Jump to content

Oljeblanding Yamaha 20 hk? Overplaning Pioner Junior 9


Smiley

Recommended Posts

Guttungen og jeg var en tur på Drammenselva i dag for å teste "nyrigget" Pioner Junior 9` med Yamaha 20hk. Er usikker på alderen på motoren, men den er gammel. Kanskje rundt 79-80. Var ikke sikker å om Yamaha hadde startet med sine 1:100 oljeblanding enda da, så jeg hadde nok i ca. 1:50. Vel turen endte i alle fall med at etter ca 10-15 min kjøring så harket motoren etpar ganger og stoppet. Startet så vidt når jeg dro i snora, og så var det dødt.....

Heldigvis var vi fornufige nok til å kjøre motstrøms så det ble en grei 1/2 times padletur ned igjen. Var oljeblandingen nok til å stanse motoren etter så kort kjøring? Pluggene var mørke, men ikke det jeg vil kalle nedsotet. Dersom dette er lite sannsynlig har jeg en liten mistanke til ny-innkjøpt daumansknapp med gummihette, som jeg tror ligger helt på grensa til å gjøre jobben sin for godt....

 

Et annet problem som vi opplevde var at når vi fikk opp en viss fart så skjente plutselig båten veldig skarpt til venstre. Tenker i etterkant at dette kanskje var et resultat av overplaning. Motoren stod i innerste hakk på tilten, og akterspeilet skrår innover. Var det rett og slett baugen som ble presset ned og forårsaket den krappe svingen? Pionèr Junior har i motsetning til de fleste joller en baug (nesten som på seilbåter) en skarp rett baug som skjører gjennom bølgene. Kan nevne at det med sikkerhet ikke ble forårsaket av slak i styringa da motoren ikke beveget seg.

 

Noen synspunkter??

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Tror jeg også ville brukt 2%

De fleste som begynte med 1% har jo gått tilbake til 2%

 

Dette er nok overplaning du opplevde.

skal ikke så mye til så lenge motoren står innerst.

 

Dessuten er visst bunnformen på mange av disse Pioner Junior omformet av solen når båtene har ligget snudd på land.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Dessuten er visst bunnformen på mange av disse Pioner Junior omformet av solen når båtene har ligget snudd på land.

 

Tror bunnen er helt grei her, den har gått helt greit med den gamle 8-hestern. Da har farta vært adskillig høyere enn da dette skjedde nå. Men regner da med at de er den skarpe baugen som forsøker å finne en vei unna når den blir presset ned.

Skal forsøke litt en annen dag også, men da setter jeg tilbake den gamle stoppknappen så lenge, om ikke annet så for å eliminere mistanken mot daumannsknappen.

Må også skjære ned akterspeilet litt, da motoren gikk litt for høyt tror jeg...

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
  • 1 month later...

Hei.. har hatt flere pioner junior opp gjennom barndommen/ungdommen, stilig begynnerbåt som var det tøffeste jeg fikk fatt i som gutt. Godt Å høre at det finnes noen av den enda. broren min hadde også en slik, og det første vi begge tenker på når vi hører navnet er overplaning. Vi hadde 9.9 og 4,5 hestere på våre. Min som hadde 9.9 slet med overplaning selv om motoren var tiltet helt ut.. Var også et problem hvis man innhentet en annen båt og skulle forbi, Da kunne båten fort bli liggende å "surfe" eller henge fast nede i bølgene hvis du ikke krysset med stor nok vinkel på tvers i av bølgene.

Link to post

Har du bilde av motoren? Mener Yamaha begynte med 1:100 like før 1980, men husker ikke når 20hk fikk det. Står ofte et klistremerke på motoren hva den skal ha.

Enig med Daffy at 1:50 er et trygt valg. For mye olje vil føre til mer røyk, og muligens til at den går "sur" hvis den blir gående lenge på lavt turtall. Men den skal ikke stoppe slik du beskriver. Kan heller høres ut som at den av en eller annen grunn druknet i bensin (f.eks flottør som henger) ,evt bensinmangel

 

Såvidt jeg husker så varierer Yamaha's autolubesystem fra ca 1:150 på tomgang/dorgefart ,opp til ca 1:50 på full guffe.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...