studert en del rundt Alo 28 på nettet. Den ser ut til å få mye skryt for sjøferdighetene sine og er i tillegg både billig og godt tilgjengelig på bruktmarkedet.

Da ligger den godt an til å bli mitt prosjekt og bosted de neste 5-6 årene.

Klarer nesten ikke vente på våren!

Takk for svar alle sammen! :flag:

Blir fort en "båt" i verdi når man skal ha seg iridium, vhf, epirb, flåte, drakter, reservedeler, zodiac, påhenger, nye seil, plotter, radar osv osv...

- MartinL

Man bør jo vurdere nøye hva man trenger i en slik båt. Radar mener jeg feks. er unødvendig. En utfordring med liten båt er nok lastekapasitet. En tur over Atlanteren krever mye mat, vann, diesel og alle disse sikkerhets og reservedelene. Men det er jo selvfølgelig avhengig av hvor mange man planlegger å være ombord.

Har selv en Alo 28 og er svært fornøyd. Båten er ikke noe god seiler i lite vind, men fra 6-7 m/s og oppover er den fin. Har inntrykk av at den oppfører seg bra i høy sjø, men har ikke fått testet dette veldig selv enda. Den er litt butt i baugen, så i mellomstore krappe bølger kan det bli noe sjøsprut. Ellers virker den solid bygget, og man føler seg svært trygg ombord.

Har sendt deg en IM Steinsvik, så ta gjerne kontakt.

Redigert av LAKA (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...