avmønstret5 Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det er vel litt for lett å være en entusiast for småbåtseiling i teorien, hvordan vil det være i praksis å seil rundt kloden i en 28 fots båt ? Alt er mulig, men en gjør vel ikke alt bare av den grunn? 28 fot er altfor lite dersom en ønsker rimelig human transport over havet mener jeg. Det er mange grunner til det - en skal ha et minimum med komfort, en skal ha vann- og brennstoffbeholding, proviant og reservedeler. Jeg tror det vil være lurt å glemme alt under 30 fot, og tenk heller på en båt mellom 30 - 40 fot. Har en økonomi til det gjerne større. Link to post
Suzuki Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 det pussige, er at de fleste langturseilere sverger til små båter. Altså ikke folk som seiler den sedvanlige " melkeruta ", men folk som seiler over mange år. Ellers bør folket sette seg inn i tankene til Svein Yrvind. Påenget er at er båten tett, så flyter den. Er den ikke tett, så synker den. Og dette gjelder uansett størrelse på båten. Ellers har jeg lært meg et godt ordtak: Liten båt,plassproblemer Stor båt,pengeproblemer. Så får hver enkelt vurdere hva som er verst. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å sette avgarde i en 30 foter, om den var i bra stand. Ikke en 27 foter heller. Problemet er vel at vi snart trenger 50 fot for å få plass til all comfortutrustning vi vil ha med oss, samt reservedeler, verktøy og manualer til å vedlikeholde alt sammen... Suzuki No boat needed.. Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Det fleste dra nok ikke på jordomseiling i båter under 30 fot. Livet i en båt handler om mer en å ikke synke, dvs overleve. Og det er finnes bare en Sven Yrving. For øvrig er det ingen stor % eller skal vi si promille av norske seiler som har seilt "melkerute" eller andre ruter, jeg vet ikke om en kommer opp i prosenter en gang av seilere som har seilt over til Skagen. Dvs i forhold til antall båter her i landet er det svært få som har langturserfaring og derfor blir kunnskap om dette lett basert på hva en har lest om orginaler som Svein Yrvind og noen få andre med litt "sære" prosjekter.. Det kan det være lurt å la vær å tenke jordomseiling (hva er foresten poenget med å seile rundt kloden?), men prøve seg først på noen "kortere lengre turer" for å skaffe seg erfaringer. Redigert 10.August.2008 av pettersand (see edit history) Link to post
Capella Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Har vært på langtur i 27,30,32 og 37 fots båter, og alle disse var gode nok for langtur. Økonomisk er det ingen tvil, da er minst billigst i havn og når det gjelder brennstoff,seil,reservedeler og ikke minst om du må ha båten på slipp/land på turen. Du ligger som oftest tryggere for anker om det skulle blåse opp litt. Du finner lettere gratisplasser i havn, og du får også lettere adgang til å ligge utenpå andre båter. Det er også en stor fordel at båten ikke stikker så dypt, du kommer inn i mange fine viker og laguner eller opp i elver og på steder der ikke alle andre kommer til om du har en båt med så lite dypgående som mulig. Komfort er som oftest hva man gjør det til, og etter 14 dager finner du ut at du har kjempe god plass da dette har noe med tilvenning å gjøre som våre kropper på en finurlig måte finner raskt ut av. Min kone mente vår 32 foter var alt for liten den første uken, men etter det hørte jeg ikke mer om det. På bruktmarkedet finnes det nå utrolig mange velutstyrte potensielle langturbåter,så jeg har ikke noe problem å finne min neste langturbåt. Jeg skal selge min 1985 mod TRIO 32, for å gå ned til en båt på 26-28 fot. På mine turer har jeg lært veldig mye om hva som skal være med, bør være med og kjekt å ha saker som fra nå ikke skal ombord hos meg mer. Nesten alle tar for mye med seg av ting de ikke har bruk for, og glemmer alltid noen viktige vanskelig tilgjengelige må ha ting. Capella. Link to post
Tjukkholm Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Hans gamle båt Berserk II lå tilsalgs i fjor uten at jeg kjenner dens skjebne. Berserk II står på land i Molde, med horn påmontert.. -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Har vært på langtur i 27,30,32 og 37 fots båter, og alle disse var gode nok for langtur. Økonomisk er det ingen tvil, da er minst billigst i havn og når det gjelder brennstoff,seil,reservedeler og ikke minst om du må ha båten på slipp/land på turen. Du ligger som oftest tryggere for anker om det skulle blåse opp litt. Du finner lettere gratisplasser i havn, og du får også lettere adgang til å ligge utenpå andre båter. Jeg er enig med det du skriver her, det handler mye om økonomi, men når det gjelder komfort har jeg litt annet syn på det. Kan være at min gamle kropp ikke er så tilpassningsdyktig, men det er nå slik at en liten lett båt beveger seg mer enn en større/tyngre båt, og i noen områder hvor bølgemønstret har korte og krappe bølger merkes båtstørrelsen svært mye, f.eks i Middelhavet. Det handler også om plass å bevege seg, om å ikke må gå krokete under dekk, om plass til vann og diesel osv. Det betyr ikke at en ikke kan overleve i en liten båt, men noe må en da gi avkall på. Med tanke på dette vil kanskje min neste båt, dersom det blir noen, bli en katamaran. Link to post
S/Y Emma Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Takk for alle svar! Det har vært til stor hjelp å få høre både positive og negative sider ved liten båt. Summa summarum tror jeg nok jeg går for en Alo 28 til våren. Det ser ut til at det er flere som klarer seg problemfritt i små båter. De to på "Bika" har f.eks. reist siden 2005 i en 26-foter: http://www.freewebs.com/sybika/ Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 OK du gjør ditt valg, men vær oppmerksom på at på mange områder er det stor forskjell på en Alo og en Contessa 26. For meg hadde Alo aldri kommet på frågan som langturbåt. Men lykke til i alle fall Link to post
LAKA Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det stemmer at Contessa 26 og Alo 28 er to helt forskjellige båter. Har seilt begge to på lengre turer, men vil ikke si at den ene fungerer bedre enn den andre på langtur. I værharde områder hadde jeg foretrukket Alo en, selv om Contessaen har sine fordeler. Selv ville jeg nok gått for en noe større båt om jeg skulle seilt jorden rundt. For meg er Alo 28 en nybegynnerbåt jeg skal lære å seile med å kanskje ha i 4-5 år. Neste oppgradering blir en 32-33 foter av typen Gorgus, Linjett, Comfortina aller Albin. Har man økonomi (300 000+), så mener jeg disse er verdt merkostnaden i forhold til en Alo 28 (100 000). Link to post
opus Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Ståhøyde er nok noe du skal ha. Link to post
Sun Flyer Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Hvis man vil ha noe a.la alo 28 men større, kan Oksø 32 være noe. Disse er også rimelige. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Sjekk også amigo. Har et vennepar som er på langtur i en 25 fots amigo nå. Den fungerer veldig bra, og jeg ser frem til å seile atlanteren med den båten. Link to post
rolvsjord Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Hei. Så denne meldingen litt sent, men forsøker alikevel i tilfelle det kan være av ineresse. Det er ikke størrelsen eller lommeboken det kommer an på: Contessa 26 SY BIKA med Nina og Henrik på tur eller Leisure 22 Lykke til med planleggingen. Link to post
Smurph Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Hvis jeg hadde vært 1-2 personer så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å legge ut på jordomseiling med Maxi 84, som jo er 28 fot. Nok av plass til å ha det rimelig komfortabelt om bord. Hvis du er alene så vil du vel sannsynligvis sove i salongen, i hvert fall når du er underveis, og da blir det jo masse ledig stueplass i forpiggen. Jeg ville heller lagt litt mer penger i en båt som har vært kontinuerlig oppgradert, og spesielt en nyere motor, enn et dårlig vedlikeholdt "røverkjøp". Alt utstyr som allerede er montert i båten er sterkt rabattert i forhold til å kjøpe det nytt Bundin er bátleysur maður Link to post
index Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Jeg har lest rimelig mange bøker om langturseilas (det bor nok en skapseiler langt inni meg et sted), og det jeg oppfatter som et fellestrekk er at anbefalingene går mot å ikke kjøpe større båt enn nødvendig. Det har blitt antydet flere steder at kostnadene ved å strekke seg litt over 30 fot blir misnt det doble av å holde seg til 27-29 fot, pga økte havneavgifter, ekstra vedlikehold m.m. Og etter noen uker/måneder på tur finner man ut at man ikke krever så mye plass uansett. Livet er enkelt på tur. Så jeg for min del ville ha foretrukket en båt på 27-28 fot, ut fra det jeg har lest meg til (og uten erfaring forøvrig, verken med seilbåt eller langtur)... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne2 Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Mye interessant info i en gammel tråd. Mange betraktninger somfortsatt er aktuelle. Link to post
Krimart Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Sahara skrev On 6.8.2008 at 16.25: Man bør jo vurdere nøye hva man trenger i en slik båt. Radar mener jeg feks. er unødvendig. En utfordring med liten båt er nok lastekapasitet. En tur over Atlanteren krever mye mat, vann, diesel og alle disse sikkerhets og reservedelene. Men det er jo selvfølgelig avhengig av hvor mange man planlegger å være ombord. Tja, i tett tåke utenfor Spania/Portugal med fiskebåter uten AIS var i alle fall jeg glad for radar. Mat og vann/watermaker bør man ha, men hvor mye diesel og annen stash man tar med kan vel vurderes like mye som ja eller nei til radar. Den minste båten som har krysset Atlanteren er vel 5 fot? https://www.yachtingmonthly.com/cruising-life/crazy-or-sane-record-attempt-for-the-smallest-boat-to-cross-the-atlantic-86938 Link to post
S/Y Emma Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 (redigert) Krimart skrev for 9 timer siden: Tja, i tett tåke utenfor Spania/Portugal med fiskebåter uten AIS var i alle fall jeg glad for radar. Fiskebåtmafiaen utenfor Kapp Finisterre / A Coruña er i en klasse for seg. Ingen AIS, knapt nok lanterner og små båter på autopilot mens hele mannskapet sløyer fisk på akterdekk. For ikke å snakke om de utallige garnblåsene som dupper i sjøen. Der er det bare å holde tunga beint i munnen, ha skarp utkikk og ha radaren på. Redigert 6.Juli.2022 av S/Y Emma (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Min venn Guy Waites har krysset Atlanteren to ganger i en 20-fots seilbåt uten motor. Nå står Golden Globe Race for tur. Les mer om ham her: https://guywaitessailing.com Alt er mulig! Men behagelig er det ikke nødvendigvis. 28 fot er ikke nødvendigvis for liten. Det kommer jo helt an på dine krav til komfort. Det viktigste er ar du gjør båten grundig klar for all slags vær! Og at du har ferskvann nok?? Uansett lykke til!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Krimart Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 S/Y Emma skrev for 19 timer siden: Fiskebåtmafiaen utenfor Kapp Finisterre / A Coruña er i en klasse for seg. Ingen AIS, knapt nok lanterner og små båter på autopilot mens hele mannskapet sløyer fisk på akterdekk. For ikke å snakke om de utallige garnblåsene som dupper i sjøen. Der er det bare å holde tunga beint i munnen, ha skarp utkikk og ha radaren på. Jepp, og ekstremt tett havtåke gjør det ikke lettere :-D Link to post
zooper Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 (redigert) Det er stor forskjell på kapabel og egnet. Det går feks an å bo i telt, og under en bro eller i et bilvrak - året rundt. En bolig er bedre, og bedre i en torons enn i en hybel ned te-kjøkken. Skal man seile rundt med en 28 foter må det være fordi det er et poeng i det i seg selv. Jeg har feks kjørt over halveis gennom Afrika på en klasisk Vespa, to ganger (sist gang et 9000 km endurorally) - og det mens jeg eide en fullutrustet Dakarsykkel samt en endurosykkel -bfirdi jeg ville noe med det. Kjøretøyet var ikke da et redskap, men en vesentlig del av eventyret/utfordringen. Det var eventyr/utfordring jeg ikke kunne vært foruten, men ikke noe jeg vil gjøre igjen - been there, done that. Nå er det adventure sykkel som gjelder - fordi det er et bedre redskap til å utforske verden med. Hadde jeg vært begrenset av et budsjett og skulle seilt jorda rundt hadde jeg valgt en større billig og "rask" masseprodusert båt med høy bokomfort (designet for chartering) enn en liten, treg og dyr havseiler som er ukomfortabel å leve i. 90% av tiden er båten bolig, og 10% av tiden et fremkomstmiddel. Med dagens kartplottere, værsatelittsystemer kunnskaper om værsystemer og grunnforhold, etc, etc, så er gamle havseildesign mindre essensielt. Med høyere fart som en større moderne og moderne teknologi kan du i stor grad unngå værsystemer. Om jeg skulle seilt solo (eller med mannskap) hadde jeg ikke vurdert noe mindre enn en 33'ish fot, og selv det hadde jeg vegret meg for. Med en moderne cruiser på over 36 fot, fra midten av åttitallet, så begynner ting å bli veldig mye mer komfortabelt. Ta deg heller en ekstrajobb og vent et år eller to. En Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36) fra midten av åttitallet feks lå langt forrut for sin tid (er du heldig kan du finne en til rundt 3-400.000,-) - da med en god del utstyr. Den har tre doble lukkede lugarer, bad med dusjmuligheter, komfortabel salong, mye lagringsplass ute så vel som inne. Den er utrustet med spesielt store vinsjer, babystag, m.m. og alke tau til cockpit - den er bygget for å seile raskt i ruskevær og er enkel å håndtere alene. Der den kommer til kort ifht komfort er at løygangen går ned i cockpit og at du har rorkult. Du vil heller ikke ha full ståhøyde i byssa om du er 186 cm som meg (men greit nok). Jeg ville ikke reist uten vindror pluss autopilot. Redigert 7.Juli.2022 av zooper (see edit history) Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 zooper skrev 58 minutter siden: Ta deg heller en ekstrajobb og vent et år eller to. Nå er tråden fra 2008 og trådstarter har vært på tur for mange år siden og er tilbake i Norge og planlegger sikkert allerede ny tur så rådet er kanskje litt sent ute Link to post
Krimart Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 Capella skrev On 10.8.2008 at 21.55: Du ligger som oftest tryggere for anker om det skulle blåse opp litt. Den må du forklare bedre? Om man ligger trygt dvs. godt ankerfeste er avhengig av hva du har av ankerrigg i forhold til vindfanget i båten, dybde, bunnforhold etc. Det er kanskje enklere å ha en oversize anker med en liten båt, men lengde på tau/kjetting spiller inn, daumann etc. En større båt beveger seg mindre enn enn liten (i bølger og svaring p.g.a vinden) har kanskje plass til to lange og tunge kjettinger doble anker og kan ankre på større dyp enn en liten båt. Link to post
zooper Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 Enzo skrev 55 minutter siden: Nå er tråden fra 2008 og trådstarter har vært på tur for mange år siden og er tilbake i Norge og planlegger sikkert allerede ny tur så rådet er kanskje litt sent ute Oisann Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn