Jump to content

Tintorera Threestepp & Johnson 150hk V6


Alta.

Recommended Posts

Hallo!

 

 

Kjøpte meg får 2 mnd siden en splitter ny Tintorera Threestepp med en 150hk Johnson motor 94 modell. Motoren kom fra forhandler med 2 mnd garanti, så det var jo veldig kurant.

 

 

Så til endel spm. Båten flyter litt skjevt i vannet, og det virker ikke som om den er riktig "balansert" eller noe sånt. Må liksom ha 2 stk på bak hverandre på fører siden og 1 på passasjersiden hvis den skal flyte rett og gå rett når den ligger i plan.. rimelig irriterende. Kan dette være pga eventuelt om motoren er montert litt skjevt? Ser det så vidt når båten ligger stille uten personer oppi også! Batteriet ligger riktig nok på den siden båten heller mot, men har jo oljetanken på motsatt side, så kan umulig være det som drar båten så mye ned! Også lurer jeg på om det burde/skal brukes lift på disse båtene, syns nemmelig det høres ut som om motoren trekker endel luft når jeg kjører i plan, motoren er riktignok så langt ned den går nå.. men tror ikke det er langt nok? Den får jo kjølevann hele tiden også.

 

Også til motoren, den har jeg hatt litt problemer med, heldighvis har jeg fortsatt litt garanti tid igjen så har ikke kostet meg noe hittil, powerpacken røyk etter ca 2 uker, vet ikke om det spiller noen rolle inn i det som er problemet nå, men bare nevner det. Her om dagen skulle jeg og en kompis ut å kjøre.. Kjører en liten stund sakte før jeg gir på.. legger den opp i plan og så bånn pine, plutselig begynner alarmen, som henger i 2 ledninger ut av gasskontrolleren å ule, og det noe vakent høyt! Stopper motoren, og skrur av tenningen. Venter en god stund, prøver en gang i blandt å vri om men uler like herlig. Venter en god stund igjen og prøver igjen, alarmen går da ned på ett annet volum, (piper nå bare lavt, trpdde disse alarmene bare hadde 1 volum å pipe på?) Alt virker jo greit, den får kjøling, oljepumpa er ikke gåen og heller ikke varme sensorene er ødelagt.. hva kan være problemet? Han jeg kjøpte motoren av, som forøvrig er en båt motor repratør sier at det anntagelighvis er alarmen som har klikka, er dette sannsynelig? Finner liksom ikke ut om det er noe annet heller, alt virker jo ok.. Heller ingen ledninger som skla ha jord som ikke får det heller.

 

KJempe fint med raskt svar! :D

Link to post
Share on other sites

Er vel en ganske smal båt, slik at skjev last merkes fort. Vil også tro at batteriet er tyngre enn oljetanken..?

 

I tillegg så vil jo propellen gi et visst moment til siden under fart.

 

Ang propell som trekker luft, hva slags propell står på nå? Og hvor høyt ligger kavitasjonsplata på motoren ift. bunnen når den er trimmet slik at den er parallell?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

at motoren er montert skevt kan være en ting, men hvis vekta er fordelt fint i båten så heller jeg mot et skjevt skrog. Pluggen til disse båtene er hjemmebygd i Fredrikstad(?) og kan fort være skjev bunnen, skjev bunn kan også komme av at skroget er avformet for tidlig, finn frem rettholdtet og sikt og mål. Er ikke lett å måle på et steppet skrog som dette.

 

Ellers så har noen steppede båter en tendens til å legge seg over på siden, dette kan motvirkes ved litt større fart og ratte riktig.

 

Lift er altid å anbefalle på et skrog som skal gå fort, jeg liker best CMC PL-65 eller en land&sea da disse er stive og av grei kvalitet. Og en god propel må selvfølgelig til, ville styrt unna kleaver og balistic da disse løfter mye i rompa som igjen gjør problemet værre med tanke på at den legger seg over på siden. Prøv og spor opp de som har konstruert farkosten, vet at de har testet mye på denne båten og kan gi deg et tips om hva som skal til for å få den til å gå bra.

 

Har du en frisk motor så bør du kunne klare 65knop med denne riggen.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

..., som forøvrig er en båt motor repratør sier at det anntagelighvis er alarmen som har klikka, er dette sannsynelig?

 

Hvor sannsynlig det er skal jeg ikke ha sterke meninger om, men at det kan skje kan jeg bekrefte! Hadde en båt med en 50hk Evinrude fra 1993 og det samme skjedde meg. Fant ingen feil, alt fungerte , men alarmen pep. Diagnose var feil på, og bytte av, alarmen og deretter fungerte den som den skulle. Da dette skjedde var motoren bare et par år gammel så det ble dekket av garantien.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

at motoren er montert skevt kan være en ting, men hvis vekta er fordelt fint i båten så heller jeg mot et skjevt skrog. Pluggen til disse båtene er hjemmebygd i Fredrikstad(?) og kan fort være skjev bunnen, skjev bunn kan også komme av at skroget er avformet for tidlig, finn frem rettholdtet og sikt og mål. Er ikke lett å måle på et steppet skrog som dette.

 

Ellers så har noen steppede båter en tendens til å legge seg over på siden, dette kan motvirkes ved litt større fart og ratte riktig.

 

Lift er altid å anbefalle på et skrog som skal gå fort, jeg liker best CMC PL-65 eller en land&sea da disse er stive og av grei kvalitet. Og en god propel må selvfølgelig til, ville styrt unna kleaver og balistic da disse løfter mye i rompa som igjen gjør problemet værre med tanke på at den legger seg over på siden. Prøv og spor opp de som har konstruert farkosten, vet at de har testet mye på denne båten og kan gi deg et tips om hva som skal til for å få den til å gå bra.

 

Har du en frisk motor så bør du kunne klare 65knop med denne riggen.

 

 

Tusen takk for svar folkens!

 

 

Det jeg vet om skroget er at det er støpt hos GH fabrikken i Polen, hvis dette sier dere noe. Kan også høre med han jeg kjøpte den av når han kommer hjem fra ferie, siden han har drevet med båt racing osv, burde han vite.

 

Det jeg merker anngående det at den ligger på siden, det er at hvis jeg tilter motoren under kjøring når jeg ligger i plan, så hjelper dette litt i alle fall, litt merkelig, men sånn er det i alle fall.

 

Hvor bestiller jeg den liften du anbefaler? Jeg hadde tenkt meg en sånn manuell lift, fordi hydrauliskt blir veldig dyrt, siden jeg også skal ha ny propell i løpet av vinteren. Ja når det kommer til propell, hvem størrelse burde jeg ha? Han jeg kjøpte den av snakka noe om 24" eller 26 (mulig 26 blir for stort sa han) Hvem nøyaktig merke anbefaler dere, til en overkommelig pris.. Brukt er selvfølgelig inntresangt. Tenkte jeg skulle påkoste ca 10 til 15 lapper i lift og propell.. helst nærmere 10 :P

 

Står en ræv kjørt alu propell på båten nå.. anntagelighvis alt får liten også, spinner litt når jeg skal opp i plan, men ikke mye da :P

Link to post
Share on other sites

Angående propell. er ikke 26" for stort. om du har vurdert lift. lift er så og si ett must om du skal få noe fart ut av disse båtene. og kjøre en 26" på en tintorera er en smal sak. en jeg kjenner kjørte 28" cleaver vell og merke på en tinto med 90hk yam. dette gikk bra og fikk ett greit turtall..

Fear is no option !

 

team 50knop +++

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...