Jump to content

Forbruk på Fjord 21 med 270 Hk bensin?

Enzo

Recommended Posts

Naboen hadde en fjord 21 og kom med "rolig" kjøring ned mot 25 liter med en aq 170. Med rolig kjøring trenger du vel neppe å ta ut mere effekt en det han gjorde så forbruket skulle vel havne rundt 25l i timen med en frt oppunder 25 knop.

blir litteren på mila det, så sier vi 1,2 pr mil tror jeg vi er der :crazy:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Denne båten skal gjøre 39 knop når den har en 270 Hk motor , ut i fra bilde så tror jeg dette er en

byttemotor på 230-250 Hk noe som stemmer mere med farten.

Ut i fra egen erfaring så bruker jeg ca 25L/t i 25 knop (5,7L v8)

Jeg hadde en Sea Ray 23ft daycruiser på 1950 kg med 5.7 V8 (forgasser) på 325 hk.

Du mener vel 7,4L på 320Hk

Ut i fra egen erfaring så bruker jeg ca 25L/t i 25 knop (5,7L v8)

Det er ikke noe misforhold i det. Klarer du 39knop med 4500rpm klarer du vel 27 med 70% turtall eller ca 3000rpm. Motor belastningen er da 0.7^3= 34%

Med noe lunde konstant virkningsgrad skulle dette gi 86*0.34= 29l/h ved ca 27 knop! Med litt bedre virkningsgrad kan det like godt være 27l/h!

(Aner ikke hva max turtall er på disse v8 motorene antar bare 4500rpm!)

Etter å ha studert en masse tester i båtmagasinet ble resultat at de aller fleste bensinmotorer brukte mellom 3,1 til 3.3dl pr hk timer

Dette skulle gi 83l/time på fullt. Hadde en gang en 170hk VP Den brukte 60l/h!

Ok. Kan det være diesel da??? Har bare alltid sakt 0,2 uansett hvis jeg har vært i tvil på evt. selger.

Det er ikke noe misforhold i det. Klarer du 39knop med 4500rpm klarer du vel 27 med 70% turtall eller ca 3000rpm. Motor belastningen er da 0.7^3= 34%

Med noe lunde konstant virkningsgrad skulle dette gi 86*0.34= 29l/h ved ca 27 knop! Med litt bedre virkningsgrad kan det like godt være 27l/h!

Dette stemmer godt med hva jeg selv har erfart , men så er det jo mange ting som kan påvirker forbruket også .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...