Jump to content

GPS-signal fra LMS 520C til VHF Navman 7100

PHK

Recommended Posts

Hei

Har lest en del artikler, men klarer ikke å finne svar på hvordan jeg skal klare å koble GPS signalet fra den nye plottereren min til VHF-en.

Jeg har nettopp kjøpt meg ny plotter (Lowrance 520C). Jeg har fra før en VHF (Navman 7100).

Dette er en plotter med ekstern antenne. Koblingen av plotteren / GPS tror jeg at jeg skal få til. Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal få GPS-signalet fra LMS inn på VHF-en (Navman).

GPS-en er koblet inn til plotteren via noen "plugger" jeg forstår kalles NMEA nettverk??? GPS-kablene går via denne "pluggen" inn på plotteren.

Plugg nr 2, som skal inn på plotteren kommer det 3 ledninger ut fra.

Ledning 1. Strøm til plotter

Ledning 2. Strøm til NMEA nettverk

Ledning 3. Kabel merket data (RS232).

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Har lest manualen til begge enhetene og jeg tolker at oppkoplingen blir slik:

Fra pluggen på baksiden av Lowrance plotteren - kommer det tre kabler.

Den som har 4 ledere: Blå (ikke i bruk), Gul (NMEA send), Orange (NMEA motta) og Skjerm (NMEA jord/minus) - er den du skal bruke.

(Side 30 i manualen)

På baksiden av Navman 7100 finner du en Gul (GPS+) og en Grønn (GPS-) leder.

(Navmans hjemmeside)

Koplingen blir da.

Gul leder på Lowrance til Gul leder på Navman

Skjermen på Lowrance til Grønn leder på Navman.

Husk å sette en tape bit over endene på orange og blå leder på Lowrance kabelen, så de ikke kortslutter mot noe.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Har lest manualen til begge enhetene og jeg tolker at oppkoplingen blir slik:

Fra pluggen på baksiden av Lowrance plotteren - kommer det tre kabler.

Den som har 4 ledere: Blå (ikke i bruk), Gul (NMEA send), Orange (NMEA motta) og Skjerm (NMEA jord/minus) - er den du skal bruke.

(Side 30 i manualen)

På baksiden av Navman 7100 finner du en Gul (GPS+) og en Grønn (GPS-) leder.

(Navmans hjemmeside)

Koplingen blir da.

Gul leder på Lowrance til Gul leder på Navman

Skjermen på Lowrance til Grønn leder på Navman.

Husk å sette en tape bit over endene på orange og blå leder på Lowrance kabelen, så de ikke kortslutter mot noe.

Har nå koblet opp plotteren, og alt ser ut til å virke. Jeg har også koblet plotteren sammen med VHF-en. Jeg konfigurerte utgangen på plotteren, og så at posisjonen ble oppdatert i displayet på VHF-en.

I utgangspunktet så alt bra ut, men når jeg slo av plotteren, og på igjen fikk jeg problemer med å Zome i kartet. Skjermen ble hvit, og kartet kom ikke tilbake. Jeg satte utgangen tilbake igjen, og slo av og på plotteren igjen. Da var alt ok. Det samme skjedde uavhengig av om radioen stod på eller av.

Kom ikke på, før jeg kom hjem, å koble fra radioen å prøve med utgangen "åpen". Det skal jeg prøve neste gang jeg er i båten.

Er det noen andre som har hatt lignende / lik erfaring. Hva kan årsaken være?

Edited by PHK (see edit history)

Svarer litt selv .

Jeg kom på at trolig er det forskjell på datoformatet i VHF og plotter. Jeg har lastet opp en demo-versjon av plotteren på PC-en. Jeg ser da at "normalt" datoformat ikke er første-valget, men andre (oppsett av tid og dato). Vil teste dette neste gang jeg er i båten.

Kommunikasjonsporten.

Ser også på VHF-en at det kan velges om det skal være med kontrollsum i overførings-pakkene, eller ikke. Finner ikke noe tilsvarende på oppsettet av komunikasjonsporten på plotteren.

Kanskje noe av dette kan være årsaken til problemene i plotteren.

Det er også mulig at jeg skulle lastet ned programendringer for plotteren (evt VHF-en). Er det noen i så fall som vet hvordan jeg kan få installert dette i plotteren. Det er jo en ledning som er merket "datakabel/RS232", men endene er bare løse ledninger (den som kobles til VHF-en). Finnes det egne kabler til dette? Har ikke annen erfaring med dette enn normalt på PC-en. Kan jeg eventuelt gjøre en slik oppdatering selv?

Jeg kjenner for lite til plotteren din til å kunne svare på spm dine.

Det er vanligst å oppdateres software i plotteren ved at du får en brikke som inneholder oppadteringene fra leverandøren.

Når du setter inn denne i stedet for kartbrikken og slår på plotteren, starter oppdateringen av seg selv.

Oppgradering av VHF'ens software er verre. Da må den inn til leverandør/importør.

VHF'ene bruker å være lite kresne på NMEA versjoner den får. Det eneste kan være formatet på posisjonsangivelse.

Noen plottere kan du velge om posisjon skal vises i minutter og sekunder eller minutter med desimaler.

Og har du problemer med dato formatet kan nok også det skyldes NMEA formatet.

Men du kan sikkert velge hvilket format som sendes ut fra plotteren. Det er bare å prøve seg frem.

Edited by GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Har nå koblet opp plotteren, og alt ser ut til å virke. Jeg har også koblet plotteren sammen med VHF-en. Jeg konfigurerte utgangen på plotteren, og så at posisjonen ble oppdatert i displayet på VHF-en.

I utgangspunktet så alt bra ut, men når jeg slo av plotteren, og på igjen fikk jeg problemer med å Zome i kartet. Skjermen ble hvit, og kartet kom ikke tilbake. Jeg satte utgangen tilbake igjen, og slo av og på plotteren igjen. Da var alt ok. Det samme skjedde uavhengig av om radioen stod på eller av.

Kom ikke på, før jeg kom hjem, å koble fra radioen å prøve med utgangen "åpen". Det skal jeg prøve neste gang jeg er i båten.

Er det noen andre som har hatt lignende / lik erfaring. Hva kan årsaken være?

Svarer litt selv .

Jeg kom på at trolig er det forskjell på datoformatet i VHF og plotter. Jeg har lastet opp en demo-versjon av plotteren på PC-en. Jeg ser da at "normalt" datoformat ikke er første-valget, men andre (oppsett av tid og dato). Vil teste dette neste gang jeg er i båten.

Kommunikasjonsporten.

Ser også på VHF-en at det kan velges om det skal være med kontrollsum i overførings-pakkene, eller ikke. Finner ikke noe tilsvarende på oppsettet av komunikasjonsporten på plotteren.

Kanskje noe av dette kan være årsaken til problemene i plotteren.

Det er også mulig at jeg skulle lastet ned programendringer for plotteren (evt VHF-en). Er det noen i så fall som vet hvordan jeg kan få installert dette i plotteren. Det er jo en ledning som er merket "datakabel/RS232", men endene er bare løse ledninger (den som kobles til VHF-en). Finnes det egne kabler til dette? Har ikke annen erfaring med dette enn normalt på PC-en. Kan jeg eventuelt gjøre en slik oppdatering selv?

Jeg kjenner for lite til plotteren din til å kunne svare på spm dine.

Det er vanligst å oppdateres software i plotteren ved at du får en brikke som inneholder oppadteringene fra leverandøren.

Når du setter inn denne i stedet for kartbrikken og slår på plotteren, starter oppdateringen av seg selv.

Oppgradering av VHF'ens software er verre. Da må den inn til leverandør/importør.

VHF'ene bruker å være lite kresne på NMEA versjoner den får. Det eneste kan være formatet på posisjonsangivelse.

Noen plottere kan du velge om posisjon skal vises i minutter og sekunder eller minutter med desimaler.

Og har du problemer med dato formatet kan nok også det skyldes NMEA formatet.

Men du kan sikkert velge hvilket format som sendes ut fra plotteren. Det er bare å prøve seg frem.

Hei

Tror dette innlegget ble litt lite oversiktlig (min egen feil). Har, her, satt sammen de 3 innleggne, hittil, som hører sammen (sitat).

Jeg takker igjen for godt svar. Skal prøve å endre på dato-formatet i plotteren, og se om det hjelper. Tror kanskje det er det mest sannsynlige problemet. Hvis det skyldes formatet av NMEA har jeg kanskje et problem??