S/Y Emma Startet 5.August.2008 Link til dette innlegget Startet 5.August.2008 (redigert) Jeg er for tiden i en tidlig planleggingsfase av en fremtidig jordomseiling (min store drøm). Bruktmarkedet blir derfor trålet daglig etter høvelige båter. I og med at jeg ikke har så mye seilerfaring ønsker jeg å kjøpe en båt til våren som jeg kan trene meg opp på, men som også kan tåle en skikkelig langtur. Jeg har sett at enkelte har seilt jorden rundt i relativt små båter (ned mot 20 fot), men dette er nok urealistisk for min del. Hvor stor bør en båt til jordomseiling være? Er det nok med 28-30 fot, eller kan dette bli for smått og farlig? Her er tre båter jeg ser på som aktuelle. Er dette gode eller elendige kjøp? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14188504 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14055794 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14040667 Redigert 5.August.2008 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
MaLang Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Til inspirasjon:) http://www.arrandir.se/ - MartinL Link to post
knutza Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Det er ikke for lite, leste om en kar som hadde seilt rundt jorda i en 17 fots båt. Det spørs hvor mange personer dere skal være. Trang plass kan være koselig, men også en utfordring. Smilling er vel ikke så anvendbar til havseiling, dette er er nok en mer kystnær båt, den er slank. Om du tenker på pris rundt 100`, så ville jeg valgt en Albin vega. Dette er bånnsolide båter. Problemmet er ofte at de er gamle og må ha en oppgradering av motor, seil osv. Men vegaen tåler masse. Link to post
MaLang Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Hvordan vil alo 28 fungere til dette formålet? Link to post
knutza Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Jeg kjenner ikke Alo, men den får god omtale i Seilmagsinet. De har en test fra oktober 1977 som kan bestilles som pdf fil Redigert 5.August.2008 av knutza (see edit history) Link to post
Gunga Din Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Er det nok med 28-30 fot, eller kan dette bli for smått og farlig? nei, för smått er det ikke finns flere som seilt langt i mindre båter det er mer båtens skikk og egenskaper som avgör om det er farligt! S/Y Gunga Din Link to post
S/Y Emma Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Oi, Alo-ene har jeg ikke vurdert tidligere, da jeg ikke har sett på så lave prissegment. De ser da svært så pene og funksjonelle ut, og prisen er jo særdeles hyggelig. Edit: Søkte etter "alo" og "jordomseiling" på Google, og første treffet var om en som var på jordomseiling i nettopp en Alo 28. Mindre hyggelig er det at siden har en seksjon som heter "forliset" :o http://www.hipphipphurra.no/sailing/index.htm Redigert 5.August.2008 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SF Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Jarle Andhøy har vært på mang en ekspedisjon i Albin Vega på 27 fot. http://www.wildvikings.com/ Redigert: Det er ikke hans båt jeg la ut link til, bare en tilfeldig jeg så på finn.no. Hans gamle båt Berserk II lå tilsalgs i fjor uten at jeg kjenner dens skjebne. Redigert 5.August.2008 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gunga Din Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 her er en annen veldi populär langseglare Allegro 27 har du tur, så kan du gå på langsegling direkt, mange er redan utstyrt for dette, vindror osv..... http://www.allegroklubben.se/ S/Y Gunga Din Link to post
MaLang Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Oi, Alo-ene har jeg ikke vurdert tidligere, da jeg ikke har sett på så lave prissegment. De ser da svært så pene og funksjonelle ut, og prisen er jo særdeles hyggelig. Bare lurer på at det er en fordel å lete i det lavere prissegmentet for å finne seg en båt med slitte seil og lite stæsj. Skal man seile jorda rundt- ønsker man vel uansett å bytte dette ut med noe som er nytt? - MartinL Link to post
S/Y Emma Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Jeg regner nok med å bruke ca like mye på nytt utstyr som selve båten koster før jeg skal på tur. I tillegg kommer jo sparing av et par hundre tusen til levekostnader underveis. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
MaLang Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Jeg regner nok med å bruke ca like mye på nytt utstyr som selve båten koster før jeg skal på tur. Blir fort en "båt" i verdi når man skal ha seg iridium, vhf, epirb, flåte, drakter, reservedeler, zodiac, påhenger, nye seil, plotter, radar osv osv... - MartinL Link to post
Mouche Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Her har du en båt som tåler en jordomseiling og i tillegg er ferdig utrustet til det! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ulysses Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 I seilmagasinet for noen måneder siden, var det en artikkel om Tuva og Erik som skulle på langtur i en Amigo 27. Jeg har fulgt litt med på oppgraderingen av denne båten, og her i sommer så det jammen ut som om de hadde kastet loss og kommet seg av gårde. Så liten båt er ingen hindring. Link to post
Gunga Din Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Her har du en båt som tåler en jordomseiling og i tillegg er ferdig utrustet til det! Grinde er fine båter..... Ovn for ved, koks, grillkull. S/Y Gunga Din Link to post
S/Y Emma Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Har nå studert en del rundt Alo 28 på nettet. Den ser ut til å få mye skryt for sjøferdighetene sine og er i tillegg både billig og godt tilgjengelig på bruktmarkedet. Da ligger den godt an til å bli mitt prosjekt og bosted de neste 5-6 årene. Klarer nesten ikke vente på våren! Takk for svar alle sammen! Redigert 6.August.2008 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sahara Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Blir fort en "båt" i verdi når man skal ha seg iridium, vhf, epirb, flåte, drakter, reservedeler, zodiac, påhenger, nye seil, plotter, radar osv osv... - MartinL Man bør jo vurdere nøye hva man trenger i en slik båt. Radar mener jeg feks. er unødvendig. En utfordring med liten båt er nok lastekapasitet. En tur over Atlanteren krever mye mat, vann, diesel og alle disse sikkerhets og reservedelene. Men det er jo selvfølgelig avhengig av hvor mange man planlegger å være ombord. Link to post
GeirT Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Her er nok en liten båt på jordomseiling Valkyrien Geir Geir Link to post
S/Y Emma Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Valkyrien Ja, men han er jo "gal" Redigert 6.August.2008 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Gal ! hvorfor det ? Link to post
S/Y Emma Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) "Gal" i gåsøyne, for han reiser alene i en 22-foter :) Han virker som en modig kar, men jeg ville nok neppe gjort det samme. Redigert 6.August.2008 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Han reiser jo utenfor orkansesongen rundt i verden og båten er jo stor nok for 1 person , men ok han er vel litt gal da Link to post
MaLang Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Apropos jordomseiling. Klokka 2030 på tv2 i kveld (6 august) går dokumentaren "Eventyrlig seilas" :) - MartinL Link to post
LAKA Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Har selv en Alo 28 og er svært fornøyd. Båten er ikke noe god seiler i lite vind, men fra 6-7 m/s og oppover er den fin. Har inntrykk av at den oppfører seg bra i høy sjø, men har ikke fått testet dette veldig selv enda. Den er litt butt i baugen, så i mellomstore krappe bølger kan det bli noe sjøsprut. Ellers virker den solid bygget, og man føler seg svært trygg ombord. Har sendt deg en IM Steinsvik, så ta gjerne kontakt. Redigert 10.August.2008 av LAKA (see edit history) Link to post
S/Y Emma Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Takk for den. Har sendt deg en e-post Såfremt det ligger Alo 28-båter på finn til våren, blir det med meget høy sannsynlighet investert i en slik. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn