Jump to content

Er dette en Skorgenes Tresfjord 21 tresnekke?


Treværk

Recommended Posts

Hei!

Nytt medl på baatplassen.no kaller!

Har handlet ett fantastisk smykke av en åpen trebåt. Forrige eier, som nå kjører rundt i en Volvo 760, mente båten har navnet Skorgenes Tresfjord 21. Jeg har lett på nettet etter samme båt, men uten hell. Hvordan kan jeg finne ut om dette stemmer? Er " historikk-freak ".

Takk for ett fantastisk bra forum.

Mvh

Jørn

dsc005321.jpg

dsc005481.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske så sikkert på at dette er en original Skorgenesbåt, ja.

dsc005321.jpg

Den tykke stevnen og denne ekstra-forsterkning / -kanten foran på fordekket er typisk.

 

 

Dette:

jens_k._skorgenes_sjarken.jpeg

er en 100% original Jens K. Skorgenes fra Tresfjord 1964 - og se likheten med den rette stevnen...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

jens_k._skorgenes_sjarken_forfra.jpeg

Dette er samme båten fra 1964, sett forfra.

 

skorgenes_27__1.jpeg

Her er en nyere 27-foter...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den store (26' eller 27') kan godt være en Ulset, Nils1 - for alt jeg vet - jeg har bare lastet ned dette bilde fra finn.no og det sto det Skorgenes.

 

Har ikke kjenskap til denne annet enn det som sto i annonsen - og du vet jo hvor lemfeldig folk er med sannheten når de skal selge.... :lol: - båtene "vokser" gjerne med 1 ell. 2 fot når de skal selges. Og angående opprinnelsen kan det jo være at selgeren selv var i tvil eller har fått feil informasjon av forrige eier?

 

Men den lille sjarken ER en Tresfjord, garantert (!?!) :yesnod: for en av bryggenaboene mine (har flyttet båten nå) hadde akkurat en slik en.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Er det noen som vet hvilken type dette er? Brødrene Løvik Tresfjord står det inni. 21 fot

 

Den har vel ikke nødvendigvis noe annet navn en Brødrene Løvik 21'. Brødrene Løvik var en av båtbyggeriene i Tresfjord, og den gangen ble båtene bygget etter bestilling, og det var sjelden noe serieproduksjon av en bestemt type (bortsett fra notbåter til fiskeriene, som senere ble ombygget til fritidsbåter).

De enkelte båtbyggeriene hadde sine sett med maler som ga skrogformen, og så hadde de ofte sine egne måter å forme for- og akterstevn som ga litt særpreg uavhengig av båtstørrelsen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...